חדשות

מאות רופאים לשר האוצר: "השווה את המס על טבק לגלגול למס על הסיגריות"

היום יידרש שר האוצר משה כחלון להסביר, במסגרת עתירה שהגיש לבג"ץ המיזם למיגור העישון, מדוע הוא מתעקש לא להעלות את המס

332 רופאים חתמו על פנייה לשר האוצר משה כחלון בבקשה שישווה את המס המוטל על טבק לגלגול לזה המוטל על סיגריות רגילות. בעצומה לשר האוצר נאמר: "אנו, רופאים, אחיות ואנשי בריאות העוסקים יום יום בטיפול באזרחים המתמודדים עם נזקי העישון כתוצאה משימוש בטבק, דורשים את חתימתך הדחופה על הצו המשווה את המס על טבק לגלגול למס על סיגריות בחפיסה".

היום (ג') יידרש שר האוצר, במסגרת עתירה לבג"ץ, להסביר מדוע הוא מתעקש שלא להעלות את המס. את העתירה הגיש "המיזם למיגור העישון".

יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור בהר"י, פרופ' נדב דוידוביץ', אמר בהקשר זה ל"ישראל היום" כי "השוואת המס על טבק לגלגול למס החל על סיגריות בחפיסה היא צעד הכרחי להגנה על בני הנוער והצעירים מכניסה למעגל העישון הקטלני. צעד זה זוכה לתמיכה גורפת לא רק מראשי האיגודים הרפואיים,  רופאים ומטפלים בכל מקצועות ותחומי הבריאות אלא גם מהציבור הרחב, שמבין שטבק זול עולה לנו ביוקר, בחיים ובבריאות.

"כל עוד לא מושווה המס על מוצרי העישון, והטבק לגלגול בראשם, הולכת ומחריפה הפגיעה בבני דור העתיד, לא נסכים לתת לכך יד. האחריות למחדל כמו גם האפשרות לשנותו נמצאת אך ורק בידי שר האוצר", ציין פרופ' דוידוביץ'.

יש לציין שמשרד הבריאות וסגן השר ליצמן תומכים בהעלאת המס במסגרת המאבק בעישון. הממשלה אישרה כבר תכנית לאומית למלחמה בעישון ואף חתמה על אמנה בינלאומית בנושא.

במהלך המאבק הציבורי המתנהל כבר חודשים רבים נמסרו גם הפרטים הבאים: העישון הוא גורם המוות המוביל באוכלוסיה בישראל. מדי שנה מתים 8,000 אנשים מנזקי העישון - יותר ממקרי המוות מתאונות דרכים, טרור וזיהום אוויר יחדיו.

פערי המיסוי גרמו לכך שמחיר טבק לגלגול הוא מחצית ממחיר חפיסת סיגריות. בעוד שחלה ירידה של כ־24% בצריכת סיגריות הנמכרות בחפיסה בעשור האחרון, עלתה צריכת הטבק המיועד לגלגול בכ־9,800%.

"מיסוי משמעותי של מוצרי טבק", נכתב עוד בעצומה שהועברה לשר האוצר, "הוכח כצעד היעיל ביותר להפחתת צריכת המוצרים הללו. אי נקיטת צעדים מצדך מחריפה את הנזקים שנגרמים כתוצאה ממכירת המוצרים".

נושאים קשורים:  טבק לגלגול,  איגוד רופאי בריאות הציבור,  מס על מוצרי טבק,  שר האוצר משה כחלון,  המיזם למיגור העישון,  בג"ץ
תגובות