שבוע ההשמנה

המרכז הבריטי לחקר הסרטן: השמנת יתר היא העישון החדש

התחזית הבריטית ל-2035: השמנת יתר תעקוף את העישון ותהיה הגורם המוביל לסרטן בנשים, אחד מכל עשרה מקרים חדשים של סרטן ייגרם מעודף משקל, פרויקט תוכן מיוחד לשבוע ההשמנה, בחסות נובונורדיסק

השמנת יתר. צילום: שאטרסטוק

השמנת יתר, שנמצאת במגמת עלייה מתמשכת, עומדת להיות הגורם המוביל לסרטן - גורם ניתן למניעה – בקרב נשים בתוך 17 שנה, ואז תתפוס את מקום העישון כגורם המוביל לסרטן. מחקר שפורסם אתמול (ב') בבריטניה הציג תחזית זו לשנת 2035.

על פי התחזית שהוכנה על ידי ה-Cancer Research UK, מקרים חדשים של סרטן בקרב נשים בבריטניה, כ-23 אלף בשנה, יגרמו ב-2035 עקב עודפי משקל ניכרים, רק 2,000 פחות מעישון וב-2043 השמנת יתר תהיה הגורם מספר אחת ואז צפויים, על פי התחזית, 26 אלף מקרים חדשים של סרטן בקרב נשים. נשים נוטות יותר מגברים לחלות בסוגי סרטן שונים וביניהם סרטן שד ורחם.

עוד מצביעה התחזית על כך שאחד מכל עשרה מקרים חדשים של סרטן בקרב נשים ב-2035 ייגרם מהשמנת יתר ומעודף משקל ניכר. מחברי דו"ח המחקר קראו למערכת הבריאות הבריטית להתמקד בקמפיינים ההסברתיים על הסכנות שבמשקל עודף ולהדגיש שיש בה אותה מידה של סיכון כמו עישון.

פרופ' לינדה באוד מהמרכז הבריטי לחקר הסרטן, שניהלה את המחקר, אמרה לתקשורת בלונדון: "השמנת יתר הולכת ונעשית יותר ויותר איום על בריאות הציבור ולמעשה היא כבר מאיימת כאשר הצפי הוא שהמצב הזה יחמיר עוד יותר".

לעומת זאת ניכרת ירידה בשיעור המעשנים הודות למאמץ מתמשך בן כמה עשורים שכלל העלאת המודעות לסיכוני הבריאות הרבים בעישון וכן מהלכים כמו מיסוי, הגבלות ואיסורים שונים שהוטלו על שיווק סיגריות וכן איסור לעשן במקומות ציבוריים.

"יש עדיין צורך בתמיכה נוספת מצד הציבור במאמצים הללו אבל עתה הגיע הזמן לפעול כדי לעצור את מגמת העלייה במשקל הגוף שיש לה קשר לסוגי סרטן שונים", הוסיפה פרופ' באוד. מנכ"ל שירותי הבריאות הלאומיים בבריטניה (NHS), סימון סטיוונס אמר: "השמנת יתר היא העישון החדש ואחד משלושה האתגרים הגדולים ביותר שעימם צריכה המערכת להתמודד בשנים הבאות לטובת בריאותם של הדורות הבאים".

כיום, 12% ממקרי הסרטן החדשים בבריטניה נגרמים עקב עישון ואילו השמנת יתר מהווה 7.5% מכלל המקרים החדשים (13,200 בשנה לערך).

עוד הצביעה התחזית על כך שגם בקרב גברים נראית עלייה במשקל הגוף ובמקרים של השמנת יתר שגורמת לסרטן – כיום מדובר ב-9,600 מקרים חדשים בשנה וב-2043 שיעור זה צפוי להגיע ל-18,000 – בעוד שמקרי סרטן הקשורים לעישון בקרב גברים יעלו באופן מתון מ-32,200 בשנה עתה ל-34,000 בעוד רבע מאה.

המחקרים גם מצביעים על כך שיותר גברים מנשים הם עם השמנת יתר או משקל עודף אבל נשים במיוחד נמצאות בסיכון לסוגים מסוימים של סרטן. השמנת יתר מגדילה את הסיכון ל-13 סוגי סרטן בכלל זה במערכת העיכול, כבד וכליות. אחד מכל עשרה מקרים של סרטן שד ואחד מכל שלושה מקרים של סרטן רחם בקרב נשים בבריטניה קשורים בהשמנת יתר.

תחלואה עקב השמנת יתר מטילה גם נטל גדל והולך על מערכת הבריאות, מדגישים עורכי המחקר. שני שלישים מהבגירים בבריטניה כבר מוגדרים עתה עם השמנת יתר ועודף משקל.

עישון וטרשת נפוצה

עוד דיווחה התקשורת הבריטית אתמול כי מתברר שמעשנים נוטים יותר מאחרים לטרשת נפוצה (MS) ולנכות עקב כך. המחלה שבשלב זה איננה בת-ריפוי פוגעת במוח ובעמוד השדרה. הפסקת עישון תדחה את הופעתה ובעיקר את התקדמותה של הטרשת הנפוצה לערך בשמונה שנים, כך דיווחה העמותה ל-MS בלונדון. כ-89% מהחולים ב-MS אינם מודעים לסיכון שבעישון. כיום ההנחיה לרופאים בבריטניה היא לומר זאת למטופליהם מיד כאשר מאושר האבחון. עישון מחמיר את המחלה ומקשה על הגוף להתמודד עימה. אנשים מעשנים צריכים להיות מודעים ובעיקר להיות מוזהרים מפני MS.

העישון גורם לנזק למיאלין, החומר השומני העוטף אקסונים של תאי העצב ומספק להם בידוד והגנה. עצבים בעלי מעטפת מיאלין תקינה מובילים אותות עצביים במהירות גדולה יותר מאלה שחסרים אותה או שניזוקה. הפגיעה במיאלין אצל חולי MS משפיעה על הראייה, התנועה והתפקודים הקוגניטיביים.

נושאים קשורים:  השמנת יתר,  עודף משקל,  גורמי סיכון לסרטן,  עישון,  חדשות,  השמנה וסרטן
תגובות
14.10.2018, 14:30

יש לשים דיאטניות בבתי ספר יסדיים שיעבדו עם הילד השמן ומשפחתו.
שיעורים לתזונה ופעילות גופנית .