אוקסיטוצין

נמצא קשר בין רמת האוקסיטוצין בדם בשליש האחרון של ההיריון לבין הסיכון לדיכאון לאחר לידה

חוקרים מאוניברסיטת בזל מצאו קשר הפוך בין רמת האוקסיטוצין בדם בשבועות 30 עד 34 להיריון לבין EPSD 10 או יותר שבועיים לאחר הלידה

חוקרים מאוניברסיטת בזל בחנו אם יש קשר בין רמת האוקסיטוצין בדם האם בשליש האחרון של ההיריון לבין הסיכון לדיכאון לאחר לידה. במחקר השתתפו 73 נשים. כל הנשים שהשתתפו במחקר לא סבלו מבעיות נפשיות עכשוויות או מסיבוכים רפואיים (כרוניים או חריפים) ולא היו כל סימנים חריגים בהתפתחות העובר. ה-BMI שלהן לפני ההיריון לא היה גבוה מ-32 והן לא עישנו מהשבוע העשירי להיריון ואילך.

בדיקות דם נערכו לנשים בין השבוע ה-30 לבין השבוע ה-34 להיריון, בשעות הצהריים. הערכה לתסמינים של דיכאון נעשתה שבועיים לאחר הלידה. 14 מהמשתתפות היו בסיכון גבוה להתפתחות דיכאון שלאחר לידה (EPSD 10 או יותר).

נמצא קשר הפוך בין רמת אוקסיטוצין בהיריון לבין הסיכון ל-EPSD 10 או יותר. הקשר נשמר גם לאחר תקנון לערכי הבסיס של התסמינים שנקבעו בין השבוע ה-32 לשבוע ה-34 של ההיריון. הממצאים מצביעים על כך ששיעור ההופעה של תסמיני דיכאון בשבועיים הראשונים שלאחר הלידה גבוה יותר בקרב נשים שרמת האוקסיטוצין בדמן בשליש האחרון של ההיריון נמוכה, ומעלים את האפשרות שאוקסיטוצין מעורב באתיולוגיה של דיכאון לאחר לידה.

אם יאושרו הממצאים במחקרים בהיקף רחב יותר, עשוי להיות לרמת אוקסיטוצין ערך ניבויי לסיכון לדיכאון לאחר לידה. זיהוי נשים שמצויות בסיכון גבוה לדיכאון לאחר לידה עשוי לתרום להתערבות מוקדמת שתצמצם את הנזקים הגופניים והנפשיים לאם ולתינוק. החוקרים מעוניינים לבדוק במערכות מודל כיצד משפיע מתן אוקסיטוצין בהיריון על ההופעה של תסמינים של דיכאון לאחר לידה.

ערכה: ד"ר דורית שנון

מקור:

Plasma Oxytocin Concentration during Pregnancy is associated with Development of Postpartum Depression: Skrundz M. et al., Neuropsychopharmacology (2011) 36, 1886–1893;

נושאים קשורים:  אוקסיטוצין,  דיכאון,  היריון,  דיכאון אחרי לידה,  מחקרים
תגובות
ד"ר פרחאת כמאל
21.08.2011, 13:51

נושא שווה לבדיקה חוזרת ובצורה יותר מורחבת
אני מברך חברים פסיכיאטרים וגניקולוגים לחשוב יחד על עבודה חוזרת ובמספרים יותר.
מחלקת בריאות הנפש- בי"ח נצרת