סוכרת

מנבאים של תגובה ללירגלוטיד בסוכרת סוג 2

במחקר מ"העולם האמיתי" נבחנה היעילות של לירגלוטיד על משקל גוף, המוגלובין מסוכרר, לחץ דם סיסטולי ודיאסטולי ורמות שומנים

04.09.2018, 15:14
סוכרת ותרופות נוספות (אילוסטרציה)
תרופות לסוכרת ותרופות נוספות. צילום אילוסטרציה

מטרת מחקר זה היתה להעריך משתנים קליניים (המוגלובין מסוכרר, משקל גוף, פרופיל ליפידים ולחץ דם) על פני 24 חודשים של טיפול עם לירגלוטיד ב"עולם האמיתי" ולתאר את השינויים בהמוגלובין מסוכרר והפחתת משקל גוף בתגובה לטיפול עם לירגלוטיד על ידי שימוש במודלים מעורבים וכלליים (employing generalized additive mixed models-GAMM).

החוקרים כללו בני 18 שנים ומעלה עם סוכרת סוג 2 אשר החלו טיפול עם לירגלוטיד בין נובמבר 2011 למאי 2015. נתונים קליניים ודמוגרפיים נאספו באופן רטרוספקטיבי על פני 24 חודשים מרישומים אלקטרוניים רפואיים עם זמן מעקב חציוני של 7.0 חודשים (טווח בין-רבעוני 3.0-12.0).

מטופלים אשר החלו טיפול עם לירגלוטיד סבלו מהשמנת יתר (BMI 39.1 ק"ג למטר רבוע), שליטה לא מספקת בהמוגלובין מסוכרר (8.4%) ולחץ דם ושומנים. תחת טיפול עם לירגלוטיד, המוגלובין מסוכרר, משקל גוף, לחץ דם סיסטולי ודיאסטולי פחתו באופן הדרגתי.

לסיכום, GAMM הדגימו שטיפול ממושך עם לירגלוטיד היה מנבא של תגובת המוגלובין מסוכרר טובה יותר בעוד שהמוגלובין מסוכרר בסיסי גבוה יותר, משך סוכרת סוג 2 ארוך יותר וטיפול עם אינסולין היו מנבאים של תגובת המוגלובין מסוכרר פחות טובה. משקל בסיסי גבוה יותר, טיפול ממושך יותר עם לירגלוטיד והקשר בין מטפורמין וזמן היו מנבאים של תגובת משקל טובה יותר.

לסיכום, GAMM הדגימו כי המוגלובין מסוכרר בסיסי ומשקל, זמן הטיפול לירגלוטיד, משך סוכרת ושימוש במטפורמין או אינסולין היו מנבאים של תגובה קלינית ללירגלוטיד.

מקור: 

Gomez-Peralta, F. et al. (2018) Diabetic Medicine. Epub

נושאים קשורים:  סוכרת,  לירגלוטיד,  עולם אמיתי,  יעילות,  תגובה,  המוגלובין מסוכרר,  מחקרים
תגובות