חדשות

איגוד רופאי בריאות הציבור נגד יצרניות המזון: "תעשייה חמדנית המנצלת פגיעותם של ילדים"

נייר עמדה שהגיש האיגוד לוועדה להגבלת פרסום מזון מזיק קובע כי יש "דמיון רב" בין דרך פעולת חברות הטבק לבין זו של חברות המזון, וממליץ לבטל לחלוטין את יכולת ההשפעה של נציגי התעשייה על הרגולציה; "התעשיות נוקטות אמצעים פסולים להשפיע על המחקר המדעי"

מדף בסופרמרקט, מזון מעובד (צילום: אילוסטרציה)

איגוד רופאי בריאות הציבור בהסתדרות הרפואית פירסם אמש (ג') נייר עמדה שהוגש לוועדה להגבלת פרסום מזון מזיק. במסמך משווה האיגוד את התנהלות תעשיית המזון לזו של תעשיית הטבק. האיגוד קורא לממשלה ללמוד מלקחי המאבק בטבק ברחבי העולם ולנקוט בצעדים תקיפים להגבלת חופש הפעולה של התעשייה בשיווק מזון מזיק לציבור בכלל, ולילדים בפרט.

במסמך נכתב בין השאר: "קיים דמיון רב בין מזון מזיק לבין טבק, הן באופי וחומרת הבעיה והן בצורך בגישת בריאות הציבור כוללנית לפתרון. מדובר בתעשייה הפועלת בחמדנות כדי להגדיל את רווחיה, תוך ניצול פגיעותם של ילדים, על חשבון בריאות הציבור והאינטרס הציבורי".

הרופאים שוללים בנייר העמדה כל יוזמה לאפשר לתעשייה לבצע רגולציה עצמית: "קיימות עדויות מוצקות לכך שרגולציה עצמית איננה יעילה". על המסמך חתומים חברי ועד האיגוד, שבראשו עומד פרופ' נדב דוידוביץ' מאוניברסיטת בן גוריון. את נייר העמדה הציג לוועדה מזכיר האיגוד, ד"ר חגי לוין.

"הגנה על בריאות הציבור מחייבת צעדים למניעת השפעה פסולה של תעשיית המזון על מקבלי ההחלטות, בדומה לצעדים המיושמים בתחום הפיקוח על הטבק"

"בדומה לסיגריות ולטבק, גם ההתמכרות למזון מזיק 'מקודמת באינטנסיביות' על ידי התעשייה ה'חמדנית'", מצוטטת במסמך פרופ' רונית אנדוולט, מנהלת המחלקה לתזונה במשרד הבריאות. היא אמרה: "קיימות ראיות חד-משמעיות לכך שהשמנת ילדים מושפעת מאמצעי שיווק ומכירות של מזונות עשירים בשומן רווי ושומן טראנס, סוכר ומלח".

איגוד רופאי בריאות הציבור גם קובע כי "תעשיות המזון והטבק נוקטות באמצעים פסולים להשפיע על המחקר המדעי, מקבלי ההחלטות והתקשורת, תוך כדי הטעיה מכוונת של הציבור".

המלצות האיגוד הן למנוע כל שילוב של נציגי התעשייה בצומתי קבלת ההחלטות בנוגע לרגולציה על מזון מזיק, מאחר ש"הגנה על בריאות הציבור מחייבת צעדים למניעת השפעה פסולה של תעשיית המזון על מקבלי ההחלטות, בדומה לצעדים המיושמים בתחום הפיקוח על הטבק".

נייר העמדה מפרט כיצד צריכה להיראות הרגולציה על פרסום מזון מזיק: עליה לכלול איסורים גורפים ולא רק הגבלות - וזאת כלקח מהמאבק בנזקי המזון המזיק והטבק בעולם. צעדים אלו צריכים לחול על פרסום על כל צורותיו - כולל שיווק, מתן חסויות וכו' - וכן על מזון על כל צורותיו, כולל תרכובות מזון לתינוקות ומשקאות. יש להגדיר בצורה רחבה מהו "מזון מזיק" וזאת "לאור הראיות על נזקי מזון תעשייתי ומעובד, גם אם לכאורה 'מופחת סיכון'. נדרשת התייחסות כוללנית לכלל הנזקים, לרבות נזקים בריאותיים, חברתיים וסביבתיים".

לדברי האיגוד, "יש לאמץ את הצעדים שהוכחו כמוצלחים מתחום המאבק בטבק ברחבי העולם, חלקם רדיקליים ביותר, ביחס למתרחש היום בשוק המזון. למשל: אזהרות גרפיות (כמו סימון כפיות סוכר על אריזות המוצרים), אריזות אחידות ונטולות לוגו, איסור מכירת מזון מזיק לקטינים, איסור מכירה במכונות אוטומטיות, איסור פרסום בטלוויזיה, רדיו, אינטרנט ועיתונות, איסור מתן חסויות, איסור ייחוס תועלות בריאותיות, איסור שימוש בידוענים".

בנוסף ממליץ האיגוד על השקעה מסיבית של המדינה בקידום תזונה בריאה לרבות באמצעות פרסום בכלי התקשורת השונים - בין היתר באמצעות מס ייעודי לקידום תזונה בריאה, העלאת מסים על מזון מזיק, שקיפות ופעילויות למניעת השפעות פסולות של התעשייה ופרסום דו"ח שנתי של שר הבריאות בנושא".

נייר העמדה המלא

נושאים קשורים:  חדשות,  איגוד רופאי בריאות הציבור,  תעשיית המזון,  סוכר,  מלח,  שומן טראנס,  קמפיין,  פרסום,  הגבלות,  תעשיית הטבק
תגובות
13.09.2017, 21:32

הגיע הזמן להקים את ״רשות המזון״ ולתת בידה סמכות וכוח לעשות אחת ולתמיד רגולציה של שוק המזון. בניגוד למצב כיום בו משרדי החקלאות והבריאות זורקים זה לזה את האחריות