חדשות

מסקנות מחקר ישראלי חדש: חיסון השעלת בגיל 13 הוא מיותר

החוקרים ממליצים לשקול מחדש את מדיניות חיסוני השעלת בילדים ולהגביר את שיעור ההתחסנות של נשים הרות

ילד מקבל חיסון (אילוסטרציה)
ילד מקבל חיסון (אילוסטרציה)

שני מחקרים על יעילותם של חיסוני השפעת וחיסוני השעלת בהפחתת תחלואה יוצגו השבוע בכנס המכון לחקר מדיניות בריאות. הכנס מוקדש השנה לנושאים שונים בתחום רפואת הקהילה.

במחקר העוסק ביעילות חיסוני השפעת בקרב ילדים בכיתות א'-ג', תוך השוואה לאלה שלא חוסנו, נמצא כי החיסון מצמצם את שיעורי התחלואה של הילדים, את שיעורי תחלואת בני המשפחה שלהם, את מספר שיעורי הפניות לרופא ואת שיעורי ההיעדרות מהלימודים.

המחקר ההשוואתי בוצע על יותר מ-500 תלמידי בתי ספר יסודיים בכיתות ב' ו-ג' באזור המרכז. יותר מ-50% מהם חוסנו בשנה שעברה בעוד שתלמידי כיתות ג' לא לקחו חלק בתכנית החיסונים (היא הורחבה לשנתון זה השנה) - רק 13% מהם התחסנו.

הממצאים העיקריים במחקר על חיסוני השפעת:

שיעור התחלואה בקרב אלה שחוסנו: 7.7% לעומת 19.5% בקרב אלה שלא חוסנו.

שיעור תחלואת בני משפחה: 25% בקרב אלה שחוסנו, 34.5% בקרב אלה שלא חוסנו.

שיעור פניות לרופא: רק 14.9% בקרב אלה שחוסנו, לעומת 35.7% בקרב הלא מחוסנים.

שיעור ההיעדרות מלימודים בגלל המחלה: 25.6% בקרב מחוסנים, 42.9% בקרב אלה שלא חוסנו.

צוות המחקר כלל את ד"ר נעה שבירו-רוזמן, ד"ר רבקה שפר וד"ר זהר מור (לשכת הבריאות של מחוז תל אביב). דיווח על כך מתפרסם היום (ב') ב"ידיעות אחרונות".

במחקר על חיסוני השעלת נמצא כי חיסון לשעלת הניתן בגיל 13 (כיתה ח') הוא בעל יעילות מינימלית וזניחה בהפחתת תחלואה ומומלץ לשקול ביטולו. לעומת זאת, לנשים הרות שחוסנו תרומה גדולה יותר בהפחתת התחלואה ואשפוזי תינוקות עד גיל שנה.

מאז שנת 2000 נרשמה בישראל עלייה כדי פי ארבעה בתחלואת שעלת. חלקן של נשים הרות בתרומה להפחתת התחלואה מוערך בכ-50%.

עורכי המחקר, ד"ר דן ימין והדוקטורנט דין לנגסם מאוניברסיטת תל אביב וד"ר אמיליה אניס ממשרד הבריאות, מציעים להקדים את חיסוני הדחף לשעלת לילדים מגיל 7 לגיל 6 כי הדבר יפחית ב-9% ביקורים אצל רופא ובכ-3.5% באשפוזים. ניתוח הנתונים שנאספו בידי החוקרים העלה, לטענתם, כי לחיסון בגיל 13 סיכויי יעילות מינימליים לשם הפחתת תחלואה, כי חלק ניכר מהמחוסנים בגיל הזה עדיין מוגנים מהחיסון שקיבלו בגיל 7. צוות המחקר מציע לשקול מחדש את מדיניות חיסוני השעלת ולהגביר את שיעור ההתחסנות של נשים הרות.

תגובת משרד הבריאות לממצאים, כפי שנמסרה לעיתון "ישראל היום": "בשלב זה תכנית החיסונים נותרה בעינה, בנוסף להנחיית המערכת לחסן נשים הרות. לא נשקל לבטל את החיסון בכיתה ח'. הדחף יעיל במניעת תחלואת ילדים בשנתונים המקבלים אותו ויש לכך חשיבות בהמשך".

נושאים קשורים:  חיסונים,  שעלת,  שפעת,  חדשות,  חיסון דחף,  תחלואת שעלת,  מחקר,  תחלואת שפעת
תגובות
אנונימי/ת
07.05.2018, 10:11

לא רק השעלת, גם הטטנוס בגיל 13 מיותר.

07.05.2018, 23:21

קישור לכתבה: http://www.israelhayom.co.il/article/553963
לגבי חיסון שעלת בהריון: לא ברור כיצד נחקר כאן (מהי קבוצת הביקורת למשל?). בכלל, חסר מאד מידע מהימן ומקיף על בטיחות, בלעדיו ההחלטות הן הימור. חסרה השוואת החיסון לפלצבו (נטול אדג'ובנט וחומר ביולוגי), גם מבחינת התפתחות הילד לאורך זמן.

06.10.2022, 11:54

מדוע רשום בפירוש בעלון החיסון שאין לחסן נשים בהריון לשעלת?