דיכאון

דיכאון וחרדה קשורים לאירועי לב

סקירה של הספרות הרפואית העוסקת בקשר שבין מצוקה נפשית להתפתחות הפרעות קצב או דום לב מוצאת קשר בין התופעות

סקירה של כתבי שיקספיר מעלה עשרה מקרים בהם רגשות עזים גורמים למוות. מצוקה פסיכולוגית נחשבת במשך זמן רב כגורם למוות לבבי, אולם המחקר בנושא צבר תאוצה רק לאחרונה. הן רגשות עזים והן הפרעות קצב הם תופעות הנמשכות זמן קצר, ולכן קשה לאתר אותם במדויק. בנוסף, מלבד באוכלוסייה בסיכון גבוה, ארועי הפרעות הקצב הם נדירים וניתן לאתרם רק במעקב ממושך. מלבד זאת, קשה להוכיח קשר סיבתי בין רגשות לבין הפרעות קצב, שכן הפרעות קצב תכופות עלולות לגרום לפגיעה באיכות החיים ורגשות שליליים.

אחד המחקרים שעסק בקשר בין הפרעות קצב לתחושת כעס עקב אחר 277 משתתפים בעלי מכשיר ICD, שתיעדו באמצעות יומן אלקטרוני את רגשותיהם ברגעים שקדמו להפעלה של המכשיר ובתקופת ביקורת. כעס נמצא שכיח הרבה יותר טרם ההפעלה.

מספר מחקרים בחנו את הקשר בין דיכאון להפרעות קצב או דום לב. נמצא סיכון מוגבר לדום לב בנוכחות דיכאון קשה ( OR 1.77, 95% CI 1.28-2.45 באחד המחקרים) ודיכאון בדרגת חומרה קלה יותר ( OR 1.30, 95% CI 1.04 -1.63 באותו מחקר). תוצאות דומות חזרו על עצמן במחקרים נוספים.

גם נטייה לתחושת חרדה נמצאה קשורה בסיכון מוגבר להפרעות קצב חדריות במחקר בו בוצע מעקב שנמשך שנה אחר 1,012 משתתפים לאחר השתלת ICD חדש.

לגבי הפרעות קצב שאינן חדריות (כגון פרפור פרוזדורים), המידע בספרות דל יותר.

החוקרים מסכמים כי קיימות ראיות המעידות על השפעה של מצוקה רגשית ורגשות שליליים על הסיכון להפרעות קצב. עם זאת יש צורך במחקר נוסף – למשל על מנת לבחון את השפעתה של נטייה ארוכת טווח לחוש רגש מסוים לעומת השפעתה של תחושה קצרת טווח של אותו רגש.

ערכה: ד"ר ורד פרכטר

מקור:
Peacock et al.; Psychological Distress and Arrhythmia: Risk Prediction and Potential Modifiers, Prog Cardiovasc Dis. 2013 May-Jun;55(6):582-9.

נושאים קשורים:  דיכאון,  אירועי לב,  הפרעות קצב לב,  רגשות,  מחקרים
תגובות