סינוסיטיס

כלי עזר לאבחון רינוסינוסיטיס חריפה

החוקרים פיתחו סדרה של כללי החלטות קליניות המשלבים סימנים, תסמינים ו-CRP על מנת לאבחן רינוסינוסיטיס ורינוסינוסיטיס חיידקית חריפה

על מנת להפחית שימוש לא הולם באנטיוביוטיקות החוקרים רצו לפתח כללי החלטות קליניות עבור אבחנת רינוסינוסיטיס ורינוסינוסיטיס חיידקית חריפה.
החוקרים השתמשו באנליזה רב-משתנית ואנליזת CART על מנת לפתח כללי החלטות קליניות עבור האבחנה של רינוסינוסיטיס חריפה באמצעות שלוש בדיקות ייחוס (ניקור סינוס עם נוזל מוגלתי, ממצאים לא תקינים בבדיקת טומוגרפיה ממוחשבת ועבור רינוסינוסיטיס חיידקית חריפה, תרבית חיובית מנוזל סינוסואידלי).

סימנים, תסמינים ו-CRP יחד עם בדיקות הייחוס תועדו עבור 175 חולים דנים בגילאי 18-65 אשר פנו לקבלת טיפול רפואי בחשד לרינוסינוסיטיס חריפה. עבור כל בדיקת ייחוס פותחו שני כללי החלטות קליניים: מדד נקודות המבוסס על מודל רגרסיה לוגיסטית ואלגוריתם המבוסס על מודל ה-CART. החוקרים זיהו חולים בסיכון נמוך, בינוני וגבוה לרינוסינוסיטיס ורינוסינוסיטיס חיידקית חריפה עבור כל כלל החלטה קליני.

מדד הנקודות שפותח מכיל בין 5-6 מנבאים ואזור מתחת לעקומת המפעיל (AUROCC) שנע בין 0.721-0.767. עבור תרבית חיובית כבדיקת ייחוס חולים בסיכון נמוך, בינוני וגבוה נמצאו כבעלי הסתברות של 16%, 49% ו-73% בהתאמה לרינוסינוסיטיס חיידקית חריפה. למודל CART נמצא AUROCC הנע בין 0.783 ל-0.827. עבור תרבית חיובית כבדיקת ייחוס חולים בסיכון נמוך, בינוני וגבוה נמצאו כבעלי הסתברות של 6%, 31% ו-59% בהתאמה לרינוסינוסיטיס חיידקית חריפה.

החוקרים פיתחו סדרה של כללי החלטות קליניות המשלבים סימנים, תסמינים ו-CRP על מנת לאבחן רינוסינוסיטיס ורינוסינוסיטיס חיידקית חריפה עם דיוק טוב. כעת יש צורך בתיקוף פרוספקטיבי והערכה של השפעתם של כללים אלו על תוצאים קליניים.

מקור: 

Ebell, M.H. and Hanse, J.G. (2017) Annals of Family Medicine. 15(4), 347.

נושאים קשורים:  סינוסיטיס,  רינוסינוסיטיס,  CT,  מחקרים
תגובות