חדר מיון

מחכים יותר בחדר מיון - מתאשפזים ומתים יותר

מחקר קנדי מצא כי מטופלים שהמתינו זמן ממושך יותר לבדיקתם בחדר מיון בשל עומס ושוחררו לאחר בדיקתם, נמצאו בסיכון מוגבר לתמותה ולאשפוז בבי"ח בתקופה שלאחר הבדיקה

03.07.2011, 15:08

המתנה ממושכת לבדיקה בחדר המיון, בעיקר בשעות עומס, הינה בעיה מוכרת לא רק בארץ. מחקר שבוצע באונטריו, קנדה, ניסה לבחון את השפעתה של המתנה ממושכת לבדיקה בחולים "קלים" יותר, אשר שוחררו לביתם לאחר בדיקתם בחדר המיון.

מדובר במחקר קוהורט רטרוספקטיבי, שבחן את כל המטופלים ששוחררו מחדרי מיון בבתי חולים גדולים באונטריו (שאוכלוסייתה מונה כ-12 מיליון איש) בין השנים 2003-2007 וכן מטופלים שעזבו מבלי להיבדק. בסה"כ נבחנו מעל 14 מיליון ביקורים בחדרי המיון.

מסדרון המתנה(אילוסטרציה)

מסדרון המתנה (אילוסטרציה)

אנליזה רבת משתנים (multivariate analysis) הדגימה כי הסיכון לתמותה או לאשפוז במהלך שבוע ימים לאחר הביקור במיון עלה ככל שעלה משך ההמתנה. לדוגמא נמצא odds ratio של 1.95 לאשפוז ו- 1.79 לתמותה בקרב מטופלים בדרגת חריפות גבוהה (ע"פ נתוני טריאז' שבוצע ע"י אח/אחות) שהמתינו בחדר המיון פרק זמן של מעל 6 שעות. תוצאות דומות נראו גם בקרב מטופלים בדרגת חריפות נמוכה.

לטענת החוקרים, משך ההמתנה בחדר המיון משקף את מידת הצפיפות בו, וככל שהעומס, הצפיפות ומשך השהות בחדר המיון גדולים יותר, עולה הסיכוי של המטופל לסבול מ"תופעות לוואי" של שהות זו.

יש לציין כי בקרב 3.6% מהמטופלים שעזבו את חדר המיון מבלי להיבדק לא נמצאה שכיחות מוגברת של תמותה או אשפוז לאחר הביקור בחדר המיון, אולם נמצאו שיעורים גבוהים יותר של בדיקה ע"י רופא ראשוני או ביקור חוזר בחדר המיון (מטופלים אלו היו לרב צעירים, בדרגת חריפות נמוכה).

ערכה: ד"ר ורד פרכטר

מקור:

http://www.bmj.com/content/342/bmj.d2983.full

נושאים קשורים:  חדר מיון,  רפואת חירום,  מחקר קוהורט,  אשפוז,  מחקרים
תגובות