פודקאסט

ד"ר עירית תירוש: "אבחנת FMF צריכה להתבסס על קליניקה, לא על גנטיקה"

ד"ר תירוש, ראומטולוגית ילדים מומחית בביה"ח ספרא, תל השומר: "נכון שמדובר במחלה גנטית, אך בד"כ יש צורך בלפחות 3 אירועים על מנת לאבחן FMF". האזינו לתכנית המלאה

18.10.2018, 14:56

ד"ר עירית תירוש, ראומטולוגית ילדים מומחית בביה"ח ספרא תל השומר, התארחה ב-Doctalk, הפודקאסט של הקהילה הרפואית בישראל בהנחיית מאיה רונן והילה קורח. התכנית עסקה בהרחבה במחלה FMF (קדחת ים תיכונית משפחתית) - תסמינים קליניים, היבטים גנטיים, סיבוכים אפשריים, אפשרויות טיפול, מחלות נלוות ועוד.

"יש בישראל כ-20 אלף חולי FMF, מתוך כ-120 אלף בעולם, מה שהופך אותנו ל'מעצמה' בתחום. נהוג לחשוב שעיקר האוכלוסיות בסיכון הם יהודים ממוצא צפון אפריקאי, טורקי, ארמני, או ערבים. אלו אכן אוכלוסיות בסיכון, אבל חשוב גם להדגיש שאצל כרבע מהחולים יש לפחות הורה אחד אשכנזי. כך שהגנטיקה כבר די מעורבבת".

"התסמינים של המחלה הם התקפי חום של חצי יום עד שלושה ימים, כשאליהם נלווים תסמינים כגון כאב בטן, ארטריטיס ועוד. עם זאת, לא כל מטופל עם התקף חום חשוד כחולה FMF. רק אם מדובר בהתקפים חוזרים, ויש מדדי דלקת אופייניים - אז אפנה לבחון את המוצא שלו ובדיקות גנטיות מתאימות. כלומר אבחנת FMF צריכה להתבסס על קליניקה, לא גנטיקה".

בפינת המתמחה התארחה ד"ר איריס הראל, מתמחה שנה שלישית ברפואת נשים ומיילדות, בי"ח ברזילי.

אם גם אתם מתמחים או סטאז'רים שרוצים להתראיין לפינת "המתמחה" – אם יש לכם נושא שתרצו להעלות, חוויות לשתף, אג'נדה לקדם, סתם להגיד מילים טובות על המנטור שלכם – מוזמנים להציע את עצמכם לפינה. רק שלחו מייל לכתובת [email protected] ונחזור אליכם.

לו"ז האזנה:

4:40 מה זה קדחת ים תיכונית משפחתית

11:45 אבחון

14:16 בדיקות גנטיות

16:58 עמילואידוזיס - הסיבוך של המחלה

18:48 קולכיצין

24:28 פתרונות עבור חולים שאינם מגיבים לקולכיצין

31:10 מחלות נלוות

34:46 סיפור מקרה - הנערה שפיתחה ארטריטיס כרוני

38:37 תכניות לעתיד

43:33 פינת המתמחה - ד"ר איריס הראל אוהבת את הקצב במיילדות

האזנה נעימה!
לכל הפרקים של Doctalk

התכנית הוקלטה באולפני SPS

נושאים קשורים:  פודקאסט,  fmf,  קדחת ים תיכונית משפחתית,  עירית תירוש,  doctalk
תגובות
21.10.2018, 22:15

אני שמחה לשמוע שזו דעתך, מאחר והפניתי בחור למרפאתכם עם קליניקה די ברורה וגנטיקה שלילית, והרופא שבדק אותו אצלכם שלל fmf על סמך הגנטיקה בלבד.