חדשות

דופק גבוה במנוחה ויתר לחץ דם בהתבגרות קשורים לסיכון מוגבר להפרעות פסיכיאטריות

כך מצא מחקר פיני-שוודי משותף, שאיתר סיכון מוגבר במיוחד לסבול בהמשך החיים מהפרעה אובסיסיבית טורדנית בקרב מתבגרים עם ערכים גבוהים של מדדים אלה

מדידת לחץ דם בצעירים (צילום: אילוסטרציה)

דופק גבוה במנוחה (RHR) ויתר לחץ דם (BP) בגיל ההתבגרות קשורים לסיכון מוגבר בהמשך החיים להפרעות פסיכיאטריות, ובמיוחד להפרעה אובססיבית טורדנית (OCD); כך עולה ממחקר שפורסם בשבוע שעבר במהדורה המקוונת של כתב העת JAMA Psychiatry.

המחקר בוצע על ידי צוות מאוניברסיטת הלסינקי הפינית ומכון המחקר המלכותי בשטוקהולם (מכון קרולינסקה). לדברי הצוות, ערכים נמוכים של RHR ו-BP בגיל ההתבגרות קשורים גם להתנהגות קרימינלית אלימה בגיל מאוחר.

"מחקר זה מספק ראיות חדשות בדבר מקום התפקוד של מערכת העצבים האוטונומית בכמה הפרעות נפשיות", מסר ראש צוות המחקר, ד"ר אנטי לטוואלה (Antti Latvala) בראיון לאתר Medscape.

ממצאי המחקר התבססו על כמה מסדי נתונים, בכללם בדיקות מוקדמות לקראת גיוס לצבא השבדי. בסך הכול נבדקו יותר ממיליון גברים בני 18, להם בוצעו במסגרת הליכי הבדיקות הרפואיות לקראת הגיוס מדידות דופק, ועוד 1.5 מיליון גברים, להם נמדדו באותן בדיקות ערכי לחץ דם שתועדו ברשומות. עד שנת 2010, השירות בצבא השוודי היה חובה. הגיל החציוני של משתתפי המחקר היה 31 שנה ו-8 חודשים.

המחקר בדק שבע הפרעות פסיכיאטריות עיקריות: OCD, חרדה, הפרעת פוסט-טראומה, דיכאון, הפרעה דו-קוטבית, סכיזופרניה והתמכרות לסמים (substance use disorders). סוגיית ההתנהגות העבריינית האלימה נבחנה מול רישומי הפשיעה.

החוקרים הגיעו למסקנה, כי כל עלייה ב-10 יחידות מדד של דופק נקשרו לסיכון מוגבר של 5% לדיכאון, ל-8% עלייה בסיכון להפרעת חרדה, ל-10% עלייה בסיכון לסכיזופרניה ול-18% עליה בסיכון ל-OCD.

בהקשר לערכי לחץ דם הוברר, כי כל עלייה ב-10 יחידות מדידה נקשרה לסיכון מוגבר ב-6% לחרדה ולעלייה של 11% בסיכון לסכיזופרניה ול-OCD.

כמו כן, החוקרים מצאו, כי ערכי דופק במנוחה של 82 מול 62 פעימות לדקה, יחד עם נתונים נוספים בהקשרים הקרדיווסקולריים וערכי לחץ דם, היו קשורים לסיכון מוגבר כדי 30%-40% מהרגיל ל-OCD.

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  שוודיה,  פינלנד,  הפרעות פסיכיאטריות,  OCD,  דופק גבוה במנוחה,  לחץ דם
תגובות