חדשות

אפליקציה ישראלית חדשה תסייע למעשנים להיגמל בעזרת תמריצים

האפליקציה, הנקראת SmokeBeat ומפותחת על ידי חברת Somatix, יודעת לזהות את תנועת העישון על ידי חיבור לשעונים חכמים, ומדרבנת את המעשן להפסיק את ההרגל

31.08.2015, 13:34
עישון (צילום: אילוסטרציה)

חברת הסטרט-אפ הישראלית Somatix מפתחת פלטפורמת תוכנה לשם ניתוח מידע בזמן אמת המבוסס על מכשירי טכנולוגיה לבישה (Wearables), כמו "שעון חכם". המוצר הראשון שלה, כך הודיעה אתמול (יום ב'), נועד לסייע למעשנים להיגמל מההתמכרות המזיקה, על ידי שימוש בטכנולוגיה היודעת לזהות את תנועת היד לפה במהלך העישון, באמצעות החיישנים המצויים בשעונים או בצמידים החכמים.

החברה הודיעה, כי אפליקציה ייעודית תרכז לתוכה את כל האינפורמציה והמשתמש יקבל סטטיסטיקות ונתונים שעשויים לגרום לו לחשוב פעמיים לפני הסיגריה הבאה.

מדי שנה נצרכות כ-7 טריליון סיגריות על ידי מיליארד מעשנים בעולם - מה שמוביל על-פי נתוני ה-WHO למותם של כ-5 מיליון אנשים כל שנה עקב מחלות הנובעות מנזקי עישון. לפי הערכות, כ-8,000 בני אדם מתים מדי שנה בישראל מנזקי העישון. מחקרים העלו, כי 50% מהמעשנים מודעים לבעיה ורוצים להפסיק לעשן, אולם רק 4% מצליחים להפסיק באופן קבוע.

Champix
Pfizer
RX
Partially covered by the Health basket
Champix

Health basket inclusion: Champix will be given to the treatment of smoking cessation parallel to supportive means. TABS: 55 x 0.5 mg, 56 x 1 mg; starter pack: 11 x 0.5 mg + 14, 28 x 1 mg. Days 1 – 3: 0.5 mg ×1/d. Days 4– 7: 0.5 mg ×2/d. Day 8 – end of tmt.: 1 mg ×2/d. Pts. should be treated with Varenicline for 12 wks. For pts. who have successf. stopped smok. at the end of 12 wks., an addit. course of 12 wks. tmt. with Varenicline is recomm. to further incr. the likelihood of long-term abstinence. Pts. with ren. impair. No dosage adjust. is necessary for pts. with mild- moder. renal impair. For pts. with sev. renal impair. (estimated CrCl <30 mL/min), the recomm. start. dose of Varenicline is 0.5 mg ×1/d. The dose may then be titrated as needed to a max. dose of 0.5 mg×2/d. For  pts. with end-stage renal dis. underg. hemodialysis, a max. dose of 0.5 mg mg×/d may be admin. if toler. Aid to smoking cessat. for adults over 18 yrs. C/I: Not to pts. under 18 yrs., hypersens.

התוכנה והאפליקציה שפותחו מזהים, באמצעות החיישנים שבצמיד או בשעון, סיגריה הנמצאת בידי המעשן כאשר הוא מקרב אותה לפיו

המערכת הטכנולוגית שפותחה מבוססת על מחקרים מתחום ה-CBT (טיפול התנהגותי קוגניטיבי). הגישה המקובלת כיום היא שעישון סיגריות איננו נובע מהתמכרות לניקוטין, אלא הוא צורך התנהגותי-רגשי, ולכן ניתן לדיכוי בתהליך הדרגתי ובאמצעות שיטות מתחום הפסיכולוגיה ההתנהגותית.

התוכנה והאפליקציה שפותחו מזהים, באמצעות החיישנים שבצמיד או בשעון, סיגריה הנמצאת בידי המעשן כאשר הוא מקרב אותה לפיו. האפליקציה, בשם SmokeBeat, תעודד בהתאם את המעשן להפחית בצורה הדרגתית את העישון, מסרה החברה. המידע לשם כך מגיע ממד התאוצה (accelerometer) וה-ג'ירוסקופ (gyroscope), הנמצאים בשעונים ובצמידים החכמים.

לאחר שמזוהה תנועת היד עם הסיגריה הקרבה לפה, המעשן יקבל הודעה על כך שעד אותו הרגע עישן את הסיגריה מספר X שלו ליום זה. כאשר ייכנס לאפליקציה יקבל נתונים כמו: כמה סיגריות עישן, כמה זמן, מתי, איפה, כמה עלתה צריכת הסיגריות שלו בכסף ובדקות חיים. כמו כן, יוצגו שיעורי הפחתת העישון, עמידה ביעדים שנקבעו בתוכנית הגמילה ועוד.

התוכנה לומדת דפוסי התנהגות והרגלי עישון של המשתמש, ומפעילה עליו ארבעה סוגי תמריצים להפחתת העישון – רגשי, כספי, שכלי וחברתי. המערכת גם לומדת את תגובתיות המעשן לתמריצים השונים ומשנה את הצגת הנתונים בהתאם ליעדי הפחתת העישון שנקבעו.

החברה מסרה, כי בימים אלה יצאה גרסה ראשונית של SmokeBeat לסמרטפונים ולשעונים חכמים מסוג אנדרואיד. היא זמינה לציבור הרחב להורדה בחינם ישירות באתר החברה. בהמשך השנה תעלה גרסת בטא גרסת ה- iOS נמצאת בפיתוח.

מייסדי החברה ומנהליה, אור שצברג וערן אופיר, מסרו כי על-פי הערכתם הלקוחות הפוטנציאלים הם בעיקר חברות ביטוח רפואי או מעסיקים המעוניינים לקחת חלק בתוכנית גמילה מעישון לעובדיהם, ארגוני בריאות, ממשלות וגופי מחקר בתחום הבריאות הציבורית. בקרוב, מעריכה החברה, צפויים להתחיל פיילוטים עם כמה חברות ביטוח רפואי בעולם למדידת אפקטיביות פתרונות הגמילה מעישון המוצעים על ידה. פרופסור ראובן דר מהחוג לפסיכולוגיה באוניברסיטת תל אביב משמש יועץ בתחום ה-CBT לחברה.

נושאים קשורים:  חדשות,  הפסקת עישון,  אפליקציה,  Somatix,  תמריצים שליליים,  SMOKEBEAT
תגובות