רגישות לגלוטן שאינה צליאק

פרוקטן ולא גלוטן אחראי לתסמינים בחולים עם רגישות לגלוטן שאינה צליאק

במחקר תגר אקראי, מבוקר וכפול סמיות נמצא כי חשיפה לסוכר פרוקטן גרמה לסימפטומים משמעותית יותר מאשר החשיפה לגלוטן בקרב נבדקים עם רגישות לגלוטן שאינה על רקע מחלת צליאק

07.06.2018, 10:12
לחם (צילום: אילוסטרציה)
לחם (צילום: אילוסטרציה)

רגישות לגלוטן שאינה על רקע צליאק היא תופעה לא נדירה של תסמינים דמויי צליאק המשתפרים לאחר דיאטה נטולת גלוטן בחולים שאינם עומדים בקריטריונים לאבחנת צליאק. המנגנון של תופעה זו אינו ידוע ואין לה ביומרקרים. מזונות המכילים גלוטן לרוב מכילים גם סוכר מסוג פרוקטן. מחקר זה ניסה לבודד את השפעת הגלוטן והפרוקטן בחולים המדווחים על רגישות לגלוטן שאינה צליאק.

במחקר נכללו 59 נבדקים שהקפידו על דיאטה נטולת גלוטן עקב תסמיני צליאק אך המחלה נשללה אצלם. הנבדקים נחשפו במשך שבוע לחטיפי בריאות שהכילו גלוטן או פרוקטן או אינבו. לאחר מכן חזרו לדיאטה נטולת גלוטן למשך שבוע, ואז שוב נחשפו במשך שבוע למרכיב אחר עד שכל נבדק נחשף ל-3 המרכיבים, באופן כפול-סמיות. תסמינים גסטרואינטסטינליים דווחו באמצעות שאלונים וחושב ציון לחומרת הסימפטומים.

ציון חומרת הסימפטומים היה הגבוה ביותר בעת חשיפה לפרוקטן (38.6±12.3), ודומה בעת חשיפה לגלוטן (33.1±13.3) או לאינבו (34.3±13.9). בסה״כ ל-13 מהנבדקים היה ציון הסימפטומים הגבוה ביותר לאחר חשיפה לגלוטן, ל-24 נבדקים לאחר חשיפה לפרוקטן ול-22 נבדקים לאחר חשיפה לאינבו.

מחקר תגר זה מצא כי פרוקטן יותר מגלוטן גרם להופעת סימפטומים גסטרואינטסטינליים בקרב נבדקים עם רגישות לגלוטן שאינה על רקע צליאק.

מקור:

Fructan, Rather Than Gluten, Induces Symptoms in Patients With Self-Reported Non-Celiac Gluten Sensitivity. Skodje G, et al. Gastroenterology. 2018 Feb;154(3):529-539.

ערכה: ד״ר נועה גולדשר מינרבי

נושאים קשורים:  רגישות לגלוטן שאינה צליאק,  גלוטן,  פרוקטן,  מחקרים
תגובות