חדשות

חשש להידבקות בחצבת מחולה שטס השבוע מהודו לישראל

משרד הבריאות קורא לכל נוסעי טיסת "אייר אינדיה" לשים לב לתסמינים ולפנות לרופאי המשפחה והילדים מחשש שנדבקו בנגיף

אילוסטרציה. נוסעי מטוס "אייר אינדיה"

משרד הבריאות פרסם היום (ג') הודעת אזהרה לציבור בדבר חשש להידבקות בחצבת מחולה שהיה בטיסת חברת "אייר אינדיה" AI139, שהמריאה מהודו ב-12 באפריל בשעה 16:30 ונחתה בנתב"ג ב-12 באפריל בשעה 21:45.

על מקרה החצבת דווח כעבור שלושה ימים (15 באפריל), ללשכת הבריאות של משרד הבריאות בתל אביב.

בהודעה נקראו כל נוסעי הטיסה הזאת ליידע את רופא המשפחה שלהם או רופא הילדים, במידה שיפתחו או כבר פיתחו מחלת חום ו/או פריחה – תסמיני החצבת האופייניים. במילים אחרות: כל מי שהיה במהלך הטיסה הזאת במגע כלשהו עם חולה החצבת או שהה בקרבתו.

בקבוצת הסיכון להידבקות בחצבת תינוקות מתחת לגיל שנה, נשים הרות ומי שסובל מליקויים במערכת החיסונית כמו חולי סרטן המצויים בטיפולים כימותרפיים, חולים המטופלים בסטרואידים במינון גבוה וחולי איידס.

תסמיני המחלה

חצבת היא מחלה נגיפית קשה ומידבקת ביותר. היא מתבטאת בחום גבוה, בהרגשה כללית רעה ובפריחה על העור. המחלה עוברת ישירות מאדם לאדם על ידי פיזור הנגיף לסביבת החולה בעת שיעול, עיטוש, מגע עם הפרשות מהאף או ליחה. ניתן להידבק גם מנגיפים שנשארו במרחב שבו שהה החולה, אפילו כמה שעות לאחר עזיבתו. הסיכון שאדם לא מחוסן יידבק אחרי חשיפה לחולה חצבת הוא 90%.

המחלה עלולה לגרום לסיבוכים קשים בדרכי הנשימה ובמערכת העצבים. על פי הערכה, כשליש מהחולים יפתחו סיבוכים וביניהם עלולים להיות גם דלקת האוזן התיכונה, שלשולים ודלקת קרנית העין. הסיבוכים הנדירים יותר: דלקת ריאות ודלקת קרום המוח. סיבוך נדיר מאוד שעלול להופיע כעשר שנים אחרי המחלה הוא מחלה ניוונית של המוח הגורמת לפגיעה בלתי הפיכה במערכת העצבים המרכזית, המתבטאת בהידרדרות שכלית ובפרכוסים. הסיכון לסיבוכים גבוה יותר בילדים מתחת לגיל חמש, אצל מבוגרים מעל גיל 20 ובחולים עם דיכוי של המערכת החיסונית. אחד מ-1,000 חולים עלול למות מהמחלה.

חצבת פורצת כמגפה מדי 3-2 שנים. בדרך כלל במקרים כאלה נפגעים ילדים. לאחר תקופת דגירה של 15-8 ימים, מופיעות נקודות אדומות קטנות שמרכזן לבן (נקודות קופליק). תחילה הן מופיעות על הלחיים ולאחר ימים אחדים מופיעה פריחה ורודה בצורת כתמים מוגבהים במקצת. היא מתחילה מאחורי האוזניים ומתפשטת לפנים ולאזורי גוף נוספים. הפריחה נמשכת 5-3 ימים אבל החלמה מלאה היא לאחר 4-2 שבועות. החיסון נגד חצבת מספק הגנה יעילה. התרכיב המשולש לחצבת-חזרת-אדמת (MMR) מומלץ לכל ילד בשנה השנייה לחייו.

בעשור האחרון אירעו כמה התפרצויות חצבת בישראל  - הגדולה ביותר התרחשה בשנים 2007--2008 בעיקר בקרב ילדים לא מחוסנים מהציבור החרדי. בשנים 2012-2011 היו התפרצויות מקומיות ומומקדות בציבורים שלא חוסנו.

כל נוסעי הטיסה הנ"ל נקראים לפנות טלפונית ובהקדם, גם לשם התייעצות בדבר הצורך בקבלת החיסון. מספרי הטלפון בלשכת הבריאות בתל אביב לצורך בירור זה: 03-5634757; 03-5684655; 03-5634896.

נושאים קשורים:  חדשות,  חצבת,  הודו,  הידבקות במחלה נגיפית,  משרד הבריאות
תגובות