חדשות

ועדת הבריאות אישרה: לראשונה רוקחים יוכלו לספק תרופות מסוימות ללא מרשם

בין התרופות שאושרו: סינטומיצין, קסניקל, אימיטרקס, לקסאדין ובנזאמיצין; סגן יו"ר הר"י במהלך הדיון: "אזרחים ומטופלים ייפגעו באופן בלתי מתקבל על הדעת. מאלצים רוקחים להיות מאבחנים, זה לא חלק מהעבודה שלהם ומנוגד לחוק"; נציג משרד הבריאות: בחנו בדקדקנות רשימת התכשירים

הנפקת תרופות (צילום: אילוסטרציה)

בתום דיון סוער, אישרה אתמול (ב') ועדת הבריאות של הכנסת תקנות חדשות של משרד הבריאות, הקובעות לראשונה תרופות ותכשירים רפואיים שרוקחים יוכלו מעתה לספק ללקוח במקרים מסוימים ללא מרשם רופא. שישה מחברי הוועדה הצביעו בעד התקנות, חבר אחד התנגד וחבר אחד נמנע.

מדובר בתרופות ובתכשירים הכוללים 21 חומרים פעילים, והאפשרות תוענק בתנאים ובמגבלות שונים. בין המצבים הרפואיים והתרופות שאושרו: טיפול באקנה (לדוגמה: בנזאמיצין), טיפול בעצירות (לדוגמה: לקסאדין, איזילקס), טיפול בדלקות עור / עיניים (לדוגמה: סינטומיצין, טרוצידין), טיפול בזיהומי עור (לדוגמה: הידרואגיסטן), טיפול בהשמנת יתר (לדוגמה: קסניקל), טיפול במיגרנה (לדוגמה: אימיטרקס, סומטריפטן).

לפי התקנות, התרופה תינתן לאחר שהרוקח עיין במידע הרפואי הנוגע לפניית הלקוח, באופן השומר על פרטיותו. הרוקח יהיה רשאי שלא לתת למטופל את התרופה ולהפנותו לרופא. בנוסף, חובה עליו ליידע את המטופל אם מרשם של רופא יאפשר לו לקבל את התרופה במחיר זול יותר. התקנות ייכנסו לתוקפן חודש לאחר פרסומן ברשומות.

בדיון אמר מנהל אגף רוקחות במשרד הבריאות, ד"ר אייל שוורצברג: "בחנו בדקדקנות את רשימת התכשירים, והשווינו למדינות אחרות בעולם. הרשימה צומצמה כך שאנחנו בטוחים מעבר לכל ספק שמדובר בתכשירים שיכולים להינתן בצורה בטוחה על ידי איש מקצוע, בעל ניסיון של 5 שנים לפחות ובעל תואר שני לפחות, שעבר את ההכשרה המתאימה".

ח"כ ד"ר עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת), רופא במקצועו ביחד עם סגן יושב ראש ההסתדרות הרפואית, ד"ר אלברטו אולצ'ובסקי, התנגדו נחרצת לתקנות. לדברי ד"ר אלצובסקי, "אזרחים ומטופלים ייפגעו באופן בלתי מתקבל על הדעת. מאלצים רוקחים להיות מאבחנים, זה לא חלק מהעבודה שלהם ומנוגד לחוק. לפעמים פריחה על העור שנראית פשוטה לכאורה, מבטאת למעשה מחלה מערכתית. אנחנו מפקירים חולים בידי מי שלא הוכשר לכך".

"יש חוק ברפואה לפיו רק אחרי אבחון נותנים תרופה. זה חוסר הגינות כלפי המטופל", הוסיף ח"כ ד"ר אבו-מערוף, "יש להסיר כל אחריות מהרופא במקרים שבהם רוקח מספק תרופה מהסוג הזה".

בתגובה לכך אמר יו"ר הסתדרות הרוקחים, דודו פפו: "מנסים להלך אימים על הוועדה". מנהל הוועדה המקצועית בארגון הרוקחות בישראל, ד"ר רון תומר, הוסיף: "האזרחים לא מטומטמים. אם המטופל לא ירגיש טוב אחרי קבלת התכשיר, ברור שיחזור לרופא".

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו) אמר בדיון: "הרוקחים הם אנשים משכילים עם שיקול דעת. תנו לנו להקל על טרטור האזרחים. זה לא מונע מכל מי שרוצה לגשת לרופא".

ח"כ מירב בן-ארי (כולנו) הדגישה כי רוב התרופות שיינתנו על ידי רוקח הן לשימוש חיצוני בלבד, ומהרשימה הראשונית שגובשה עוד בשנת 2014 הוצאו תכשירים שונים, ביניהם בין היתר קודאין.

נושאים קשורים:  חדשות,  תרופות ללא מרשם,  רוקחים,  הר"י,  ועדת הבריאות של הכנסת
תגובות

מי החתומים על אותה הצעה?
האם הר'י מאפשרת זאת, או זהו חלק ללא פשדה בתוך מגוון הנושאים המופיעים באגרתו של דר' אידלמן כהסבר ל"סכסוך העבודה"
"יהרג ובל יעבור"!!
פרופ. תיאו דב גולן.

סליחה על הבורות! הר"י זה גוף שכול תפקידו "להתנגד?" נגד חלוקת תרופות ע"י רוקחים(מחשש שתפוספס לה פריחה), נגד מנהל בית חולים שאינו רופא בהכשרה (חלילה שלא יהיו גירעונות אחר כך) נגד הקצבת משרת מנהל מחלקה ( מחשש שהקנאים יחיו הרבה שנים) , נגד שכר הוגן ושיוויני (חלילה. הרופאים אחר כך יצטרכו אבטחת הכנסה), נגד משרד הבריאות, נגד משרד האוצר, נגד הסדר בנושא הרופאה הציבורית, נגד חוק ההסדרים, נגד ארגון הרופאים, נגד הביטוחים המשלימים, נגד.. נגד
תוהה אני איך בדיוק גוף שעמדותיו לרב נגד!! מצפה לעמדת בעד!!
הרשו לי לצטט שוב את פרופ' רוטשטיין: קיימת נטייה אצל הרופאים להיות אוטואימונים לעצמם"
לא ככה הסתדרות המתנגדים!??
סאאידה

אנונימי/ת
03.08.2016, 00:41

מעניין שהרופאים שכחו פרט חשוב . במידה ורוקח לא היה מספיק עירני וחזר על טעות מינון של רופא וניפק את התרופה על פי הוראות הרופא אזי הרוקח אשם ברשלנות רפואית ביחד עם הרופא . אז מי שומר על מי ? מי מתעמלן את התרופות הנרשמות ע"י רופאים ? מה תפקידם של רוקחים קליניים בבתי חולים ?
רופאים נכבדים , כמה פעמים רופא משפחה רשם משחות לא מתאימות לחולה במקום להפנות לרופא עור ? אז מה קרה ? החולה מת ? . תתחילו לעשות ביקורת על חדרי המיון שלא מתפקדים או מחלקות בבתי חולים שלא מתפקדות כראוי . דבחו אהת על כל הטעיות המתרחשות אצלכם , ההבחנות השגויות שאתם מבצעים מידי פעם , ועל זה שאתם חותמים מראש על מרשמים לאחיות בתחנות האחיות כי לא מתחשק לכם לבדוק באותו רגע על מה חתמתם . אגב , אחיות יכולות לחתום על מרשם לחולה ( כמובן בתנאים מסויימים) ולהן אין כל השכלה מספקת בפרמקולוגיה או חישובים רוקחיים . מספיק לספר לנו סיפורים , ולהלך אימים על הציבור. במקום זה תעזרו לחולים שרשומה רפואית של חולה תהיה גלויה בתנאים המסויימים לכל גורם מטפל לטובת החולה ולמניעת טעיות.

אנונימי/ת
03.08.2016, 15:42

בכל יום פונים אל בית המרקחת שלנו כ 300 לקוחות/חולים, כ- 100 מתוכם למרשם בלבד וכ 200 להתיעצות רפואית. אני רואה בכל יום יותר מקרים מכל רופא משפחה אחר, הפניות הן בין היתר, הצטננות, יובש בין, מיגרנות, דיאטה, סכרת, דורבן ברגל, פטרת ציפורניים, זיהומים פטרייתיים ברגלים, בחזה, זיהומים בדרכי השתן, הזעת יתר, ועוד ועוד... באמת הרופאים רוצים שנישלח את כל אלה אליה לקליניקה. גם היום רןפא בקופ"ח מקדיש 7-5 דקות לחולה.
ההר"י חושש מלאבד את ההגמוניה על ניפוק מרשמים. מבקשים לשמור את כל אוכלוסיית החולים קרוב אליהם, מבלי להתחשב בנוחות שיש לחולה לפנות לבית מרקחת ולקבל יעוץ מיידי ונוח ע"י איש מקצוע בנושאים שמתרידים אותו.
בואו נעשה את החיים יותר נוחים לאנשים, גם כך כל הביורוקרטיה מטרטרת אותם עד התשה גמורה.

"כל יום פונים אל בית המרקחת שלנו כ 300 לקוחות/חולים, כ- 100 מתוכם למרשם בלבד וכ 200 להתיעצות רפואית"/ מדהים!!! כל יום 200 איש מקבלים בבית מרקחת/מרפאה זה אנמנזה מעמיקה, בדיקה גופנית מסודרת ושיקול דעת של אבחנה מבדלת ובסוף התהליך הזה, המבוסס על 12 שנות לימוד רפואה לפחות, מחליט ה... רוקח (!) איזה טיפול לתת. אשרי עם ישראל. משרד הבריאות קצת ירד מהפסים, לא?

04.08.2016, 10:05

שלום למערכת דוקטורס אונלי. אני רוקח קהילתי באחד מבתי המרקחת הפרטיים בארץ. אני מזמין את דר' אבו מערוף ואת דר' אלצ'וסקי ואם הם רוצים הם יכולים להביא איתם גם את דר' אידלמן, להיות אצלי בבית המרקחת, לא שבוע, לא יומיים, בוקר אחד בלבד. במשך בוקר אחד אני מזמין אותם לראות במו עיניהם את המטופלים שבאים אלי עם הבעיות שלהם, את הקושי להשיג רופאים במרפאה ו/או בטלפון ואת המרשמים שהקולגות שלהם רושמים, על כל הטעויות והשטויות הרשומות בהם.
אם אחרי זה הם עדיין יחשבו שרק רופאים צריכים לרשום מרשמים ורוקחים לא מבינים כלום, אוכל את החלוק שלי.

אנונימי/ת
04.08.2016, 17:34

הפתרון הוא שיפור עבודת הרופאים, לא הוספת עוד טעות. אני מציע שתתלווה אלי בביקור בבית מרקחת בקהילה, לראות איזה שטויות רוקחים דוחפים ללקוחות שמתעניינים במוצר הזוי ויקר כלשהוא, איזה הסברים מוזרים לקוחות מקבלים על הבעיה שלהם, שהרוקח כלל לא מאבחן בצורה מקיפה. ביום שלקוח יתבע רוקח כל ההתלהבות הזו של "תראו, גם אני רופא" תסתיים. אז מותר למכור תרוצידין? אולי אנטיביוטיקה כזו לא מתאימה לאותו סוג של דלקת עינים? מתי צריך תרבית? מי יפנה לבקש תרבית? למה הופיעה עצירות ואיך?

04.08.2016, 17:45

א. להבדיל ממך, אני מבין שאתה כל כך עומד מאחורי הדברים שלך שאתה מפחד להזדהות בשמך ולהתפרסם כאנונימי.
ב. אם אתה היית כל כך מקצועי היית יודע שתרוצידין לא משווק כבר יותר משנתיים.
ג. אתם הבאתם את זה על עצמכם ועל כולם כשנתתם את החותמת שלכם למזכירות שלכם. ומזכירה שרק חותמת על מרשם שלכם במערכה הראשונב, כותבת מרשמים במערכה השניה. אני מעדיף שרוקח ''יאבחן'' ויחליט על תרופה מאשר מזכירה רפואית. בכל זאת הוא למד יומיים על תרופות ולא חושב שהמידע יעבור אליו בדיפוזיה.

אנונימי/ת
04.08.2016, 17:43

אני לא מבינה על מה המהומה. זה גם יקל על מטופלים שלא יצטרכו להיסחב לרופא/ לחכות בתור, וזה גם יקל על רופאי המשפחה שלא יצטרכו להתעסק עם שטויות. הם מבזבזים מספיק זמן על אישורים, אישורים, אישורים, פקידות, ניירת. מה הבעיה להקל קצת מהעומס של רופאי המשפחה כדי שיוכלו לטפל בבעיות חשובות יותר?

אנונימי/ת
04.09.2016, 21:28

על מה המהומה. כאילו פתחו את האפשרות לכל הרוקחים לרשום. רשום בפירוש: "איש מקצוע, בעל ניסיון של 5 שנים לפחות ובעל תואר שני לפחות, שעבר את ההכשרה המתאימה". יוכל לרשום אז גם ככה זה מצומצם למספר קטן מאוד של רוקחים וגם הם עם הכשרה מיוחדת. למרות שזה פתח קטן בסכר האפשרות מבורכת.