סוכרת נעורים

השתלת תאי לבלב אנושיים מונעת אירועי היפוגליקמיה חמורה בחולי סוכרת נעורים

השתלת תאי לבלב אנושיים מזוקקים הביאה למניעת אירועי היפוגליקמיה חמורים ולהשבת המודעות להיפוגליקמיה בשנה הראשונה לאחר ההשתלה בקרב 87% מחולי סוכרת נעורים שלא אוזנו היטב תרופתית

15.06.2016, 10:17

מודעות לקויה להיפוגליקמיה ואירועים של היפוגליקמיה חמורה גורמים לשיעורים גבוהים של תחלואה ותמותה בקרב חולי סוכרת נעורים (type 1 diabetes). הטיפולים הקיימים כיום בשוק יעילים במניעת היפוגליקמיה חמורה בקרב 50%-80% מחולי סוכרת הנעורים שאינם מודעים להיפוגליקמיה וסובלים מאירועים חמורים של היפוגליקמיה, בעוד ששיעור גבוה של מטופלים נותר בסיכון.

במחקר זה נבדקו היעילות והבטיחות של השתלת איי לבלב אנושיים במטופלים עם חוסר מודעות להיפוגליקמיה שחוו אירועים חוזרים ועיקשים של היפוגליקמיה חמורה, למרות טיפול תרופתי.

מחקר שלב III, רב-מרכזי עם זרוע טיפול יחידה, שבחן תוצאי השתלת איי לבלב אנושי מזוקקים (purified human pancreatic islets-PHPI), בוצע בשמונה מרכזים רפואיים בצפון אמריקה. למחקר גויסו 48 מבוגרים שהיו חולים במשך למעלה מחמש שנים בסוכרת נעורים, ללא עלייה ב-C-peptide במבחן העמסת סוכר ועם תיעוד של אירועים חמורים של היפוגליקמיה וללא מודעות להיפוגליקמיה, למרות טיפול על ידי מומחה לסוכרת.

כל המטופלים טופלו בתרופות לדיכוי מערכת החיסון וקיבלו שתל אחד או יותר של PHPI. נקודת הסיום העיקרית שנבדקה היתה השגת המוגלובין מסוכרר (HbA1c) הנמוך מ-7.0% לאחר שנה (יום 365) והעדר אירועים חמורים של היפוגליקמיה מיום 28 ועד יום 365 מההשתלה הראשונה.

נקודת הסיום העיקרית הושגה בהצלחה על ידי 87.5% מהמטופלים לאחר שנה ועל ידי 71% לאחר שנתיים.

חציון HbA1c היה 5.6% לאחר שנה ולאחר שנתיים. המודעות להיפוגליקמיה חזרה, עם שיפור מובהק בציוני קלארק (סולם להערכת הפרעה במודעות להיפוגליקמיה בקרב חולי סוכרת נעורים, אשר משקלל את ערף הסף הגליקמי והתגובה התסמינית להיפוגליקמיה) וציוני HYPO (סולם כמותי להערכה מורכבת של מודעות להיפוגליקמיה) (P > 0.0001).

לא דווח על מגבלות גופניות או מקרי מוות הקשורים לטיפול המחקרי. חמישה מטופלים (10.4%, חמישה הליכים מתוך 75) חוו דימומים שהצריכו עירויים, ושני מטופלים (4.1%) סבלו מזיהומים שיוחסו לדיכוי החיסוני. קצב הסינון הגלומרולרי (GFR) ירד באופן מובהק תחת הטיפול לדיכוי חיסוני, ושני מטופלים פיתחו נוגדנים ספציפיים לשתל.

מחקר זה הראה כי השתלת PHPI מספקת שליטה גליקמית, השבת מודעות להיפוגליקמיה והגנה מפני אירועים חמורים של היפוגליקמיה בקרב חולי סוכרת עם מודעות פגומה להיפוגליקמיה אשר סבלו מאירועים חוזרים של היפוגליקמיה חמורה. אירועים הקשורים לבטיחות ההשתלה היו קשורים להליך העירוי ולדיכוי החיסוני, אך לא לשתל עצמו, וכללו דימומים וירידה בתפקוד הכלייתי.

לסיכום, יש לשקול השתלת איי לבלב בקרב חולי סוכרת נעורים עם מודעות לקויה להיפוגליקמיה, אשר טיפולים פחות פולשניים לא מצליחים למנוע אצלם היפוגליקמיה חמורה.

מקור:
Bernhard J. Hering, William R. Clarke, Nancy D. Bridges, Thomas L. Eggerman, Rodolfo Alejandro,Melena D. Bellin, Kathryn Chaloner, Christine W. Czarniecki, Julia S. Goldstein, Lawrence G. Hunsicker,Dixon B. Kaufman, Olle Korsgren, Christian P. Larsen, Xunrong Luo, James F. Markmann, Ali Naji, Jose Oberholzer, Andrew M. Posselt, Michael R. Rickels, Camillo Ricordi, Mark A. Robien, Peter A. Senior, A.M. James Shapiro, Peter G. Stock, Nicole A. Turgeon, For the Clinical Islet Transplantation Consortium; Phase 3 Trial of Transplantation of Human Islets in Type 1 Diabetes Complicated by Severe Hypoglycemia; Diabetes Care 2016 Apr; dc151988. http://dx.doi.org/10.2337/dc15-1988

נושאים קשורים:  סוכרת נעורים,  היפוגליקמיה,  מודעות להיפוגליקמיה,  השתלת תאי לבלב,  איי לבלב אנושי,  purified human pancreatic islets,  אינסולין אנושי מזוקק,  C-peptide,  HbA1c,  דיכוי חיסוני,  דימומים,  ירידה בתפקוד הכלייתי,  מחקרים
תגובות