כאב גב תחתון

אילו ״דגלים אדומים״ מחשידים לממאירות במטופלים עם כאב גב תחתון?

בסקר ספרות שבדק את דיוקם של דגלים אדומים באבחנה של כאב גב תחתון, נמצא כי רק היסטוריה של ממאירות וחשד קליני גבוה הם סמנים הקשורים לסיכוי מוגבר לממאירות

26.09.2017, 10:50

80% מהאוכלוסייה סובלים במהלך חייהם מכאב בגב התחתון, וברוב המקרים מדובר בכאב שפיר. עם זאת, עד 1% מהמקרים נובעים מממאירות, והאתגר הקליני לאבחן אותם במהירות ובמדויק אינו פשוט. אחד הכלים השכיחים הוא שימוש בדגלים אדומים, תלונות או ממצאים אשר קיומם מעורר חשד לממאירות ומחייב בירור מעמיק יותר, בד״כ ע״י MRI. מחקר זה בדק את הדיוק של ״דגלים אדומים״ המקובלים בספרות באבחנה של כאב גב מסיבה ממאירה.

פרסום זה הוא סקר ספרות של 164 מחקרים שונים שבדקו את הדיוק של שימוש בדגלים האדומים המקובלים בספרות כסקר לממאירות במטופלים עם כאב גב תחתון. במחקר נבדקו 13 דגלים אדומים אשר מופיעים ב-16 קווים מנחים המקובלים בעולם לאבחון של כאב גב תחתון.

מסקירת הספרות עלה כי המאמרים הראשונים שפורסמו בספרות על הנושא היו תיאורי מקרה בתחילת המאה ה-20 שקשרו תלונות כגון כאב גב לילי, היסטוריה של ממאירות, כאב חזק ללא חבלה מקדימה וכו׳ עם אבחנות של ממאירות בעמוד השדרה. החוקרים מצאו כי השכיחות של ממאירות בעמוד שדרה בקרב מטופלים עם כאב גב תחתון נמוכה במחקרים שנערכו ברפואה ראשונית (0-0.7%), אך גבוהה יותר במחקרים שנערכו במרכזים שלישוניים (עד 7%). רק לשני דגלים אדומים נמצאו תימוכין במחקרים אשר מעידים על יחס נראות חיובי (Likelihood Ratio) ביחס לסיכוי לממאירות – ״היסטוריה של ממאירות קודמת״ ו״חשד קליני גבוה״. לעוד 5 דגלים אדומים נמצא יחס נראות חיובי חלש ולא סביר שיסייעו באבחנת ממאירות, במיוחד ברפואה ראשונית (ירידה במשקל, כאב לא טיפוסי, גיל מבוגר, חוסר שיפור תחת טיפול ומשך התלונות מעל לחודש). לשאר הדגלים האדומים לא היה כלל תימוכין בספרות.

מרבית הדגלים האדומים המופיעים בקווים המנחים לבירור כאב בגב תחתון אינם מגובים במחקרים בספרות, ורק לשני דגלים אדומים נמצא כי יש קשר לסבירות מוגברת לממאירות – ״היסטוריה של ממאירות״ ו״חשד קליני גבוה״.

מקור:

Most red flags for malignancy in low back pain guidelines lack empirical support: a systematic review
Arianne P. Verhagen; Aron Downie; Chris G. Maher; Bart W. Koes PAIN. 158(10):1860–1868, OCT 2017

נושאים קשורים:  כאב גב תחתון,  דגלים אדומים,  ממאירות,  מחקרים
תגובות
26.09.2017, 15:23

איך מקבלים " חשד קליני גבוה"
מה הגובה הנדרש?

אנונימי/ת
27.09.2017, 21:13

איזה חשד קליני?

אנונימי/ת
28.09.2017, 08:05

אי שליטה על הסוגרים כאירוע נלווה לכאבי גב תחתון, למשל.