חדשות

החלטת ה-FDA לאשר שימוש באופיואודים גם בילדים מעוררת סערה בארה"ב

מינהל המזון והתרופות האמריקאי החליט בקיץ להרחיב את השימוש באוקסיקונטין גם לילדים מעל גיל 11, להתמודדות עם כאב; רופאים בארה"ב מזהירים מהשימוש בתרופות אופיאודיות, ועמותה על שם חולה קרוהן שהחל לקבל תרופות אלה כילד והתאבד יצאה נגד ההמלצות החדשות

אופיואידים במרשם (צילום: אילוסטרציה)

החלטת מינהל המזון והתרופות האמריקאיי (FDA) באוגוסט האחרון, לאשר את השימוש בתרופה נרקוטית רבת עוצמה לשיכוך כאבים גם בקרב ילדים, מעוררת מאז הקיץ מחלוקת בין גורמים מקצועיים, ולספוג ביקורת קשה מצד רופאים המביעים את חששותיהם בנושא בראיונות רבים בתקשורת האמריקאית.

האישור ניתן לתרופה OxyContin, לילדים מעל גיל 11. התכשיר מיועד לשיכוך כאב עקב מחלות קשות במיוחד, כאשר הטיפולים האחרים לא הועילו.
הנושא נדון בימים האחרונים בהרחבה במהדורות חדשות בערוצי הטלוויזיה השונים וגם בעיתונות המודפסת בארה"ב.

"אילו ידעתי מה שהאופיאטים הללו יגרמו לבני, לא הייתי מרשה לו ליטול את התרופות הללו"

בערוץ הטלוויזיה בכבלים TWC, של רשת טיים-וורנר, הובא בסוף השבוע שעבר סיפור על מייקל דויד ישראל, צעיר אמריקאי שאובחן בהיותו בן 12 כחולה במחלת קרוהן. כאשר הטיפול בתרופות הרגילות וסדרת ניתוחים שעבר עד גיל 18 לא הועילו, החלו כמה מרופאיו לרשום תרופות נרקוטיות לשיכוך כאב.

"אילו ידעתי מה שהאופיאטים הללו יגרמו לבני, לא הייתי מרשה לו ליטול את התרופות הללו", אמרה אמו, אבי (אביבה) ישראל, כיום נשיאת עמותה שבה חברים הורי ילדים חולים במחלות קשות, ששמה "Save the Michael's of the World".  בנה נעשה מכור לתרופות וביוני 2104, כשהיה בן 20, מצב ההתמכרות שלו החמיר - והוא התאבד.

אמו יזמה פנייה להורי ילדים להצטרף אליה לעמותה שתפעל להגברת המודעות לסיכון שבתרופות מרשם אלו, המכילות אופיאטים, מאחר שמדובר למעשה בגרסה סינטטית של הרואין המובילה להתמכרות.

הרקע למחאה הנוכחית היא החלטתו של ה-FDA אף להרחיב את השימוש בתרופות אלה, ולאשר לרופאים לרשום את התרופה "אוקסיקונטין" לילדים מגיל 11 ומעלה.

רופאים שנשאלו על כך אמרו כי הוכו בתדהמה מהחלטת ה-FDA. "אנשים נעשים מכורים לתרופות במהירות ווילדים מצויים בסיכון גדול יותר ממבוגרים להיעשות מכורים לתרופות מהסוג הזה" הזהירו רופאים בארה"ב.

בתקשורת האמריקאית נמסר, כי ה-FDA הורה ליצרניות התרופות לחקור את סוגיית האפקטים של אוקסיקונטין על ילדים. רופאים הורשו לרשום אותה כחלק מארגז כלים מורחב לניהול כאב אצל ילדים חולי סרטן ומחלות אחרות.

ד"ר גייל בורשטיין, הרופאה המחוזית של אזור העיר באפאלו, אמרה כי ברור ש"כאב עקב מחלת סרטן הוא סיפור אחר". אך לדבריה, "כאשר מדובר בכאב שמקורו איננו בסרטן הרופא חייב לחשוב ביתר הקפדה ורצינות כיצד לנהל אותו, משום שהסיכונים שבנטילת תרופה זאת גדולים יותר מהיתרונות שהיא מעניקה".

בתגובה מסר ה-FDA, כי אוקסיקנטין איננה אמורה להיות תרופת קו ראשון לשם שיכוך כאב כשמדובר בילדים חולים ומטופלים. כיום מתבצעים כמה מחקרים לגבי תרופות אופיאידים אחרות שרופאים יקבלו בעתיד אישור לרשום אותן לילדים, שנחשבות בטוחות יותר.

לקריאה נוספת לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  אופיאודים,  הרואין,  תרופות מרשם,  שיכוך כאב,  ארה"ב,  FDA,  OxyContin
תגובות