סרטן המעי הגס והחלחולת

שיעור גבוה של מקרי הישנות סרטן המעי הגס מאובחנים אצל רופאי משפחה על סמך תסמינים

אובדן משקל, כאבי בטן ושינויים במתן צואה מצריכים בדיקות נוספות על מנת לאתר בשלב מוקדם הישנות של סרטן המעי הגס, אשר ב-40% מהמקרים מתגלה בפגישה רפואית שאינה חלק ממעקב לאחר ריפוי המחלה

30.06.2016, 07:05
מפגש עם רופא משפחה, מטופל (צילום: אילוסטרציה)

מטרת מעקב אחר מטופלים שקיבלו טיפול עם מטרות ריפוי עבור סרטן המעי הגס והחלחולת (colorectal cancer - CRC) היא לאתר הישנות (recurrence) או גידולים טרום-ממאירים (metachronous tumors) בשלבים מוקדמים.

מחקר זה בוצע על מנת להעריך את ההתייצגות של הישנות CRC ואת האבחון של הישנות זו בפגישות מעקב שנקבעו מראש, לפי ההנחיות הלאומיות בהולנד.

במחקר רטרוספקטיבי השתתפו מטופלים עם CRC שטופלו בשני בתי חולים בהולנד. החוקרים איתרו מטופלים עם CRC שעברו ניתוח למטרות ריפוי בין ינואר 2007 לדצמבר 2012. מטופלים שפיתחו הישנות של המחלה נכללו בניתוחי נתונים נוספים.

מבין 446 מטופלים שעברו טיפול למטרת ריפוי CRCי, 74 פיתחו הישנות (17%). מבין מטופלים אלו, 43 (58%) אובחנו עם הישנות במסגרת ביקורת מעקב שנקבעה מראש, כאשר 41 (95%) מתוכם היו ללא תסמינים. בדיקת סמנים ביולוגיים, הדמיה וקולונוסקופיה זיהו את כל מקרי ההישנות הללו.

31 המטופלים הנותרים (42%) אובחנו עם הישנות במהלך ביקורי רופא שלא היו פגישות מעקב קבועות מראש, ו-26 ממטופלים אלו (84%) היו עם תסמינים. התסמינים השכיחים ביותר היו כאבי בטן, שינויים במתן צואה ואובדן משקל.

מטופלים עם הישנות ללא תסמינים היו עם שיעורי הישרדות כללית גבוהים יותר, באופן מובהק, בהשוואה למטופלים עם תסמיני הישנות.

בעוקבת מטופלים זו, 42% ממקרי ההישנות שחלו לאחר טיפול ראשוני מרפא עבור CRC, נמצאו במהלך ביקורי רופא שלא היו חלק מביקורת מעקב קבועה, והתבססו בעיקרם על הופעת תסמינים.

על רופאי משפחה שמטפלים בחולים עם היסטוריה של סרטן המעי הגס להיות מודעים לשיעורים גבוהים יחסית של הישנות המחלה עם הופעת תסמינים, ולהתייצגות התסמינים האופייניים להישנות CRC.

מקור:
Laura A. M. Duineveld,Kristel M. van Asselt, Willem A. Bemelman,Anke B. Smits, Pieter J. Tanis, Henk C. P. M. van Weert, and Jan Wind; Symptomatic and Asymptomatic Colon Cancer Recurrence: A Multicenter Cohort Study; Ann Fam Med May/June 2016 14:215-220; doi:10.1370/afm.1919

נושאים קשורים:  סרטן המעי הגס והחלחולת,  colorectal cancer,  ביקורת מעקב,  קולונוסקופיה,  כאבי בטן,  אובדן משקל,  שינויים במתן צואה,  הישנות סרטן ללא תסמינים,  מחקרים,  סרטן המעי הגס
תגובות