חדשות

מחקר ישראלי: מצב כלכלי ומשפחתי משפיעים על חומרת תסמיני קרוהן

לפי המחקר, שערך צוות חוקרים מ"סורוקה", ככל שהמצב הכלכלי והמשפחתי ירוד יותר, כך גוברים התסמינים של מחלת קרוהן; החודש צוין ברחבי העולם יום המודעות ל-IBD

מחלת קרוהן, כאבי בטן (צילום: אילוסטרציה)

מחקר ראשון מסוגו שנעשה בישראל על חולים במחלת קרוהן מצא, כי תסמיני המחלה ומידת ההחרפה בה מושפעים ממצב כלכלי, משפחתי וחברתי. המחקר פורסם באחרונה בכתב העת European Journal of Gastroenterology and Hepatology.

מחקר קודם שביצע צוות המחקר, שפורסם בדצמבר 2015 ב-Journal of Crohn's and Colitis, הראה כי חולי קרוהן סובלים מירידה באיכות החיים גם כאשר במחלתם חלה נסיגה זמנית בעזרת תרופות.

שני המחקרים בוצעו על צוות מהמרכז הרפואי "סורוקה" ומאוניברסיטת בן גוריון. מטרתם היתה לסייע לחולים להתמודד טוב יותר עם השלכות המחלה ולשפר את איכות חייהם. בצוות החוקרים היו חברים פרופ’ שמואל אודס, פרופ’ ורד סלונים-נבו, פרופ’ אורלי שריד, ד"ר דורון שוורץ, פרופ’ דן גרינברג ופרופ’ מיכאל פריגר .

"לצד הטיפול התרופתי במחלה, חשוב לתת תשומת לב גם לרקע הכלכלי, המשפחתי והחברתי של החולה"

במחקר שבחן את השפעת המצב הכלכלי, המשפחתי והחברתי על החולים, השתתפו 391 חולי קרוהן בגיל חציוני של 38, בעלי 12 שנות לימוד ומעלה. המחקר העלה, כי מצב כלכלי גרוע משפיע לרעה על הגברים החולים יותר מאשר על הנשים החולות. ככל שהמצב הכלכלי גרוע יותר, כך מוחרפים תסמיני המחלה.

לדברי החוקרים, מאחר שבחברה המערבית הצלחה כלכלית נתפסת כסמן לגבריות מוצלחת, ייתכן שגברים שאינם מצליחים כלכלית תופסים עצמם כפחות מוצלחים ועלולים להזניח הטיפול במחלתם ובכך לגרום להחרפת תסמיניה.

גם אירועי חיים שליליים - גירושין, פיטורין מהעבודה או מוות במשפחה - קשורים באופן משמעותי להחרפה במצב המחלה, לרבות קשיים נפשיים כמו חרדה ודיכאון, איכות חיים ירודה ופגיעה ביכולת לעבוד. היכולת להיות בקשר, להיתמך רגשית בידי בני משפחה ולנהל קונפליקטים, נמצאה גם גם היא קשורה למצב החולים. ככל שדפוסי הקשר במערכת המשפחתית טובים יותר, כך מצבם הרפואי והנפשי של חולים קרוהן טוב יותר.

כמו כן, יחסים עם חברים נמצאו גם כקשורים למצבם הרפואי והנפשי של החולים. ככל שהחולים חווים תמיכה חברתית גבוהה יותר, מצבם הרפואי והנפשי טוב יותר. דרכי ההתמודדות, הכוללים קבלת תמיכה רגשית מאחרים, שימוש בהומור וראיית המחלה בפרספקטיבה רחבה, משפרים את איכות החיים.

פרופ’ אודס, בעבר מנהל היחידה למחלות המעי הדלקתיות ב"סורוקה", ציין: "לממצאי המחקר השלכות טיפוליות חשובות. הם מעידים כי לצד הטיפול התרופתי במחלה, חשוב לתת תשומת לב גם לרקע הכלכלי, המשפחתי והחברתי של החולה. שני המשאבים, משפחה וחברים, עשויים לסייע בהתמודדות טובה יותר עם המחלה.

"הגישה העכשווית בהתמודדות עם מחלה כרונית זאת מציבה את המטופל במרכז וקוראת לחולה להיות שותף פעיל בניהול מחלתו ובהחלטות לגבי אפשרויות הטיפול הקיימות".

עו"ד אייל צור, יו"ר העמותה לתמיכה בחולי הקרוהן והקוליטיס כיבית, הוסיף: "אפשרויות הטיפול המוענקות כיום, מאפשרות לחולים לחיות חיים טובים יותר, אבל, עדיין קיים הצורך שלהם להסתייע בשירותי תמיכה וליווי. העמותה השיקה באחרונה שירות חדש כשפסיכולוגית רפואית משמשת לייעוץ והכוונה בנוסף ליעוץ בתחום הביטוח הלאומי ויעוץ משפטי חינם".

החודש מצוין בעולם ובישראל "יום המודעות העולמי" למחלת קרוהן וקוליטיס (World IBD Day).

נושאים קשורים:  חדשות,  קוליטיס כיבית,  מחקר,  תסמינים,  סביבה,  קשרי משפחה,  מצב כלכלי,  המרכז הרפואי "סורוקה",  מחלת קרוהן
תגובות