COPD

ברונכיטיס כרונית במחלת ריאות חסימתית - אפידמיולוגיה והשפעה

מחקר זה מצא כי חולים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית וברונכיטיס כרונית הינם בסיכון מוגבר להחמרות ותמותה נשימתית מאשר חולים ללא יצור ליחה כרוני

מחקרים על הקשר שבין ברונכיטיס כרונית והחמרות של מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD) הגיעו נכון להיום לתוצאות סותרות. בנוסף, ההשפעה של ברונכיטיס כרונית על תמותה בחולים עם COPD אינה ברורה.

עבודה זו בוצעה כחלק ממחקר Rotterdam, מחקר עוקבה מבוסס אוכלוסייה באנשים בגילאי 45 ומעלה. ברונכיטיס כרונית הוגדרה כייצור ליחה במשך שלושה חודשים או יותר בשנה בשתי שנים רצופות. בוצע שימוש במודל רגרסיה ליניארי ולוגיסטי על שם Cox בתקנון לגיל, מין ושנות קופסא לצורך חישוב יחסי סיכויים.

מתוך 972 חולים עם COPD ל-220 היה יצור ליחה כרוני ומתוכם 172 ענו לקריטריונים של ברונכיטיס כרונית. ככלל, חולים אלו היו מבוגרים יותר ועישנו יותר שנות קופסא ממשתתפים ללא יצור ליחה כרוני. במשך זמן מעקב חציוני של 6.5 שנים, למשתתפים עם ברונכיטיס כרונית הייתה ירידה יותר משמעותית בתפקודי ריאות (38 מ"ל לשנה, רווח בר סמך 95% 14.6-61.7; p=0.024) ומשתתפים עם ברונכיטיס כרונית היו בסיכון גבוה יותר להחמרות COPD תכופות (יחס סיכויים 4.0, רווח בר-סמך 95% 2.7-5.9; p<0.001). בנשים, שרידות הייתה פחות טובה במשתתפות עם ברונכיטיס כרונית לעומת נשים ללא ברונכיטיס כרונית. בהיבט תמותה נשימתית, משתתפים עם ברונכיטיס כרונית היו בסיכון גבוה באופן מובהק סטטיסטית לתמותה נשימתית (יחס סיכונים 2.16, רווח בר-סמך 95% 1.12-4.17; p=0.002) לעומת חולים ללא ברונכיטיס כרונית.

מסקנת החוקרים היא כי חולים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית וברונכיטיס כרונית הינם בסיכון מוגבר להחמרות ותמותה נשימתית מאשר חולים ללא יצור ליחה כרוני.

מקור:

Lahousse, L. et al. (2017) European Respiratory Journal. 50, 1602470

נושאים קשורים:  COPD,  ברונכיטיס,  מחקרים
תגובות