חדשות

החרדים לא מתחסנים: יותר ממחצית מקרי החצבת בישראל השנה בירושלים

בשבועות האחרונים נרשמה עלייה במספר מקרי החצבת שאובחנו בבירה. מנהל המחלקה למחלות זיהומיות בעין כרם: "אנחנו קרובים לאיבוד שליטה"

חיסון תינוקות (אילוסטרציה)
חיסון תינוקות (אילוסטרציה)

יותר ממחצית מקרי החצבת השנה בישראל אותרו ואובחנו עד כה בירושלים – 341 מתוך יותר מ-600 מקרים בכל הארץ. סך מספר המקרים מתחילת השנה גדול פי 20 מאשר בשנה שעברה. לבתי החולים בירושלים, לדוגמה, מגיעים עתה בין חמישה לעשרה מקרי חצבת חדשים מדי יום.

במערכת הבריאות מודאגים מהתפשטות החצבת ואף הושמעה אזהרה שמשרד הבריאות איננו מצליח לבלום אותה, כך מדווח הבוקר (ב') "הארץ". כאמור, מוקד התחלואה הגדול ביותר הוא באזור ירושלים. מאז תחילת השנה נתגלו בה 341 מקרים. בחודש שעבר הגיע לשיא מספר מקרי החצבת החדשים שאובחנו בירושלים – 213.

בדיווח צוטט רופא בכיר מומחה לזיהומים שאמר: "הצוותים הרפואיים עושים עבודה סיזיפית ומנסים לאתר כל מי שבא במגע עם כל חולה, אבל גם הם לא מצליחים לעמוד בקצב". הוא הזהיר: "אם משרד הבריאות לא יפתח מיד בקמפיין הסברה ארצי שיקרא לציבור להתחסן, המחלה תתפשט לאזורים נוספים".

במחוז ירושלים שיעורי ההתחסנות נמוכים. באוגוסט החליטה הרופאה המחוזית ד"ר חן שטיין זמיר על מבצע חיסונים שיתמקד בכמה מהשכונות החרדיות. אלא שהצלחת המבצע היתה חלקית ובשבועות האחרונים נרשמה עלייה במספר מקרי החצבת שאובחנו בירושלים.

מנהל בית החולים לילדים וילף במרכז הרפואי שערי צדק, פרופ' יחיאל שלזינגר, מומחה למחלות זיהומיות, הוסיף, על פי הדיווח: "ההתפרצות השנה קשה במיוחד ורואים זאת גם במרפאות בקהילה. הבעיה בירושלים היא בחלק מהשכונות החרדיות שבהן יש 'כיסים' של חוסר חיסון. לא כולם מקפידים שם להתחסן". הוא סיפר כי לבית החולים מגיעים בעיקר תינוקות מתחת לגיל שנה שטרם קיבלו את מנת החיסון הראשונה ולכן אינם מוגנים מפני המחלה, או ילדים גדולים יותר שלא חוסנו כלל או לא קיבלו את המנה השנייה. "בשלב זה", ציין, "אין לנו מטופלים בטיפול נמרץ אבל יש ילדים עם דלקת ריאות קשה. כמו כן טופלה אישה הרה שנדבקה ונדרשנו לטפל ביילוד עם נוגדנים מיד לאחר הלידה".

עוד סיפר כי מאמץ מושקע בבידוד החולים ובאיתור כל מי שבא עימם במגע. "אנחנו משתדלים שכל מי שחשוד כחולה ומגיע לבית החולים לא ייכנס לחללים המרכזיים של הבניין. יצרנו מסלול עוקף - היישר לבידוד. אבל אי אפשר לעמוד בכך ב-100%. הדינמיקה של מגיפות כאלו היא שהן מתחילות מ'כיס' וזולגות בסוף". להערכתו, שיעור ההתחסנות הנמוך בכמה מהשכונות בירושלים איננו נובע בהכרח מבחירה כי אם מחוסר מודעות.

מנהל המחלקה למיקרוביולוגיה קלינית ומחלות זיהומיות בבית החולים הדסה עין כרם, פרופ' אלון מוזס, הוסיף: "בירושלים אנחנו קרובים לאיבוד שליטה. כיוון שאוכלוסיה גדולה לא מתחסנת. 90% מהחולים שאנחנו מאבחנים הם מהמגזר החרדי שלא חוסנו".

עוד נמסר בדיווח כי להערכת פרופ' מוזס, המקרים המאובחנים מהווים רק 10% מאלה שטרם אובחנו.

נושאים קשורים:  התפרצות חצבת,  חצבת,  חיסון נגד חצבת,  שכונות חרדיות,  פרופ' אלון מוזס,  פרופ' יחיאל שלזינגר,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
15.10.2018, 18:16

אולי אם היינו מזלזלים באוכלוסיה החרדית קצת פחות ודואגים לקמפיין הסברה מותאם למגזר, היינו נתקלים בהענות טובה יותר.
הציבור החרדי לא צורך אינטרנט ופחות חשוף לסערת החצבת אך ברור לכל בר דעת שאף אם חרדית לא מסכן את ילדיה במודע ובזדון ואילו היתה מקבלת הסברה ראויה הרי שסביר שהיתה מחסנת את ילדיה.