חדשות

קוצב לב חדש בישראל: עשירית מהגודל, ללא אלקטורודות ומושתל בצנתור

הקפסולה המיניאטורית בשם Micra, שפותחה על ידי חברת מדטרוניק, הושתלה כבר בהצלחה בבתי החולים "שיבא", "הדסה" ו"ברזילי"; בשלב זה מוצעת רק לזקוקים לקיצוב החדר הימני

קוצב הלב הזעיר Micra (צילום: "ברזילי")

שלושה מרכזים רפואיים – "שיבא" בתל השומר, "הדסה" בירושלים ו"ברזילי" באשקלון – החלו להציע בשבוע שעבר, לראשונה בישראל, השתלת קוצב לב חדשני. הקוצב הוא למעשה קפסולה מיניאטורית, בשם Micra, שנועדה להסדרת קצב הלב ללא אלקטרודות. החידוש מוגדר כפריצת דרך בתחום.

קוצב הלב הזעיר Micra (צילום: "ברזילי")

קוצב הלב הזעיר Micra (צילום: "ברזילי")

קפסולת קיצוב הלב החדישה עמידה בפני סריקות MRI; אורך חיי הסוללה שלה - 10 שנים

ד"ר ולדימיר חלמייזר, מנהל היחידה לאלקטרופיזיולוגיה וקוצבי לב במערך הקרדיולוגי ב"ברזילי", מסר כי ה-Micra פותחה על ידי חברת מדטרוניק. זוהי קפסולת קיצוב זעירה בגודל של 2.5 ס"מ - כלומר עשירית בלבד מגודלו של קוצב לב רגיל.

הקפסולה מושתלת באמצעות צנתור ורידי פשוט, דרך המפשעה וישירות אל הלב ללא צורך ביצירת חתך או כיס כירורגי מתחת לעור. הקפסולה מתפקדת כיחידת קיצוב עצמאית, ללא התקנים נוספים כמו אלקטרודות, לעומת קוצבי הלב הנמצאים בשימוש כיום, הדורשים שימוש באלקטרודות שמקשרות בין הלב לקוצב.

"המשמעות של החידוש הזה", הסביר, "היא בצמצומם המשמעותי של הסיבוכים הכרוכים בהשתלת קוצב מסורתית. ובנוסף לכך, מבחינת ויזואלית למטופל, אין חתכים או בליטות באזור בית החזה". קפסולת קיצוב הלב החדישה עמידה בפני סריקות MRI ובעלת יכולת שידור נתונים למערכת ניטור מרחוק. אורך חיי הסוללה שמספקת אנרגיה חשמלית לקוצב - 10 שנים.

ד"ר דוד לוריא (צילום: "הדסה")

ד"ר דוד לוריא (צילום: "הדסה")

במרכז הרפואי "הדסה" ביצעו את השתלת הקפסולה ד"ר דוד לוריא, מנהל היחידה להפרעות קצב לב, שהוכשר במיוחד לביצוע ההליך, וד"ר יאיר אליצור, רופא בכיר ביחידה. המושתלים היו אשה בת 63 וגבר בן 80.

"עד היום", ציין ד"ר לוריא, "קוצב לב הושתל באמצעות ניתוח – אמנם מינורי, אך במידה מסוימת היה בו סכנה ואף כאב ואי נוחות. את אלקטרודת הקיצוב היה צריך להעביר מאזור הכתף, שם הושתל הקוצב - עד ללב. נקודת התורפה של האלקטרודה שהיא חשופה לתזוזה, שחיקה ואף שבר. הקפסולה הזעירה החדשה מועברת בתוך מוביל עד לחדר הימני של הלב וכאמור בצנתור וללא ניתוח. הקפסולה עצמה מוצבת על שריר הלב וללא חוטים".

במהלך השתלת קוצב הלב החדש (צילום: "הדסה")

במהלך השתלת קוצב הלב החדש (צילום: "הדסה")

לדבריו, "אנחנו רואים בחידוש הזה בגדר פריצת דרך בתחום קוצבי הלב. עם זאת, כיום רק חולים הזקוקים לקיצוב החדר הימני של הלב יכולים ליהנות מהמכשיר הזה והצפי הוא שבעתיד גם חולים אחרים הזקוקים לשיטות קיצוב אחרות, יוכלו ליהנות מטכנולוגיה דומה".

נושאים קשורים:  חדשות,  קוצב לב,  Micra,  חברת מדטרוניק,  המרכז הרפואי "שיבא",  המרכז הרפואי "הדסה",  המרכז הרפואי "ברזילי"
תגובות