איידס

תמריצים כלכליים מגדילים משמעותית שיעור הדיכוי הוויראלי בקרב נשאי HIV

מחקר אמריקאי שכלל מרכזי סקירת HIV ומרכזי טיפול, מצא כי תמריצים כלכליים הגדילו משמעותית דיכוי ויראלי בקרב נשאי HIV המבקרים במרפאות באופן קבוע. לא נמצאה השפעה דומה על קישור ראשוני לטיפול

29.06.2017, 11:30
בדיקת HIV, איידס (צילום: אילוסטרציה)

השגת קישור ראשוני לטיפול ודיכוי ויראלי בקרב נשאי HIV משפרת את בריאותם ומונעת הדבקות חדשות. פערים הקיימים כיום בהמשכיות הטיפול מונעת השגת יתרונות אלו. מחקר חדש בוצע במטרה להעריך את ההשפעה של תמריצים כלכליים על קישור לטיפול ודיכוי ויראלי בקרב נשאי HIV.

המחקר הינו מחקר קליני שכלל 37 מרכזי סקירת HIV ו-39 מרכזי טיפול בברונקס, ניו-יורק ו-וושינגטון בארה"ב שחולקו אקראית למתן תמריצים כלכליים או טיפול סטנדרטי.

המשתתפים במרכזי הסקירה שחולקו לקבלת תמריצים כלכליים שהיו בעלי תוצאות חיוביות ל-HIV קיבלו קופונים בשווי 125$ לזיכוי בעת הקישור הראשוני למרכז הטיפולי. נשאי HIV שקיבלו טיפול אנטירטרוויראלי במרכזי הטיפול שחולקו לקבלת תמריצים כלכליים, קיבלו כרטיסי מתנה בשווי 70$ פעם ברבעון, אם שמרו על דיכוי ויראלי.

התוצא הראשוני שנמדד בבדיקת הקישור לטיפול היה שיעור נשאי HIV במרכז הסקירה שקושרו לטיפול תוך 3 חודשים, כפי שנקבע על ידי עשיית בדיקת CD4 או עומס ויראלי במרכז הטיפולי. התוצא הראשוני שנמדד לבדיקת דיכוי ויראלי היה שיעור נשאי HIV במרכזי הטיפול עם דיכוי ויראלי (< 400 עותקים/מ"ל), כפי שהוערך באופן רבעוני. תוצאים הוערכו על ידי בדיקות מעבדה המדווחות למערכת הפיקוח הארצית ל-HIV.

סך הכל 1,061 קופונים חולקו לקישור לטיפול ב-18 מרכזי סקירה ו-39,359 כרטיסי מתנה חולקו ל-9,641 נשאי HIV שהיו זכאים לכך ב-17 מרכזי טיפול. תמריצים כלכליים לא הגבירו קישור ראשוני לטיפול (Adjusted Odds Ratio 1.10י; 95%CI 0.73-1.67י; p=0.65).

לעומת זאת, תמריצים כלכליים הגדילו באופן משמעותי את שיעור הדיכוי הויראלי. סך הכל שיעור המטופלים עם דיכוי ויראלי היה 3.8% גבוה יותר (95%CI 0.7-6.8;יp=0.01) במרכזים עם תמריצים כלכליים בהשוואה לטיפול סטנדרטי. בקרב מטופלים שלא היו בעלי דיכוי ויראלי מתמיד בעבר, שיעור הדיכוי הויראלי היה 4.9% גבוה יותר (95%CI 1.4-8.5;יp=0.007) במרכזים בעלי תמריצים כלכליים. בנוסף, המשכיות בטיפול הייתה 8.7% גבוהה יותר (95%CI 4.2-13.2;יp<0.01) במרכזים בעלי תמריצים כלכליים.

מסקנת החוקרים הייתה כי תמריצים כלכליים, כפי שניתנו במחקר זה, הגדילו משמעותית דיכוי ויראלי בקרב נשאי HIV המבקרים במרפאות באופן קבוע. לא נמצאה השפעה על קישור ראשוני לטיפול. תמריצים כלכליים מציעים הבטחה לשיפור היענות לטיפול ודיכוי ויראלי בקרב נשאי HIV.

מקור:
El-Sadr WM, Donnell D, Beauchamp G, Hall HI, Torian LV, Zingman B, Lum G, Kharfen M, Elion R, Leider J, Gordin FM, Elharrar V, Burns D, Zerbe A, Gamble T, Branson B, for the HPTN 065 Study Team. Financial Incentives for Linkage to Care and Viral Suppression Among HIV-Positive PatientsA Randomized Clinical Trial (HPTN 065). JAMA Intern Med. Published online June 19, 2017

נושאים קשורים:  איידס,  HIV,  תמריצים כלכליים,  היענות לטיפול,  מחקרים
תגובות