חדשות

מחקר ב"שיבא": קלקסן עשוי להגן על נשים הרות מסיבוכים כמו רעלת הריון

מחקר שהוביל ד"ר יואב ינון, בנשים שטופלו בקלקסן במהלך ההריון, מצא כי המדד המנבא התפתחות רעלת הריון אצלן נמוך משמעותית בהשוואה לקבוצת הביקורת

ד"ר יואב ינון (צילום: "שיבא")

מתן קלקסן - תרופה נוגדת קרישת דם (Low molecular weight heparin therapy) - במהלך ההיריון עשוי למנוע סיבוכים שלייתיים כמו רעלת הריון; כך עולה מתוך מחקר ישראלי חדש, שבדק את ההשפעה של קלקסן, הניתנת בהזרקה תת-עורית, בתקופת ההיריון.

את המחקר הוביל ד"ר יואב ינון, רופא בכיר ביחידה לרפואת האם והעובר באגף נשים ויולדות במרכז הרפואי "שיבא". במחקר השתתפו עוד ד"ר אלעד בן מאיר, ליהי מרגוליס, פרופסור שלמה ליפיץ, פרופסור איל שיף, פרופסור שלי מזעקי וד"ר מיכל שמחן. דיווח על המחקר התקבל לפרסום בכתב העת PLACENTA.

היחס sFlt-1/PLGF, המנבא התפתחות רעלת הריון בהמשך ההיריון, היה נמוך יותר משמעותית בנשים שטופלו בקלקסן

ד"ר ינון ציין, כי רעלת היריון (פריהקלמפסיה) היא מחלה שלייתית המופיעה ב-5% מההריונות. הטיפול בה , נכון להיום, הוא על-ידי יילוד. במידה שהיא מופיעה בשלב מוקדם של ההיריון, המחלה כרוכה בתמותה ובתחלואה ניאנטלית (של העובר) משמעותיות, עקב הצורך ביילוד מוקדם והפגות הנלווית לכך.

בשנים האחרונות הצטברו ראיות לכך שרעלת היריון נגרמת כתוצאה מחוסר בפקטור הגדילה PLGFי (PLACENTAL GROWTH FACTOR), המעודד יצירה והרחבה של כלי דם, וייצור-יתר של הפקטור sFlt-1, הסותר את פעילותו החיובית של PLGF.

מחקרים הראו, שנשים עם רמות נמוכות בדם של PLGF ורמות גבוהות של sFlt-1, ועם יחס sFlt-1/PLGF גבוה, יפתחו בהמשך ההיריון שלהן רעלת היריון.

לצורך המחקר, גויסו נשים שטופלו בקלקסן במהלך ההיריון עקב התוויות שונות כמו היסטוריה של טרומבוזיס או נטייה לקרישיות-יתר , וכן נשים הרות שלא טופלו בקלקסן ושימשו כקבוצת ביקורת.

אחת לחודש נלקחו בדיקות דם מהנשים, לאורך כל ההיריון, ונבדקו הרמות בדם של sFlt-1 ושל PLGF.

ממצאי המחקר הראו, שאצל נשים שטופלו בקלקסן במהלך ההיריון, רמות ה-PLGF בדם היו גבוהות יותר משמעותית בהשוואה לנשים שלא טופלו בקלקסן החל מהשבוע ה-28 להיריון.

בנוסף, היחס sFlt-1/PLGF, המנבא התפתחות רעלת הריון בהמשך ההיריון, היה נמוך יותר משמעותית בנשים שטופלו בקלקסן בהשוואה לקבוצת הביקורת, החל מהשבוע ה-28 להיריון. כלומר: התברר שיש קשר בין הטיפול בקלקסן בהיריון לבין יצירת סביבה המעודדת יצירה והרחבה של כלי דם, מה שעשוי למנוע רעלת היריון.

לדברי ד"ר ינון, ממצאי המחקר יכולים להסביר את התפקיד המגן שממלא הקלקסן במניעת סיבוכים שלייתיים בהריון. ייתכן שעל בסיס הממצאים ומחקרים עתידיים ניתן יהיה לבסס את הטיפול בקלקסן כטיפול מניעתי לרעלת היריון וסיבוכי שליה אחרים בנשים שנמצאות בסיכון גבוה לכך.

לתמצית המחקר בכתב העת PLACENTA לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  המרכז הרפואי "שיבא",  ד"ר יואב ינון,  קלקסן,  קרישת דם,  רעלת הריון
תגובות