תופעות לוואי

ארה"ב: מאפיינים ותוצאות של 889 חולים בעלי פגיעה כבדית מתרופות

מחקר מצא, כי תמותה מפגיעה כבדית מתרופות הייתה גבוהה יותר בקרב מטופלים עם מחלת כבד קודמת או עם תגובה עורית נלווית חמורה

30.03.2015, 08:45
תעשיית התרופות (אילוסטרציה)

רשת ה-DILINי (drug-induced liver injury network) מבצעת מחקר פרוספקטיבי על חולים עם פגיעה כבדית מתרופות בארה"ב. במאמר זה החוקרים מציגים אנליזת תת-קבוצות מ-1,257 החולים הראשונים שנכללו במחקר.

במחקר תצפית אורכי, החוקרים התחילו בשנת 2004 לאסוף מידע על מטופלים שנחשדו בפגיעה כבדית מתרופות, ועקבו אחריהם במשך שישה חודשים או יותר. המטופלים עברו הערכה סיסטמתית של אטיולוגיות אחרות וסיבות אחרות, כמו גם הערכה של חומרת הפגיעה הכבדית.

מקרב 1,257 המטופלים שנחשדו כסובלים מפגיעה כבדית מתרופות, 1,091 עברו הערכה לבדיקת הסיבה ומתוכם 889 סווגו כבעלי פגיעה כבדית מתרופות (זיקה ברורה, בסבירות גבוהה, או סבירה).

רשת ה-DILINי (drug-induced liver injury network) מבצעת מחקר פרוספקטיבי על חולים עם פגיעה כבדית מתרופות בארה"ב

10% מבין החולים נפטרו או עברו השתלת כבד וב-17% אובחנה שחמת הכבד. ב-89 חולים (10%), שהיו עם מחלת כבד קודמת, פגיעת הכבד מהתרופות היתה חמורה יותר מאשר בחולים שלא היו עם פגיעה קודמת (ההבדל לא היה מובהק סטטיסטית; p=0.09), והתמותה היתה גבוהה באופן משמעותי (16% לעומת 5.2%; p<0.001).

שיעור הרעילות לכבד של אזיתרומיצין (Azithromycin) היה גבוה יותר בקרב חולים בעלי מחלת כבד קודמת, בהשוואה לחולים ללא מחלת כבד קודמת (6.7% לעומת 1.5%; p=0.006י).

41 מקרים עם תקופת חביון קצרה או שווה ל-7 ימים נגרמו על ידי תרופות נוגדות חיידקים (71%). שתי הסיבות הנפוצות ביותר ב-60 מקרים של פגיעה כבדית מתרופות עם תקופת חביון של יותר מ-365 ימים היו ניטרופוראנטואין (nitrofurantoin, שמות מסחריים: מקרודנטין, ניפורנטין, פורדנטין אורל) או מינוציקלין (minocycline) (% 25 ו-17% בהתאמה).

לא נמצא שוני בתוצאות הקליניות בחולים עם פגיעה כבדית מתרופות בעלת תקופת חביון קצרה או ארוכה. בהשוואה למטופלים הצעירים מגיל 65. מטופלים מעל גיל 65 (n=149) היו בעלי סיכון גבוהה יותר לפגיעה חסימתית (cholestatic injury), למרות שהתמותה ושיעור השתלות הכבד בין הקבוצות לא היו שונות.

ב-9 חולים (1%) נצפתה תגובה עורית נלווית חמורה; התרופות שגרמו לכך היו: למוטריגין (lamotrigine, שמות מסחריים: למיקטל, למודקס, למוג'ין), אזיתרומיצין, קרבמזנפין (carbamazepine, שמות מסחריים: טגרטול, טימוניל רטרד, טריל, קרבי), מוקסיפלוקסצין (moxifloxacin), צפלקסין (cephalexin, שמות מסחריים: צפוויט, צפורל), דיקלופנק (diclofenac), וניטרופוראנטואין. ארבעה מבין תשעת החולים נפטרו, שיעור גבוה ביותר לכל הדעות.

החוקרים מסכמים, כי תמותה מפגיעה כבדית מתרופות היתה גבוהה יותר במטופלים עם מחלת כבד קודמת או במטופלים עם תגובה עורית נלווית חמורה, בהשוואה לחולים שלא היו שייכים לקבוצות אלו.

לדבריהם, יש צורך במחקרים נוספים על מנת לאשר את הקשר בין אזיתרומיצין לבין מקרי פגיעה כבדית מתרופות בחולים עם שחמת הכבד. גיל מבוגר ותקופת חביון קצרה או ארוכה לא נמצאו קשורים לתמותה מפגיעה כבדית מתרופות.

מקור:
Chalasani, N., Bonkovsky, H., Fontana, R., Lee, W., Stolz, A., Talwalkar, J., et al. (2015). Features and outcomes of 889 patients with drug-induced liver injury: The DILIN prospective study. Gastroenterology, doi: 10.1053/j.gastro.2015.03.006

נושאים קשורים:  תופעות לוואי,  פגיעה כבדית מתרופות,  רעילות,  תרופות,  רשת DILIN,  מחקרים
תגובות