חדשות

דו"ח מבקר המדינה: קופות החולים אינן מפקחות על טיפול מרובה תרופות בקשישים

כך נאמר בדוח מבקר המדינה שעסק במרפאות המטפלות בקשישים הנוטלים שמונה תרופות ויותר ביום, ולטפל בקשישים הסובלים מפגיעה קוגניטיווית. "הפערים יכולים להצביע על שימוש יתר או חסר בתרופות. מתעורר חשש שהטיפול בקופות איננו מיטבי"

דוח מבקר המדינה שפורסם אתמול (שלישי) מותח גם ביקורת על הטיפול שמעניקות קופות החולים לקשישים הנזקקים לתרופות רבות. הדוח קורא לאמץ מודלים למתן ייעוץ תרופתי בבתי החולים.

בדיקת המבקר נערכה בקרב קשישים הנוטלים שמונה תרופות ומעלה ביום (polypharmacy). בשנת 2008 הוציאו קופות החולים על תרופות וציוד כ-6.5 מיליארד ש"ח, וכ-30% מהסכום יועד לתרופות למבוגרים מגיל 65 ומעלה בעוד חלקם באוכלוסייה עומד על 10%.

קשיש נוטל תרופה (אילוסטרציה)

קשישים הנזקקים לתרופות רבות (אילוסטרציה)

המבקר מצא שונות רבה בין הקופות בהקשר לטיפול באוכלוסיית החולים הנוטלים תרופות רבות. פערים אלה מחייבים בדיקה. ב"מאוחדת" נאמר בדו"ח רק 7.3% מהקשישים מעל גיל 75 צורכים שמונה תרופות או יותר, במכבי 15.2% בכללית 34.3% ובלאומית - לפי נתונים חלקיים - 51% מהקשישים.

"אין זה סביר, נאמר בדו"ח שמדובר בתוצאה של פערים חברתיים-כלכליים או פערי פריפריה מול מרכז. הפערים יכולים להצביע על שימוש יתר או חסר בתרופות. מתעורר חשש שהטיפול בקופות איננו מיטבי".

מהדוח עולה כי במאי 2007 הפיץ משרד הבריאות חוזר לקופות החולים המורה להן להפעיל מרפאה להערכה גריאטרית לקשישים בני 75 ומעלה בסיכון גבוה לפי קביעת רופא המשפחה, לרבות מטופלים ביותר משמונה תרופות וסובלים מירידה תפקודית, נפילות חוזרות או אשפוזים חוזרים. הקופות הפעילו מרפאות אלה. 99% מהקשישים המופנים אליהן סובלים מירידה תפקודית-קוגניטיבית והקשישים המטופלים בקביעות בתרופות רבות, לא מגיעים אליהן כפי שמורות ההנחיות.

בבדיקת 300 תיקים רפואיים לא נמצאה אף לא הפניה אחת למרפאה להערכה גריאטרית שנבעה מהתוויה הרשומה בחוזר, לרבות טיפול קבוע ביותר משמונה תרופות. כללית ולאומית אינן מתעדות כנדרש את הדיון בטיפול התרופתי בתיקים הרפואיים של הקשישים הנוטלים תרופות רבות, נאמר בדוח המבקר,  שגם מצביע על מחסור ברופאים גריאטריים, דבר המקשה על הטיפול במקרים אלה. משרד הבריאות מונה את הגריאטריה כמקצוע במצוקה.

דו"ח המבקר ממליץ למשרד הבריאות לבחון בכל הקופות את צריכת התרופות אצל קשישים, ואת צריכת כדורי השינה מסוג בנזודיאזפינים בפרט, לשם צמצום סיבוכים מתרופות שינה והרגעה.

הדו"ח מתייחס גם לנוהג החלפת התרופות בתרופות גנריות בקופות החולים, וקובע: "שינוי התרופה בתדירות גבוהה, בלא שיוגבל הזמן המזערי למתן תרופה, עלול להיות מקור לבלבול ולטעויות בנטילתן בקרב צורכי תרופות רבות - ולגרום להם להימנע מכך". בכל הקופות, אומר הדו"ח, אין הנחיות המורות להימנע במידת האפשר מהחלפת תרופות לקשישים. משרד הבריאות טרם נתן דעתו לנושא.

המבקר גם מותח ביקורת על היעדר שיתוף פעולה בהעברת מידע בין קופות החולים לבתי החולים, לגבי תרופות שנוטלים מאושפזים, בייחוד קשישים הנוטלים תרופות רבות. בבתי החולים של הכללית יש נגישות לתיקים הרפואיים של מבוטחי הכללית בלבד. מכבי מעבירה מידע לבית חולים הדסה בלבד. מאוחדת טוענת שהציעה מידע לבתי החולים אך לא זכתה בשיתוף פעולה. בלאומית מערכות המידע אינן מאפשרות גישה ישירה לרופאי בתי חולים.

משרד הבריאות נקרא לברר את הפערים בבדיקה מקיפה בקופות ובמחוזות השונים, בסניפים ובקרב הרופאים, לבחון שילוב רוקחים קליניים בבתי החולים, במחלקות בהן מאושפזים קשישים נוטלי תרופות רבות ולהכשיר רופאי משפחה ורופאים פנימאיים בגריאטריה, כדי לתת מענה למחסור. המבקר קורא לאמץ מודלים של מרכזי מידע תרופתי כמו אלו שנפתחו באחרונה בכמה בתי חולים.

תגובת משרד הבריאות לדו"ח: האחריות כולה מוטלת על הרופא המטפל. יש מקום לניטור התרופות שהחולה נוטל באופן ממושך והשפעתן עליו. במועצה הלאומית לגריאטריה, המייעצת להנהלת משרד הבריאות, כבר פועלת כיום ועדה מקצועית בנושא הטיפול בתרופות מרובות בקרב הקשישים בקהילה. כשיוגשו המלצותיה יבחן המשרד את אפשרויות יישומן. המשרד יבדוק את היקפי הפניית הקשישים לייעוץ גריאטרי והערכה גריאטרית, כדי לקדם שירותים אלה. המשרד יגביר את מודעות רופאי המשפחה לאופני ההפניה למסגרות אלה.
תגובת מאוחדת: הקופה מפעילה מרפאות ייחודיות, רב מקצועיות להערכת מצב מבוטחיה הקשישים ולטיפול בהם וגם יחידות לטיפול ומעקב אחר המרותקים לביתם. עם פרסום הדוח, נקטה מאוחדת בפעולות הנדרשות לשיפור נוסף בזמינות השירות ונגישותו בפריפריה, לקשישים ולמטופלי בית. הקופה לא נהנתה מתקציבים נוספים כל שהם לצרכים האמורים ממשרד הבריאות. תקציב ההפעלה כולו מגיע ממקורותיה של מאוחדת.

עוד בנושא:
הר"י: דוח מבקר המדינה החמור הוא קריאת השכמה לאוצר

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות,  מערכת הבריאות הציבורית,  משרד האוצר,  גריאטריה,  קופות־חולים,  תרופות מרשם
תגובות
יצחק
19.05.2011, 22:09

שעון נוכחות גם לרופאים הוא לטובת הרופאים.
המתמחים שעובדים שעות רבות--יתוגמלו בהתאם.
שכרם של הסניורים .מנהלי המחלקות וסגניהם גבוה משל המתמחים.
יציאתם -לעיתים של חלק מהם-מבית החולים לעבודה פרטית מתוגמלת מאד בשעות הצהרים
המוקדמות - תוכר ותהיה לגלית לעין כל --ללא רינונים בציבור.
הירידה בשכרם תהיה מזערית.
אלה מהם העובדים שעות מרובות בבית החולים יתוגמלו בהתאם.

ד"ר עדילה קאסם
20.05.2011, 20:32

שלום רב
זה נכון שרוב הקשישים מקבלים תרופות יותר מידי אבל רוב התרופות שמקבלים הן תרופות לא חשובות למשל נגד עצירות איד שתים נגד גירות אחד שתים ואתה רוצא להוריד כמות תרופות הקשיש מתנגיד זה עושה לי טוב וזה עושה לי טוב אל תפסיק בגלל זה יש להם כמות תרופות מיותרת וקשה להוריד הכמות בגלל המנטאליתי של הקשישים
בכבוד רב
ד"ר עדילה קאסם

וליד מנצור
21.05.2011, 10:11

אני רופא עם שתי התמחיות, פנמית וגריאטריה, עובד במרפאה בק"ח כללית כרופא משפחה עם מעמד כרופא משפחה כללי, באחת הישיבות עם ההנהלת המחוז הועלה הנושא של קידום הרפואה הגריאטרית באזור המגורים שלי, ( המשולש), התגובה שלהם הייתה שלפני עשרים שנה גם הילדים היו מטופלים על ידי רופא משפחה כללי ולא הייתה רפואת ילדים, כל רופא שעובד בקופת חולים צריך לדעת לטפל בכול חולה אם הוא ילד, צעיר או קשיש, יש לנו רופא וחצי על כל המחוז (שרון-שומרון) וזה מספיק.
רוב הרופאים שעובדים בקופות החולים הם רופאים כללים וחלקם רופאי משפחה שעבדו רק במרפאות ואין להם ידע על הגריאטריה, מענין אותם לכך יותר תיקים וכך יקבלו עוד כסף, אינני מבין איך רופא תוך 5 שעות אמור לבדוק ולטפל ביותר מ 50 לוקוחות, מסיים העבודב וקופץ למרפאה עצמאית שלו, לא מעניין אותו לדעת על הרפואה החדשה, קופת החולים מעניין אותם דבר אחד לקבל עוד לוקוחות מקופות חולים אחרים ודואגת שלא יצא אף אחד מהקופה. זה האמת וזאת המצאות הקיימית אף אחד לא מעניין אותו טובת החולה.
במוסדות עובדים רופא בית שהוא לרוב רופא חדש שממתין למקום התמחות או למקום עבודה קבוע או פנסיונר ורופא אחראי שהוא רופא משפחה או רופא פנמאי שבשני המצבים אין להם מדע על הרפואה הגריאטרית ובמקרא הטוב יש רופא גריאטר, ובכל המצבים הרופאים האחראים מגיעים למוסדות לתקופת זמן קצרה מאוד אחרי עבודתם הראשונית למרות שהם רשומים לחצי משרה ומקבלים כסף על כך, ברוב המקרים אינם רואים או בודקים המאושפזים.
מחפסים עוד רופאים גריאטרים לדעתי שיש מספיק רופאים אך אינם מנוצלים בצורה הנכונה וזאת בגלל שהם מטפלים באנשים חלשים שאף אחד לא דואג להם, לזכור גם , הממשללה שרצתה לקצץ בתקציב הראשונים שנפגעות הם הקשישים.
אנו צריכים להסתקל מסביב, אנו רואים רק הדברים על מראה העיין מאוחורי כך רואים אבל מתעלמים מהם וזה חבל....

וילי ברלה
22.05.2011, 18:55

שלום עמיתים,
שיקטינו את התקנים מס חולים/רופא של רופאי המשפחה שנוכל להקדיש יותר זמן לכל חולה,שיגדילו את התקנים לרופאים גריאטריים ואז נוכל להספיק עבור כל אחד את המקסימום האפשרי!אחרת קצת עבור כל אחד בשרות הציבורי!
"סתם רופא במערכת"