מחקרים

95% מהאנשים הטוענים כי הם אלרגיים לפניצילין - כלל אינם אלרגיים

בעקבות מחקר שנערך במרכז הרפואי מאיר ממליצים החוקרים להוריד את הביטוי וגם את הסימון "רגישות לפניצילין"

אנטיביוטיקה (צילום: אילוסטרציה)
אנטיביוטיקה (צילום: אילוסטרציה)

מחקר שנמשך חמש שנים במרכז הרפואי מאיר בכפר סבא הוכיח ש-95% מהאנשים הטוענים כי הם אלרגיים לפניצילין - כלל אינם אלרגיים. עורכי המחקר ממליצים להוריד את הביטוי וגם את הסימון "רגישות לפניצילין". כ-10% מהאוכלוסיה מתויגים עם רגישות לפניצילין.

דו"ח המחקר פורסם ב-The Journal of Allergy and Clinical Immunology. המחברת הראשונה של המאמר, פרופ' רונית קונפינו כהן, מנהלת היחידה לאלרגיה ואימונולוגיה ושירות אלרגיה לתרופות ב"מאיר", הסבירה: "ידוע כי רוב כותרות הרגישות מוטבעות בעקבות תופעות לוואי לפניצילין - דוגמת בחילה, כאבי בטן, סחרחורות, הרגשה כללית רעה. במיעוט מהמקרים אכן התגובה היתה אלרגית. אולם, ברוב הגדול של המקרים זו היתה תגובה שפירה, שאיננה מסוכנת. גם בקרב מי שחוו תגובה מסוכנת, הרגישות נוטה לדעוך עם השנים".

המחקר בוצע על יותר מ-1,000 נבדקים, כ-70% מהם ילדים שדיווחו כי הם אלרגיים לחומר האנטיביוטי הראשון שנתגלה – הפניצילין.

בין התרופות השכיחות המכילות פניצילין נמצאים: מוקסיפן, אוגמנטין ורפאפן.

במחקר נתגלה כי במרבית האנשים הנושאים כותרת של "רגישות לפניצילין" ניתן לבטל אותה בעזרת תגר מדורג. התהליך – נטילת התרופה בצורה מדורגת, תחת השגחה - נמשך כמה שעות ואיננו כרוך בכאב או באי-נעימות.

"בדנמרק לדוגמה", הוסיפה פרופ' קונפינו-כהן, "דווחו על 6 מקרי מוות בלבד במהלך 22 שנה כתוצאה מתגובה אלרגית לפניצילין – נתון המדגיש את נדירות האלרגיה בקרב האוכלוסיה".

לאמץ את מבחן תגר ולייתר את הטסט העורי

"אלה הם נתונים חשובים מאוד לאנשים שחולים/מתאשפזים בגלל מחלה הדורשת אנטיביוטיקה. מחקרים שונים מוכיחים כי אנשים אלה, הנמנעים מנטילת פניצילין בעת הצורך ומקבלים חלופות פחות יעילות, מועדים לאשפוזים חוזרים, משך האשפוז שלהם ארוך יותר ושיעורי התמותה גבוהים יותר", ציינה פרופ' קונפינו-כהן.

"נוכח נתונים אלה שנאספו בעולם, המשימה שלנו כאשר התחלנו את המחקר ב-2011, היתה להסיר את הכותרת 'רגישות לפניצילין'. ואכן, אחרי תחקור של המטופל בשילוב 'מבחן תגר', הוכחנו כי לרוב המכריע (95%) של הנבדקים לא היתה כלל אלרגיה לפניצילין. המחקר אף הוכיח כי פעילות מקדימה של 'טסט עורי', שבה דוקרים את המטופל ומחדירים לו לעור את התרופה, גם היא מיותרת והימנעות מביצוע הטסט חוסכת תהליך לא נעים ויקר המחייב הגעה למרפאת אלרגיה".

בעקבות ממצאי המחקר וההדים שעורר, החל במרכז הרפואי מאיר פרויקט משותף ליחידה למחלות זיהומיות וליחידת האלרגיה והאימונולוגיה שמטרתו "להפריך" את תווית הרגישות לפניצילין. כל חולה מאושפז הנזקק לאנטיביוטיקה וטוען שהוא אלרגי לפניצילין עובר תשאול יסודי במחלקה ו"מבחן תגר" (חשיפה במינון הדרגתי) בתחילת האשפוז. במרבית המקרים לא מוכחת רגישות והמטופל מקבל את האנטיביוטיקה המועדפת למצבו.

"בעידן הנוכחי, שבו ארסנל האנטיביוטיקות הולך ומצטמצם, חשוב מאוד להימנע מהדבקת כותרות מיותרות של רגישות ולצמצם ככל הניתן את השימוש באנטיביוטיקות חלופיות, המעלות את הסיכוי לעמידות ולזיהום בחיידקים קשים לטיפול", סיכמה פרופ' קונפינו-כהן.

באחרונה בחר ארגון האלרגיה העולמי WAO במערך לאלרגיה ואימונולוגיה שבמרכז הרפואי מאיר כמרכז מצוינות עולמי. במערך שבו נהוגה גישה הוליסטית, פועלות היחידה לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית בראשותה של פרופ' קונפינו כהן, מרפאת העור בראשותו של פרופ' בועז עמיחי, המעבדה לחקר הביולוגיה של תאי פיטום (mast cells) והמעבדה לתנגודת המאכסן ולתפקוד אאוזינופילים שבפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב, בראשות פרופ' אריאל מוניץ. מתאם פעילות המערך הוא פרופ' יוסף מקורי.

נושאים קשורים:  רגישות לאנטיביוטיקה,  רגישות לפניצילין,  חדשות,  מבחן תגר,  טסט עורי
תגובות
אנונימי/ת
04.05.2018, 11:13

כן זה באמת נכון.
כל מטופל שלישי אלרגי לפניצילין.
"מה זה עשה לך?"
אא לאא..לאא בטוח זה היה לפני 50 שנה,,
אמא שלי אמרה לי שהתנפחתי...
עכשיו לך תתן להם צפזולין.
עם כל הרקוס ראקטיביטי הנמוך אם בכלל יש להם רגישות.
כי אם 1 מ 25 מהם צודק...
אמצמו בכל זכת צריכים לפרנס.
חבל. ההשלכות של קלינדה ולעתים קלינדה+גנטה מיותרות ברורות.
האל יש לכך פתרון? רעיון?
תודה.

אנונימי/ת
04.05.2018, 11:18

מתנצל על שגיאות הכתיב.
הקלדה מפלאפון כמובן.
תודה