חדשות

נתונים: עלייה של 43% באבחון ילדים עם סוכרת בישראל בשני העשורים האחרונים

ד"ר אלון חיים מ"סורוקה" מסר, כי במרפאה בבית החולים נרשם בשנה האחרונה גידול של 50% במספר החולים שאובחנו - מ-40 ל-61

איי לנגרהאנס בלבלב (צילום: אילוסטרציה)

עלייה של כ-43% במספר הילדים המאובחנים עם סוכרת נעורים (סוכרת מסוג 1) נרשמה בישראל בהשוואה למצב לפני 20 שנה.

על פי ממצאי רשם הסוכרת הלאומי, משנת 1997 ועד 2015 נצפתה מגמת עליה בשיעורי ההיארעות של סוכרת מסוג 1 - מ-8 מקרים חדשים בשנה ל-100,000 ילדים, ל-13.8 מקרים ל-100,000 בשנת 2015 - כלומר עליה של 43.6% בתוך 18 שנים.

ד"ר אלון חיים, מומחה ברפואת ילדים ובאנדוקרינולוגיה של הילד במרכז הרפואי "סורוקה" בבאר-שבע, מסר אתמול (ד') כי "שיעורי ההיארעות של סוכרת סוג 1 גדלו בעשורים האחרונים במיוחד בקרב הילדים הצעירים, לפני גיל ההתבגרות".

ד"ר חיים ציין, כי גם במרפאה לסוכרת ואנדוקרינולוגית ילדים ב"סורוקה" מצביעים הנתונים על עלייה משמעותית מדי שנה. בשנת 2016 נרשמה עליה של כ-50% במספר החולים החדשים לעומת השנה שעברה - מ-40 ב-2015 ל-61 ב-2016.

ד"ר חיים הדגיש: "למרות כל המאמץ המחקרי עדיין לא נמצאו הגורמים הברורים הגורמים להופעת סוכרת מסוג 1 וגם מנגנון התפתחות המחלה עדיין לא מובן בשלמותו בעיקר לא ברורים מהם הגורמים שמתחילים את התהליך. ההערכה היא שהחשיפה לגורם מסוים יכולה להתרחש בשנות החיים הראשונות ואפילו בתוך הרחם. רק כאשר גורמים אלו יתבררו יהיה אולי ניתן לפתח טיפול או התערבות רפואית, שתמנע את הופעת הסוכרת".

סוכרת נעורים (סוג 1) מוגדרת כהפרעה אוטואימונית. היא גורמת להרס תאי בטא של הלבלב וכתוצאה מכך - פגיעה בייצור ההורמון אינסולין. המחקרים השונים העלו כי שיעור ההיארעות יכול להשתנות בין מיקומים גיאוגרפיים.

בין הגורמים הסביבתיים שנחקרו עד כה בהקשר עם סוכרת סוג 1 נמצאים גורמים זיהומיים כמו נגיפים מסוימים. שכן נמצאו "אסוציאציות חלקיות" להתפתחות התהליך הדלקתי האוטואימוני לאחר שאובחן זיהום ויראלי. כמו כן מונים הרופאים גם גורמים הקשורים ללחץ נפשי ואלו מתוארים במחקרים אפידמיולוגיים. במחקרים אלו נמצאה סוכרת מסוג 1 כקשורה לגורמים התנהגותיים, היגייניים, הבדלים אתניים, מתח נפשי וחסר בוויטמין D. הקשר של סוכרת מסוג 1 לחשיפות כימיות נחקר גם הוא - בעיקר כשמדובר בחומרי הדברה, חנקות, מזהמים אורגניים מתמשכים (POPs) וזיהום אוויר כבד.

"תהליכים אלו 'מבלבלים' את המערכת החיסונית", הוסיף ד"ר חיים, "ומכוונים אותה כנגד תאי הגוף ומה שמביא להרס רקמת הלבלב, וכאמור כתוצאה מכך לפגיעה בייצור האינסולין".

ד"ר חיים מסר עוד כי צוות מרפאת הסוכרת ואנדוקרינולוגית ילדים במרפאות הילדים ב"סורוקה" מטפל כיום מדי שנה בכ-400 ילדים ובני נוער הסובלים מהמחלה. הצוות המטפל הוא רב מקצועי וכולל רופאים מומחים בטיפול בסוכרת, אחיות שהוכשרו לכך, דיאטנית ועובדת סוציאלית.

נושאים קשורים:  חדשות,  המרכז הרפואי "סורוקה",  סוכרת נעורים,  סוכרת סוג 1,  ד"ר אלון חיים
תגובות