חדשות

"מכבי" השיקה מערכת שתתריע על סיכון מוגבר לסרטן המעי הגס על סמך דגימות דם

המערכת, שפותחה בישראל, תיכנס לשימוש בעוד 3 חודשים; לפי הערכת הקופה, יאותרו מאות חולים בשנה בשלב הטרום-סרטני, כאשר ניתן להביא להחלמתם

בדיקת שומנים בדם (צילום: אילוסטרציה)

מערכת שפותחה בישראל, בשם "קולון סקור", המאפשרת לזהות חולים בסיכון מוגבר לסרטן המעי הגס והחלחולת באמצעות ניתוח מתמטי של תוצאות בדיקות דם שגרתית, הושקה אתמול על ידי קופת חולים "מכבי" ותיכנס לשימוש בתוך שלושה חודשים.

"מכבי" שירותי בריאות, שהשתתפה בפיתוח המערכת, מתכננת להשתמש בניתוח ממצאי הבדיקה למטופלים מעל גיל 50 שלא ביצעו בדיקת דם סמוי בצואה בשנה וחצי האחרונות, או קולונוסקופיה ב-10 השנים האחרונות. תחזית הקופה היא, שהמערכת תסייע לאתר מדי שנה מאות חולי סרטן המעי הגס שטרם אובחנו.

מערכת "קולון סקור" נמצאת בהליכי רישום ואישור ב-FDA, לאחר שקיבלה אישורים אלו מרשות הרישוי הרפואי האירופי וממשרד הבריאות

בתדרוך לתקשורת נמסר, כי עתה נבחנת יכולתה של המערכת לזהות באותה מתכונת סוגי סרטן אחרים כמו סרטן ריאה וסרטן דם. עוד נמסר, כי המערכת נמצאת בהליכי רישום ואישור ב-FDA, לאחר שקיבלה אישורים אלו מרשות הרישוי הרפואי האירופי ובידי משרד הבריאות בישראל.

המערכת פותחה על ידי צוות שבראשו עומדת פרופסור ורדה שלו, מומחית לרפואת משפחה, מנהלת מכביטק ומכון המחקר של מכבי לאפידמיולוגיה ומחקר נתונים.

בניסויי המערכת נותחו תוצאות ספירת דם של כ-1,000 מטופלים שאצלם התגלה סרטן המעי הגס, והתגלה קשר בין מרכיבים שונים בספירה. בין השאר: כשלוש שנים וחצי בטרם התגלתה המחלה, בדיקות הדם מראות ירידה ברמת ההמוגלובין, מסרה פרופסור שלו, שהדגישה כי קשה להגדיר זאת כתסמין המנבא את התפרצות המחלה, אלא רק משתנה אחד מרבים.

מהימנות הבדיקה ויכולת החיזוי שלה דומים לזו שקיימת בבדיקות דם סמוי בצואה

חברת הסטרט-אפ "מדיאל", המתמחה במודלים מתמטיים מורכבים, פיתחה את המודל שמאפשר לבחון את הסיכון ברמה אישית. פרופסור שלו ציינה, כי לאחר סדרת הניסויים הראשונה נבחן המודל ורשם הצלחה על כמאה אלף מטופלים אחרים – כדי לאשרר את מהימנות הבדיקה ויכולת החיזוי, שהיא דומה לזו שקיימת בבדיקות דם סמוי בצואה.

תוצאות הבדיקה יועברו לרופא המשפחה, כדי שיתריע מי המטופלים נמצאים בסיכון מוגבר, והם יוזמנו בהליך מזורז לבדיקות קולונוסקופיה. מנכ"ל "מכבי שירותי בריאות", רן סער, מסר כי הרופא יתקשר לכל מטופל בהתאם לתוצאות שיתקבלו, ינחה ויזמין אותו להמשך טיפול. "אני מזמין את עמיתינו מהקופות האחרות להשתמש בכלי הזה", אמר.

יותר מ-20 אלף איש בישראל חולים בסרטן המעי הגס והחלחולת – סוג הסרטן השני בשכיחותו בארץ. יותר מ-1,300 איש מתים מהמחלה מדי שנה, וכ-3,100 חולים חדשים מאובחנים מדי שנה, 95% מהם מעל גיל 50. מחקרים הראו, כי אם 75% מהאוכלוסייה הייתה נבדקת לזיהוי הסיכון בשלב מוקדם – סיכויי ההחלמה היו גדלים ושיעור התחלואה היה יורד ב-20%.

כן נמסר, כי על-פי ההערכות, תודות לשימוש במערכת יש לצפות שאצל 30-20% מהנבדקים יתגלה מצב של טרום-סרטן ועל-פי חישוב סטטיסטי ב-5% מהמקרים יתגלו גידולים סרטניים.

נושאים קשורים:  חדשות,  בדיקת סקר,  מכבי שירותי בריאות,  פרופ' ורדה שלו,  סרטן המעי הגס,  "מדיאל",  בדיקת דם
תגובות