חדשות

נציגי הר"י ומש' האוצר והבריאות ייפגשו ביום שלישי בניסיון למנוע סבב שביתה נוסף

היום ב-8:00 הסתיימה שביתה בת יממה של רופאים בבתי החולים הציבוריים ברחבי הארץ; לפי דיווחים בתקשורת, ביום שלישי הקרוב ייפגשו שוב נציגי ההסתדרות הרפואית יחד עם נציגי משרד האוצר ומשרד הבריאות לשיחות בניסיון למנוע סבב שביתה נוסף במערכת הציבורית

צמרת הר"י בתדרוך לתקשורת לקראת שביתת מחאה על פרק הבריאות בחוק ההסדרים, בשנת 2016 (צילום: הר"י)

(עודכן 08:31, 12/8/2016) שביתת הרופאים שהתחילה אתמול (יום ה') הסתיימה הבוקר ב-8:00, ולא צפויה להתחדש לפחות עד יום שלישי הקרוב. השביתה הקיפה את כל בתי החולים הציבוריים בארץ, למעט "הדסה", שבו קבע בית הדין לעבודה בירושלים כי על העובדים לשוב לעבודה.

לפי דיווחים הבוקר, פגישת המשא ומתן הבאה בין הרופאים לבין משרד האוצר נקבעה ליום שלישי. נציגי הרופאים, משרד הבריאות ומשרד האוצר ייפגשו בניסיון למנוע את סבב השביתה הבא. הממשלה אישרה הבוקר פה-אחד את תקציב המדינה לשנת 2017-2018. שר הבריאות ליצמן תמך בתקציב, לאחר שהוסכם כי הגדלת סל התרופות תיעשה מתוך תקציב המדינה, ולא בעזרת היטל על הביטוחים המשלימים והפרטיים.

הרופאים פתחו בשביתה אתמול (ה') ב-08:00, לאחר שנציגי משרדי האוצר והבריאות לא הצליחו להגיע להסכמה עם נציגי ההסתדרות הרפואית על פרק הבריאות בחוק ההסדרים לשנים 2017-2018. בתי החולים ברחבי הארץ עבדו ב"מתכונת שבת" ובוצעו רק ניתוחי חירום דחופים.

בעקבות פניית הנהלת "הדסה" לבית הדין לעבודה בירושלים בדרישה לצו מניעה נגד השביתה, הכריע בית הדין כי העובדים ישובו לעבודה כבר ב-10:00 אתמול. השופטת קבעה, כי הנהלת "הדסה" והרופאים יעדכנו את בית הדין עד השעה 13:00 בנוגע למשא ומתן ביניהם.

בתגובה להחלטת בית הדין אמר מנכ"ל "הדסה", פרופ’ זאב רוטשטיין: "אני מודה לבית הדין שמנע פגיעה לא מוצדקת בחולים. בית החולים יתנהל כסדרו. הנהלת הדסה תמשיך לסייע להשיג הסדר מול המדינה ומתפללת שלא יתבצע על גבם של החולים שממילא משלמים מחיר לא קל ברפורמה המתבצעת על פי החלטת הממשלה בימים אלה".

המגעים שנועדו למנוע את השביתה החלו בלילה שבין שלישי לרביעי, לאחר הכרזת צמרת הר"י על השביתה המתכוננת. שלשום אחר הצהריים דיווחו הצדדים על התקדמות מסוימת, וכלי התקשורת טענו כי יש סיכוי שהשביתה תבוטל.

לתקשורת הועבר מכתב הממונה על השכר והסכמי העבודה במשרד האוצר, יוסי כהן, שביקש מהרופאים להימנע מנקיטת צעדים ארגוניים ופירט את הסוגיות שבהן מוכנים משרדי הממשלה להתגמש עם עמדות ההסתדרות הרפואית.

מזכ"לית הר"י, עו"ד לאה ופנר, בתדרוך לתקשורת לקראת שביתת מחאה על פרק הבריאות בחוק ההסדרים (צילום: הר"י)

מזכ"לית הר"י, עו"ד לאה ופנר, בתדרוך לתקשורת לקראת שביתת מחאה על פרק הבריאות בחוק ההסדרים (צילום: הר"י)

מזכ"לית הר"י, עו"ד לאה ופנר: "לא קיבלנו תשובות ברורות. אם משרד האוצר היה רוצה למנוע את השביתה היינו מקבלים תשובות ברורות"

בין השאר, נאמר במכתב: "כפי שהובהר, אנו (האוצר) לא מקדמים במסגרת התוכנית הכלכלית לשנים 2018-2017 איסור על עבודה פרטית למנהלי מחלקות ויחידות". עוד נכתב בנוגע לדרישת הר"י להוספת תקנים למתמחים: "המדינה עומדת מאחורי הצהרתה להקצות עשרות תקנים לטובת תגבור כוח אדם רפואי בבתי החולים השונים במקצועות שבהם קיימת מצוקת כוח אדם רפואי... איוש תקני המתמחים יקרה עד ינואר 2017".

בנוגע לכוונה לנקוט צעדים משמעתיים נגד מנהלי בתי החולים בגלל גירעונות, הבטיחו בכירי האוצר לוותר בסוגיה, וכהן כתב: "אין כל שינוי במצב החוקי הקיים בנוגע לנקיטת צעדים משפטיים". בנוגע לקיצור תורים והוספת משאבים למערכת הבריאות כתב הממונה על השכר: "משרדי הבריאות והאוצר מקדמים מהלכים משותפים לחיזוק המערכת הציבורית, לרבות קיצור תורים. הנושא קודם במסגרת סדרי העדיפות של הממשלה".

ראשי ההסתדרות הרפואית דנו במכתב, ולפי דיווח ב"הארץ" אתמול (יום ה') התרשמו ש"מכתבו של הממונה על השכר מעורפל בניסוחו וללא תוקף מחייב". העיתון דיווח כי הרופאים "הביעו זעם על התנהלות האוצר". מזכ"לית ההסתדרות הרפואית, עו"ד לאה ופנר, אמרה לעיתון: "לא קיבלנו תשובות ברורות. אם משרד האוצר היה רוצה למנוע את השביתה היינו מקבלים תשובות ברורות. אנחהו חושבים שהדרך הנכונה לפתור את זה היא בהידברות".

"ישראל היום" דיווח אתמול, כי ביום ראשון הקרוב, ט' באב, יעבדו בתי החולים כרגיל, וייתכן שהשביתה תתחדש ביום שלישי. ההסתדרות הרפואית מאיימת לצרף גם את מרפאות הקהילה לשביתה.

שר הבריאות יעקב ליצמן אמר בהודעה שהופצה אתמול לתקשורת: "השביתה מיותרת, ללא סיבה ממשית. היא לא תביא תועלת לציבור החולים ולמערכת הבריאות. משרד הבריאות מקיים מגעים אינטנסיביים מול משרד האוצר כדי לחזק את הרפואה הציבורית, על-ידי תוספת מיטות, כוח אדם ומשאבים נוספים. זאת לצד מהלכים רבים נוספים שעשינו לטובת החולים, הרופאים ומערכת הבריאות. החשש המרכזי של הרופאים להגבלת פעילות מנהלי המחלקות מעיסוק במערכת הפרטית -איננו קיים. סעיף החקיקה ברוח זו, הוסר מטיוטת חוק ההסדרים".

לפי דיווח אתמול בצהריים ב"כלכליסט", בין דרישות הר"י במשא ומתן נכלל קידום הרפורמה לקיצור תורים והשקעה גדולה יותר בה. לפי הדיווח, הרופאים דורשים לפחות מיליארד שקל, במקום 880 מיליון שקל בשנה.

נושאים קשורים:  חדשות,  הר"י,  שביתת רופאים
תגובות
אנונימי/ת
12.08.2016, 23:28

שמתם לב כמה פעמים מיחזר משרד הבריאות את מיליארד השקלים הוירטואלים לקיצור תורים? משחק מונופול על גב החולים. זה לא באמת קרה וזה לא באמת יקרה. עצוב.

היי.
"ברבור, סרטן וזאב המים חברו למשוך עגלת- מטען. טורחים, מושכים הם כול הזמן, כבר הרתמה כמעט פוקעת- ומשאם לא זז אף צעד.
אין המשא כל- כך מכביד- אך הברבור מושך שמימה, זאב המים אץ המימה, והסרטן- אחורנית.
לא לי לדון, במי אשמה זאת- אך המטען משם לא זז עוד" (משלי קרילוב- תרגום חנניה רייכמן, 1950)
לדעתי האישית, כול מילה אחרי המשל לעיל מיותרת בעליל!!
סאאידה