אלצהיימר

הבדלים בהתפתחות מחלת אלצהיימר בקרב גברים ונשים

במחקר שנערך בארה"ב ובקנדה נמצא כי דפוסי התפתחות הפגיעה במוח והפגיעה הקוגניטיבית במהלך התפתחותה של מחלת אלצהיימר שונים בקרב גברים ובקרב נשים

23.12.2012, 11:10

במחקר שהוצג בכנס השנתי ה-98 של האיגוד הרדיולוגי של צפון אמריקה נמצא כי מחלת אלצהיימר יוצרת דפוסים שונים של אבדן חומר אפור במוחם של גברים ושל נשים.

המחקר כלל 60 גברים ו-49 נשים שהשתתפו ב-Alzheimer's Disease Neuroimaging Initiativeי(ADNI) – מחקר שנערך בארה"ב ובקנדה כדי לבחון את תהליך המעבר מהזדקנות תקינה ל-mild cognitive impairment ומחלת אלצהיימר. גילם הממוצע של המשתתפים היה 77 שנים, וכולם התקדמו במהלך המחקר ממצב של mild cognitive impairment למחלת אלצהיימר. בדיקות MRI בוצעו 12 חודשים לפני אבחון מחלת אלצהיימר, במועד האבחון ו-12 חודשים לאחר האבחון.

במועד אבחון המחלה הציון במדד תפקוד קוגניטיבי (מדד Clinical Dementia Rating Sum of the Boxes – CDR-SB) היה גרוע יותר בקרב גברים מאשר בקרב נשים. נמצאה אטרופיה מוגברת בחומר האפור בקרב נשים בהשוואה לגברים ב-posterior cingulate gyrus בבדיקה שבוצעה 12 חודשים לפני האבחון, ובאזורים נוספים (middle temporal gyrus, cingulate gyrus, Lt. Subcallosal gyrus, Rt. Insula) בסקירה שבוצעה במועד האבחון. כמו כן נמצאו הבדלים בין גברים לנשים באזורים שבהם נראתה ירידה בנפח החומר האפור.

ד"ר מריה ויטוריה ספמפינטו (Spampinato) מאוניברסיטת דרום קרולינה בצ'רלסטון, מעורכי המחקר, מסרה כי מוחות של גברים ושל נשים מגיבים באופן שונה לפתולוגיה שבבסיס מחלת אלצהיימר - האטרופיה מופיעה מוקדם יותר בקרב נשים בהשוואה לגברים, אך קצב ההידרדרות הקוגניטיבית אצלן אטי יותר. אבדן נפח המוח היה מהיר יותר אצל גברים וקרה במקביל להידרדרות הקוגניטיבית, ואילו אצל נשים אבדן הנפח החל בשלב מוקדם יותר.

לדברי ד"ר ספמפינטו לממצאים עשויה להיות השלכה על פיתוח טיפול למחלה – יש לקחת בחשבון את ההבדלים בין המגדרים בביצוע ניסויים קליניים.

ערכה: ד"ר ורד פרכטר
מקורhttp://www.medscape.com/viewarticle/775118

נושאים קשורים:  אלצהיימר,  MRI,  הדמיה,  גברים,  נשים,  מגדר,  מחקרים
תגובות