חדשות

מחקר: יתרונות קרדיו-וסקולריים לנטילת טיפול הורמונלי תחליפי בגיל המעבר

המחקר, שהוצג בכנס ה-ACC בחודש שעבר על ידי ד"ר יואב ארנסון, צפוי להצית מחדש את המחלוקת סביב התועלת הבריאותית שבנטילת טיפולים אלה בנשים בגיל המעבר

טיפולים הורמונליים בנשים (צילום: אילוסטרציה)

מחקר שהוצג בחודש שעבר בכנס הקולג' הקרדיולוגי האמריקני (ACC) על ידי הרופא הישראלי ד"ר יואב ארנסון מצא יתרונות מבחינת בריאות קרדיו-וסקולרית לנטילת טיפול בתחליפי הורמונים (HRT) לנשים בגיל המעבר. סוגיית נטילת טיפול זה באופן קבוע נמצאת במחלוקת בשנים האחרונות בקרב הקהילה הרפואית.

ממצאי המחקר החדש, המבוסס על ניתוח הדמיות של כלי דם לצורך אבחון וטרשת עורקים (CAC), העלו כי נשים שלקחו הורמונים בגיל המעבר היו בסיכון נמוך בכ-30% למות מאירועים לבביים ובסיכון נמוך ב-36% לפתח טרשת עורקים, לאורך תקופה חציונית של כ-8 שנים וחצי.

בפרסום על המחקר, לקראת הצגתו הרשמית בכנס, שהופיע באתר החדשות הרפואיות לנושאים קרדיולוגיים TCTMD של ה-Cardiovascular Research Foundation, הוגדרו ממצאי המחקר החדש כ"פרובוקטיביים".

נשים בגיל המעבר מטופלות לעתים בתחליפי הורמונים להקלה על תסמינים כמו גלי חום, בעיות בשינה, הזעות לילה ודיכאון, שהם שכיחים בקרב יותר מ־50% מהנשים מעל גיל 50.

אלא שבעשורים האחרונים פורסמו מחקרים, שהציתו מחלוקות מקצועיות בקרב הרופאים, מאחר שהעלו חשש, שלא הוכח באופן חד משמעי, לפיו יתכן שנטילת תחליפי הורמונים תגרום להתפתחות סרטן השד. בעקבות זאת, חלה ירידה דרמטית במספר הנשים שנעזרו בטיפול ההורמונלי ב-15 השנים האחרונות.

בכנס ה-ACC הוצגו הממצאים החדשים, שמהם עלה כי הטיפול ההורמונלי החליפי לא רק מסייע לשיפור בתסמיני גיל המעבר אלא שהוא מקנה הגנה על הלב וכלי הדם ובאופן מודגש מונע לאורך תקופה משמעותית סיכון לטרשת עורקים. החוקר הבכיר במחקר, ד"ר דניאל ברמן מ-Cedars Sinai בלוס אנג'לס, אמר ל-TCTMD כי המחקר עשוי לפתוח מחדש את הדיון בנושא ה-HRT. "זו איננה סוגיה סגורה", אמר ד"ר ברמן.

במחקר החדש נותחו רטרוספקטיבית רשומות רפואיות של 4,286 נשים בגיל המעבר ללא תסמינים קרדיווסקולריים. הן עברו סריקות CT כדי לברר הימצאות סימנים ל"הסתיידות עורקים" (CACי). 41% ממשתתפות המחקר קיבלו טיפולי HRT. החקרים ביצעו השוואה בין הנשים שנטלו את הטיפול ההורמונלי החליפי לבין אלו שלא.

"התוצאות הראו שהטיפול ההורמונלי הוביל לשיפור ההישרדות של הנשים ולמניעה של טרשת עורקים", אמר ד"ר ארנסון ל"ידיעות אחרונות", שדיווח הבוקר (ג') על המחקר.

ד"ר ארנסון הוסיף: "רמות גבוהות של סידן בעורקי הלב הן אינדיקציה להסתיידות (טרשת) בכלי הדם, המעלה סיכון להתקפי לב או אירועים מוחיים. במחקר נמצא שאצל הנשים שנטלו HRT יש סיכוי נמוך ב-36% לסבול מטרשת עורקים וסיכוי נמוך ב-30% למות כתוצאה מאירוע לב".

ד"ר וירג'יניה מילר ממרכז המחקר של מאיו קליניק, אמרה ל-TCTMD כי החברה האמריקנית לגיל המעבר וחברות רפואיות בינלאומיות דומות לא ממליצות כיום ליטול HTR במטרה להפחית סיכון לתחלואה קרדיווסקולרית, וכי ההטיפול הזה מיועד קודם כל להקלה בתסמיני גיל המעבר. המינון של התכשירים נמוך והם ניתנים לתקופה קצרה. ממצאי המחקר החדש יפתחו מחדש את המחלוקות בין הרופאים, הדגישה ד"ר מילר, וציינה כי מדובר בממצאים מעודדים.

נושאים קשורים:  חדשות,  גיל המעבר,  HRT,  טיפול הורמונלי,  מחקר,  ACC,  קרדיווסקולרי
תגובות