חדשות

הסדר בין "רמב"ם" למדינה על הקמת מגדל חדש במתחם בית החולים

העימות בין המדינה לבית החולים על הקמת "מגדל התגליות הרפואיות" הוסדר לאחר שמונה שנות מחלוקת; לא ייערכו בו ניסויים רפואיים ולא יינתנו בו שירותי רפואה פרטית

הנהלת המרכז הרפואי "רמב"ם" בחיפה הגיעה להסדר עם המדינה בנוגע להקמת מגדל המחקרים הרפואיים ("מגדל התגליות"), שאמור להיבנות במתחם בית החולים.

במסגרת ההבנות נקבעו אופי פעילות של חברת "קמ"ר" (קידום מרכזים רפואיים) שאחראית לבניית המגדל, נקבעו תנאים לתפעול בית חולים ממוגן המצוי במגדל בשעת חירום; כמו כן, נקבע כי במגדל לא יינתן טיפול רפואי פרטי, ולא ייערכו בו ניסויים רפואיים בבני אדם.

עד להשגת ההבנות היתה בנושא זה מחלוקת שנמשכה שמונה שנים. המחלוקת התמקדה בפעילות חברת קמ"ר, שהיא חלק מבית החולים רמב"ם אבל איננה תאגיד בריאות במובנו החוקי, וגם לא זרוע של חוג הידידים המגייס תרומות. ההסכם שהושג עתה מסדיר את המחלוקת הזאת.

במקרים שבהם יידרשו ניסויים רפואיים במטופלים במתחם המגדל למרות הסיכום - הם יבוצעו באמצעות תאגיד הבריאות ברמב"ם, לאחר הסדרת התקשרות מתאימה

בשנת 2007 הופקדה תוכנית מתאר לאיחוד וחלוקה מחדש (ללא הסכמת בעלים) של הקרקעות שבמתחם רמב"ם. כחלק ממנה, אושרה אז תוספת בנייה להקמת מגדל בן 20 קומות וחניון תת קרקעי על שטח השייך לחברת קמ"ר.

במשרד האוצר היו השגות לגבי פעילות החברה. אחרי שנה של משא ומתן שהסתיים בימים אלו, הוחלט כי 30% ממניות קמ"ר - שתשמור על אופייה כחברה לתועלת הציבור - יוקצו לתאגיד הבריאות של רמב"ם, שיאוגד כעמותה. החברה תתחייב להיות שקופה לביקורת משרדי הבריאות והאוצר ועבור רמב"ם.

עוד סוכם על תחומי הפעילות שהחברה תבצע במגדל החדש, ועם אילו גופים תוכל קמ"ר להתקשר. סוכם, שהפעילות תתמקד במחקר ופיתוח וההתקשרויות יהיו עם חברות מו"פ, חברות הזנק, חממות טכנולוגיות וחברות דומות.

במקרים שבהם יידרשו ניסויים רפואיים במטופלים במתחם המגדל למרות הסיכום - הם יבוצעו באמצעות תאגיד הבריאות ברמב"ם, לאחר הסדרת התקשרות מתאימה. בכל מקרה, אף גורם לא יגבה תשלום מהמטופלים משתתפי הניסוי. כמו כן, נקבע בהסדר שכל קניין רוחני שיפותח על ידי עובדי המקום, ב"מגדל התגליות", בזמן ועקב עבודתם - יהיה שייך למדינה.

במסגרת התוכנית, קיבלה קמ"ר חוזה פיתוח לבניית החניון התת-קרקעי שבו יפעל בית חולים ממוגן לשעת חירום. כל הזכויות על החניון יועברו למדינה ללא תמורה. הצדדים יגבשו את מתווה העברת הזכויות ויקבעו את אופן תפעולו.

בית החולים מסר אתמול (ב'), כי "ההסדר שהושג בין המדינה לבין 'קמ"ר (קידום מחקרים רפואיים)' משמעותו שיש ההבנה בין רמב"ם לבין משרדי האוצר והבריאות, וניתן להתחיל בהקמת המגדל".

מנהל רמב"ם, פרופסור רפי ביאר, הגיב על הסיכום עם המדינה, ואמר כי "אנו רואים בהסדר פריצת דרך בהתאם ליעדי רמב"ם, מדובר באבן דרך משמעותית שהושגה - הודות להבנה לגבי צרכי רמב"ם שגילו משרדי האוצר והבריאות. ההסדר החדש מקרב אותנו להשגת היעדים שהציב לעצמו בית החולים בתוכנית המחקר והפיתוח שלו".

דוברות רמב"ם ציינה, כי בדירקטוריון החברה שתנהל את המגדל יישבו, בנוסף לדירקטורים מטעם הציבור, גם שלושה דירקטורים מטעם המדינה. אחד מהם יהיה מנהל בית החולים והאחרים ממונים בתהליך מובנה, שבו יהיו מעורבים גורמים ציבוריים, אקדמיים וממשלתיים. על-פי התוכנית, יש כוונה להגיע להסדרים עם הטכניון ואוניברסיטאות נוספות, לגבי תחומי המחקר שיבוצעו במקום.

לדברי בית החולים, "מגדל התגליות הרפואיות" הוא חלק מרכזי בתוכנית פיתוח של המרכז הרפואי רמב"ם, שעוצבה לפני יותר מ-10 שנים. "התוכנית היא להציע רפואה ציבורית מצוינת לכל, לקיים מחקר פורץ דרך עם יישומים טכנולוגיים, הוראה בתחומי הרפואה והמקצועות הנלווים וביטחון - באמצעות בית החולים התלת-קרקעי הממוגן הנושא את שמו של הנדבן סמי עופר".

נושאים קשורים:  חדשות,  המרכז הרפואי "רמב"ם",  פרופ' רפי ביאר,  חברת קמ"ר,  "מגדל התגליות",  חיפה
תגובות