חדשות

שיעור גבוה של דלקות עיניים עקב שימוש ברואקוטן לטיפול באקנה

כתב העת הבינלאומי לרפואת עור Archive of Dermatology מדווח על מחקר ישראלי גדול , אשר לפיו 13.6% מהמטופלים ברואקוטן סבלו בשנה הראשונה לטיפול מדלקות בלחמית ובעפעפיים, משעורות ומיובש בעיניים

מחקר רחב היקף שערכו רופאים מהמרכז הרפואי תל-אביב-איכילוב וצוות מ"מכבי שירותי רפואה" העלה כי שיעור גבוה מהמטופלים ברואקוטן, תכשיר לאקנה, פיתחו דלקת בלחמית ובעפעפיים. דיווח על המחקר פורסם בכתב העת Archive of Dermatology.

מהמחקר עלה כי 13.6% מהמטופלים סבלו בשנה הראשונה לטיפול ברואקוטן מדלקות בלחמית ובעפעפיים, משעורות ומיובש בעיניים, ונזקקו לטיפול תרופתי. מדובר בשיעור משמעותי, הגבוה יותר משכיחות התופעות הללו בקבוצת נבדקים דומה שסבלה מאקנה, אך חבריה לא טופלו בתרופה (כ-9.6%) ומשכיחותן בקבוצה מקבילה של כ-14,600 נבדקים בריאים (7.1% בלבד). שכיחות תופעות הלוואי הגבוהה ביותר נמצאה בחודש הרביעי לטיפול בתכשיר.

את המחקר הובילה ד"ר מאירה נוידרפר מהמרכז הרפואי תל אביב יחד עם ד"ר גבריאל חודיוק, ד"ר אורנה שמאי-לובוביץ, ד"ר ורדה שלו וענבל גולדשטין מ"מדיקל אינפורמטיקס" של "מכבי שירותי רפואה". נמצא בו קשר ישיר בין השימוש בתרופה רואקוטן לבין תחלואה בעיניים.

ד"ר מאירה נוידרפר (צילום: מירי גטניו, המרכז הרפואי ת"א-איכילוב)

ד"ר מאירה נוידרפר (צילום: מירי גטניו, המרכז הרפואי ת"א-איכילוב)

האקנה, כידוע, הוא תהליך דלקתי של בלוטות החלב בעור. התופעה שכיחה מאוד בקרב מתבגרים. רואקוטן (איזורטינואין) הוא אחד הטיפולים המקובלים למקרים הקשים יותר של אקנה. תופעות הלוואי המוכרות של התרופה הם יובש בעור ובריריות, אולם המחקר בדק לראשונה את שכיחות תופעות הלוואי בקבוצת נבדקים גדולה - יותר מ- 14,600 מתבגרים ומבוגרים צעירים. נתוני המחקר הופקו ממאגר הנתונים של "מכבי שירותי בריאות".

החוקרים קוראים לרופאי עור ולרופאי משפחה לשים לב לתופעות אלו. הם המליצו לשקול טיפול מונע בתחליפי דמעות בחלק מהמקרים, וכן ליידע את המטופלים באשר לתופעות הלוואי האפשריות. יש להסביר למטופלים על הבעייתיות בהרכבת עדשות מגע בעת נטילת התרופה. במקרים של תופעות לוואי קשות ניתן לשקול את הפסקת הטיפול.

נושאים קשורים:  חדשות,  מאירה נוידרפר,  דלקת עיניים,  רואקוטן,  רפואת עור,  אקנה,  מכבי שירותי בריאות,  המרכז הרפואי איכילוב-תל אביב,  מחקרים
תגובות