חדשות

סקר: רק 8% מהציבור מגיעים לרופא לבדיקות תקופתיות

הסקר נערך ביוזמת האיגוד לרפואת משפחה. פרופ' שלמה וינקר, יו"ר האיגוד: "מטרת האיגוד לצמצם את פערי התפיסה לגבי רופאי המשפחה, כפי שעלו בסקר".

סקר שנערך עבור איגוד רופאי המשפחה לרגל יום רופא המשפחה הבין-לאומי שחל בשבוע שעבר, סיפק כמה נתונים מפתיעים: הציבור הישראלי עדיין איננו מאמין ברפואה המונעת, ו-8% בלבד מהנשאלים הודו שהם מקפידים על ביצוע בדיקות תקופתיות מיוזמתם. הסיבה השכיחה ביותר לביקור אצל רופא משפחה (כפי שהצביעו עליה כ-60% ממשתתפי הסקר) קשורה למחלות העונתיות (שפעת וכיו"ב).

עוד עלה מהסקר שכאשר שואלים ישראלים לגבי תפקודו של רופא המשפחה הם די מרוצים מהשירות שניתן להם. 68% מהנשאלים ענו כי בעת הביקור אצל הרופא, יש לו להערכתם מספיק זמן להקדיש להם ובדרך כלל הוא קשוב לצורכיהם. כ-60% מהנשאלים מסרו שרופא המשפחה שלהם, לתחושתם, מכיר את ההיסטוריה הרפואית שלהם ואת המטופל.

בדיקות תקופתיות (אילוסטרציה)

בדיקות תקופתיות (אילוסטרציה)

הסקר נערך על ידי חברת טלסקר בקרב מדגם ארצי מייצג של 500 בוגרים יהודים. פרופסור שלמה וינקר, יו"ר איגוד רופאי המשפחה הגיב על הממצאים: "מערכות הבריאות משקיעות ברפואה מונעת ועוסקות בהגברת המודעות לביצוע בדיקות מעקב, אך אנו רואים שהציבור נמנע מלעשות זאת ביוזמתו אף על פי שזו דרך מוכחת למניעת תחלואה ואיתור מוקדם". איגוד רופאי המשפחה, אמר פרופסור וינקר, שם לו למטרה לסייע בצמצום הפער בין התפיסה של רופא המשפחה לבין יכולתו בפועל. הסקר הציף את החשיבות הנתפסת של מקום הרופא בנושאים כמו דיאטה נכונה, פעילות גופנית ואורח חיים בריא.

"בעידן הנוכחי שבו קיימת בעיה ידועה של השמנת יתר וריבוי מחלות הקשורות להשמנה ולמשקל יתר ולהעדר פעילות גופנית, חשוב יותר להעמיק את הידע ואת המיומנות של הרופאים בתחום הזה ולנסות, בכל מפגש אפשרי (כשיש זמן) לדון בכך עם המטופלים".

בעיני רבים ממשתתפי הסקר נתפס רופא המשפחה כרופא היחיד המנהל את הידע סביבם. יש מודעות לתפקידו החשוב כצומת מרכזי שדרכו עובר כל הטיפול הרפואי (coordinator of care). כ-64% מהנשאלים רואים כך את מקומו של רופא המשפחה שלהם. "בסביבה הרפואית המודרנית המורכבת שבה הטיפול בחולה מתחלק להתמחויות שונות ולתתי התמחויות, הולך המטופל לאיבוד", הוסיף פרופסור וינקר "ולכן רופא המשפחה הוא היחיד הרואה את התמונה השלמה לגבי המטופל שלו על שלל מחלותיו, משפחתו, סביבתו - ולאורך שנים".

ממצאים נוספים שעלו בסקר:
לכ-90% מהנשאלים יש רופא משפחה קבוע שאליו הם נוהגים לפנות. כשני שלישים מרגישים שהוא מכיר אותם ואת ההיסטוריה הרפואית שלהם, אולם כ-29% מהמטופלים/הנשאלים, שיש להם רופא משפחה קבוע, חשים שההיכרות שלו עמם בינונית עד שטחית ביותר.
69% מהמטופלים הביעו שביעות רצון לגבי משך הזמן והקשב לצורכיהם שמגלה רופא המשפחה. בקרב המבוגרים ניכר צורך רב יותר לתשומת לב ולהקדשת זמן ארוכה יותר מצד הרופא. הנשאלים הצעירים מצאו את הזמן המוקדש להם במפגש עם רופאם מספק ביותר.
49.5% מהמטופלים דיווחו שיש באפשרותם ליצור קשר עם רופא המשפחה שלהם באמצעים שאינם מחייבים הגעה למרפאה (טלפון, אינטרנט, שירות רפואי און-ליין).
כ-80% מהנשאלים, במיוחד הצעירים, הביעו רצון לקשר ללא הגעה פיזית למרפאה. כ-88% הביעו שביעות רצון מקשר לא פרונטאלי (בעיקר משפחות).
בהקשר זה אמר פרופסור וינקר: "התהליכים החברתיים מחלחלים גם לתחום השירות הרפואי. הצעירים החיים בסביבה דיגיטלית ורגילים לקבל שירותים בכל מקום וזמן, מעדיפים לנהל את ענייני הבריאות שלהם ב'שלט רחוק'.". לעומת זאת בקרב המבוגרים ניכר יותר הצורך בביקורים במרפאה מ"הסוג הישן" לצד הגישה הלא ישירה לרופא המשפחה".

הסקר חשף פערים בתפיסת המטופלים לגבי התחומים המזוהים עם רופא המשפחה ומודעות נמוכה יחסית לתחומים שאינם מקושרים באופן מסורתי לרופא משפחה:
רק כ 38% מודעים לכך שביכולתו של רופא המשפחה לאבחן ולטפל בדיכאון קל. המודעות לעניין הזה בקרב הצעירים נמוכה אף יותר כ-34%. במקרים של מחלות עור, רק 43% מהנשאלים בסקר הודו שיש להם מודעות ליכולתו של רופא המשפחה שלהם להעניק טיפול. ייעוץ לתזונה נכונה ולאורח חיים בריא, נתפסים כיותר מקושרים לרופא המשפחה (ציינו זאת 53% מהנשאלים). הנושא שנתפס על ידי ציבור משתתפי הסקר כשייך במידה הפחותה ביותר (22%) למומחיותם של רופאי משפחה, היה נושאים הקשורים לבריאות האישה. פרופסור וינקר אמר בהקשר זה כי "איגוד רופאי המשפחה פועל לצמצום הפער התפיסתי הקיים במסגרת הכלים העומדים לרשותו".

נושאים קשורים:  חדשות,  תזונה,  רפואת עור,  איגוד רופאי המשפחה,  פרופסור שלמה וינקר,  בריאות האישה,  דיכאון קל
תגובות
רונן
04.06.2012, 22:57

למה הסקר מוותר מראש על 20% מהאוכלוסייה (ערבים)?