חדשות

סקר "הדסה": פחות משליש מהנשים מודעות לקטלניות אירועי לב בנשים

סקר שנערך ביוזמת "המרכז לבריאות לב האישה" מצא, כי רק 34% מהנשים במגזר היהודי ידעו כי אירועי לב הם סיבת המוות מספר אחת לנשים בישראל, ורק 26% מקרב הנשים הערביות

בעיות לב בקרב נשים (צילום: אילוסטרציה)
בעיות לב בקרב נשים (צילום: אילוסטרציה)

סקר שנערך ביוזמת המרכז הרפואי "הדסה" בירושלים, בקרב למעלה מ-1,000 נשים ישראליות מכל המגזרים, העלה כי קיימת אצלן מודעות נמוכה לעובדה שמחלות לב הן הגורם הראשי לתמותה בקרב נשים.

בית החולים מסר, כי הסקר בוצע טלפונית עבור "המרכז לבריאות לב האישה" בהדסה עין-כרם בירושלים. זהו מרכז בינתחומי אותו מנהלת הקרדיולוגית ד"ר דנה צפת.

הסקר נועד לבחון את מודעות הנשים הישראליות לעובדה, שמחלות לב מהוות את גורם המוות מספר 1 בקרב נשים בעולם המודרני. אחד מכל שלושה מקרי מוות אצל נשים נגרם כתוצאה ממחלת לב. משתתפות הסקר התבקשו לענות על שתי שאלות מרכזיות: האחת - מהם לדעתן גורמי המוות העיקריים בקרב נשים; השאלה השנייה בחנה את המודעות לסימנים התקף לב.

ד"ר דנה צפת: "נתוני הסקר אימתו החששות... שנשים ישראליות מכל המגזרים עדיין אינן מודעות לסיכון שקיים עבורן ללקות ואף למות ממחלות לב"

התברר, כי רק 34% מהנשים היהודיות – חילוניות וחרדיות – השיבו נכונה לשאלה "מהו גורם התמותה המרכזי בקרב נשים?"; בנוסף, רק 25.9% מקרב הנשים הערביות היו מודעות לסיבת המוות העיקרית בקרב נשים, למרות ששיעור תחלואת הלב בקרב ערביות בארץ גדול ב-57% לעומת הנשים היהודיות.

כשנתבקשו הנסקרות למנות סימנים שעלולים להעיד על התקף לב, השיבו 65.9% מכלל הנשים על כך שכאבים בחזה, לחץ בחזה או כאבים בזרועות, בכתפיים או בצוואר הם סימני אזהרה להתקף לב אצל נשים.

במענה לשאלה כיצד יפעלו במידה שיחושו באחד או יותר מהסימנים שעלולים להעיד על התקף לב, השיבו 54% מכלל הנשים החילוניות והחרדיות כי יתקשרו לשירות אמבולנס. לעומתן, רק 20.6% מהערביות ענו כי יעשו זאת.

בהתייחס לשאלה "כיצד תפעלי אם אישה אחרת תלקה בסימני אזהרה אלו"? - 74.5% מהחילוניות ענו שיזעיקו אמבולנס, 89.2% מהחרדיות ו-56.4% מהנשים הערביות.

"נתוני הסקר אימתו חששות שיש לנו בנוגע לכך שנשים ישראליות מכל המגזרים עדיין אינן מודעות לסיכון שקיים עבורן ללקות ואף למות ממחלות לב", הדגישה ד"ר צפת, "הנתונים הללו מדאיגים במיוחד נוכח העובדה, כי מדי שנה מתות בישראל מעל 5,500 נשים רק ממחלות לב".

"ממצאי הסקר מעניקים יתר תוקף לחשיבותו של מרכז ייחודי לבריאות לב האישה בישראל – שהוא למעשה ראשון מסוגו בכל המזרח התיכון. ובאזור כולו. מטרתו להעלות את המודעות להיקף הבעיה ולחנך נשים כבר מגיל צעיר לאורח חיים בריא", הוסיפה ד"ר צפת.

מי שהיה נשיא איגוד הקרדיולוגים, פרופסור חיים לוטן, מנהל המחלקה הקרדיולוגית ב"הדסה", הוסיף כי "באמצעות תוכניות להגברת המודעות של נשים למחלות לב כבר מגיל צעיר יחסית, אפשר יהיה להקטין משמעותית את שיעורי התחלואה".

ד"ר צפת למדה בברנרד קולג' ובבית הספר לרפואה של אוניברסיטת הרווארד. היא התמחתה ברפואה פנימית ובקרדיולוגיה באוניברסיטאות קולומביה וקורנל. במשך שבע שנים ניהלה את מעבדת האקו-קרדיוגרפיה בבית החולים האוניברסיטאי "תומס ג'פרסון" ולאחר מכן החליטה לעלות לישראל והצטרפה ל"הדסה".

נושאים קשורים:  חדשות,  המרכז הרפואי "רמב"ם",  ד"ר דנה צפת,  אירוע לב,  נשים,  מגדר,  התקף לב,  סקר
תגובות