שינה

משך השינה והבדלים בה מקושרים עם שינויים ב-BMI

החוקרים מצאו ששינה רגילה קצרה יותר והבדלים משמעותיים יותר באורך השינה עבור אותו אדם קושרו באופן עצמאי עם BMI מוגבר

שינה משחקת תפקיד חשוב בשמירה על מצב פיזיולוגי מאוזן ובקידום הבריאות. מחקרים קודמים הראו ששינה קצרה יותר מקושרת עם מדד מסת גוף מוגבר (body mass index - BMI) וסיכונים מוגברים אחרים לתחלואה קרדיו-וסקולרית. מטרת מחקר זה הייתה לחקור את השפעת אורך השינה הרגילה ואת השינויים באורך השינה בהתבסס על מתקן מעקב יומי והשפעתם על ה-BMI ועל ביומרקרים אחרים הקשורים להשמנת יתר.

סך הכל, 748 משתתפים (50.6% נשים, 85.4% אירופאיים-אמריקניים, גיל ממוצע: 49.7 שנים) השתתפו בתוכנית קואצ'ינג שהתחילה ביולי 2015. מידע שינה יומי הוקלט באמצעות צמיד יד מסוג Fitbit Charge HR. בדיקות דם נלקחו 3 פעמים לפחות לאורך 12 חודשי המחקר.

כמו כן, נעשה שימוש בדגמי רגרסיה לינאריים לביצוע אנליזות מוצלבות ובמשוואות הערכה כלליות לצורך ניתוח אורכי. כל המודלים תוקנו עבור גיל, מין, מיקום גאוגרפי, עונה, ייחוס גנטי על בסיס ריצוף כלל גנומי ו-BMI (אם בנמצא). מספר בעיות בדיקה תוקנו באמצעות false discovery rate.

החוקרים חישבו את אורך השינה הרגיל ואת ההבדלים באורך השינה. באופן ככלי, נשים ישנו 15 דקות יותר מגברים בממוצע. נמצא קשר הפוך בין אורך השינה הרגילה לבין ה-BMIי(=-1.12 β, שגיאת תקן= 0.25, P<0.001). זאת ועוד, החוקרים מצאו קשר ישיר בין שוני באורך השינה לבין ה-BMIי(=2.97 β, שגיאת תקן= 0.79, P<0.001), מה שמרמז שהבדלים משמעותיים באורך השינה מקושרים באופן מובהק ועצמאי עם BMI מוגבר.

על בסיס ממצאים אלה מציעים החוקרים ששינה רגילה קצרה יותר והבדלים משמעותיים יותר באורך השינה עבור אותו אדם קושרו באופן עצמאי עם BMI מוגבר.

מקור: 

Xu, X. et al. (2018) International Journal of Obesity. 42

נושאים קשורים:  שינה,  השמנה,  השמנת יתר,  לילה,  משמרות,  BMI מדד מסת הגוף,  דיאטה,  מחקרים,  מחסור בשינה
תגובות