רמדאן

האם צום הרמדאן משפיע על מאפייני האשפוז של מטופלים סוכרתיים?

החוקרים הדגימו כי אין הבדלים בסיבות שהובילו לאשפוז, משך האשפוז ושיעורי התמותה בבית החולים של מטופלים סוכרתיים בחודש הרמדאן בהשוואה לחודש אחר ללא צום

צום הרמדאן (צילום: אילוסטרציה)

הצום במהלך חודש הרמדאן מהווה אתגר עבור מטופלים מוסלמים המאובחנים בסוכרת ועבור הרופאים המטפלים בהם. עם זאת, קיים מעט מאוד מידע בנוגע להשפעות של צום הרמדאן על מספר האשפוזים בבתי החולים ועל תוצאים נוספים בקרב מטופלים סוכרתיים.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה להעריך את המאפיינים של מטופלים עם סוכרת המתאשפזים בבית חולים במהלך הצום של חודש הרמדאן בהשוואה לחודש אחר ללא צום. המחקר בוצע כעוקבה רטרוספקטיבית מתוך רשומות רפואיות של בית חולים אוניברסיטאי.

החוקרים סקרו את הרשומות של כל המטופלים הסוכרתיים שאושפזו במרכז רפואי בשם Benghazi, במחלקות רפואיות כולל טיפול נמרץ והמחלקה לטיפול במחלות כליליות, במהלך חודש הרמדאן והחודש האחרון בלוח השנה האיסלאמי בשנת 2016.

החוקרים השוו את הסיבות שהובילו לאשפוז, משך האשפוז ושיעורי התמותה בבית החולים בין המטופלים שהתאשפזו בתקופת הרמדאן למטופלים שאושפזו בחודש ללא צום ובין מטופלים שצמו במהלך קבלתם לבית החולים לבין מטופלים שלא צמו. התוצאים שנבדקו היו הסיבה המרכזית לאשפוז, משך האשפוז ושיעורי התמותה בבית החולים. במחקר השתתפו 402 מטופלים המאובחנים בסוכרת.

החוקרים מצאו כי במהלך הרמדאן התאשפזו 186 מטופלים בהשוואה ל-216 מטופלים שהתאשפזו בחודש האחר שנבדק. כמו כן, לא נמצא הבדל סטטיסטי מובהק בנוגע לסיבת האשפוז, משך האשפוז או בנוגע לשיעורי התמותה בבית החולים (תוצאה גבולית בנוגע לתמותה,
P=0.78), בין מטופלים סוכרתיים שהתאשפזו במהלך חודש הרמדאן בהשוואה לאלה שהתאשפזו במהלך חודש אחר.

תוצאות המחקר הראו שמתוך המטופלים שאושפזו במהלך חודש הרמדאן, 59.1% היו בצום בזמן קבלתם לאשפוז. מטופלים שהיו בצום היו בעלי יחס גבוה באופן מובהק למחלה בכלי הדם בהשוואה למטופלים שלא צמו (39.4% בהשוואה ל-23.6%, P=0.028), בזמן שתמותה בבית החולים הייתה דווקא גבוהה יותר בקרב המטופלים שלא צמו (29.2% בהשוואה ל-8.7%, P< 0.001). החוקרים לא מצאו הבדל מובהק במשך האשפוז בין מטופלים שצמו לאלה שלא צמו.

נראה כי תדירות האשפוזים כתוצאה ממרבית הסיבות הרפואיות לא השתנו במהלך חודש הרמדאן אך התדירות של מחלות עורקים כליליים הייתה גבוהה יותר בקרב מטופלים שצמו בזמן הקבלה לבית החולים. מטופלים סוכרתיים שלא צמו בזמן קבלתם לבית החולים היו בעלי מאפיינים של סיכון גבוה יותר אשר מנעו מהם לצום ולכן היו בעלי סיכון מוגבר לתמותה בבית החולים.

מקור: 

Elbarsha, A. et al. (2018) Annals of Saudi Medicine 38,5.

נושאים קשורים:  רמדאן,  צום,  סוכרת,  מחלות עורקים כליליים,  תמותה,  מחקרים
תגובות