חדשות

טפיל מסוכן לעובר נמצא בשיעור גבוה אצל ערביות בצפון בגלל אכילת קובנייה

חוקרים מ"בני ציון" מצאו שיעור גבוה של טוקסופלזמוזיס בקרב ערביי הצפון בשל אכילת המאכל המסורתי "קובנייה" המכיל בשר נא

קובנייה. בשר נא

בקרב האוכלוסיה הערבית בצפון הארץ יש שיעור גבוה במיוחד של טוקסופלזמוזיס - מחלה טפילית שהידבקות בה בזמן ההריון עלולה לגרום לפגיעה קשה בהתפתחות המוחית של העובר. במחקר שערכה רופאה מבית החולים בני ציון והפקולטה לרפואה בטכניון בחיפה בשיתוף קופת חולים מאוחדת נמצא כי הטפיל מחולל המחלה נמצא אצל ערביי הצפון כדי פי עשרה יותר מאשר באוכלוסיה היהודית בשל אכילת המאכל המסורתי "קובנייה", המכיל בשר נא. הדיווח על כך פורסם אתמול (ג') לראשונה ב"הארץ".

טוקסופלזמוזיס פוגעת בבני אדם ובעלי חיים. הטפיל "טוקסופלזמה גונדי", מתרבה במעיים של חתולים ומופרש בצואתם. ההידבקות בטפיל היא דרך הפה ועלולה להתרחש במגע עם צואת חתולים או על ידי אכילת בשר נא או בשר שלא בושל דיו, דוגמת סטייק שנצלה במידת עשייה מדיום-רייר.

את המחקר הובילה ד"ר אסאלה אבו-אחמד מהיחידה למחלות זיהומיות ב"בני ציון" והוא התבסס על ניתוח בדיקות טוקסופלזמה ביותר מ-1,000 מאלף מטופלים מצפון הארץ, רובם נשים - בין השנים 2017-2013. בדיווח נמסר כי הטפיל נמצא ב-4,224 מן הדגימות, כ-88% מהן של נשים ערביות. כאשר הושוו נתונים לגבי סוגי הנוגדנים השונים של המחלה כאינדיקציה למועד הופעתה, גיל הפוריות ומספר ההריונות, עלה כי 92% מהנשים ההרות שנדבקו בטפיל היו ערביות.

פרופ' ישראל פוטסמן, מנהל היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים בני ציון שיזם את המחקר וגם הקים את מרפאת המטיילים בבית החולים, אמר לעיתון: "המחלה מוכרת הרבה מאד שנים ומאז 1948 קיימת בדיקת מעבדה שיכולה לאבחן אותה. אצל אדם בריא הידבקות בטפיל לא תגרום נזק ו-90% מהנדבקים לא ירגישו כלל שחלו במחלה. הבעיה היא עם חולים בעלי מערכת חיסונית מוחלשת ונשים בהריון. בשנה האחרונה אני אישית נתקלתי ב-16 מקרים של נשים הרות שנדבקו בטוקסופלזמוזיס, כולן מהחברה הערבית". הטפיל, הסביר פרופ' פוטסמן, חודר למעיים וגורם לדלקת מעי קלה, בהמשך מתפזר לשרירים ועלול לעבור לעובר דרך השלייה.

פרופ' פוטסמן הסביר כי הידבקות בשליש הראשון להריון מלווה בסיכון של 15% להידבקות העובר ולנזקים נוירולוגיים כמו אפילפסיה, חירשות ופיגור שכלי. הידבקות בשליש השני להריון מגדילה את סיכויי הידבקות העובר ל-30%, אך אז המחלה תהיה קלה יותר. הידבקות בשליש השלישי להריון מעלה את סיכון הידבקות העובר ל-60%, אך המחלה תתבטא באופן קל יחסית. נשים שנדבקו לפני שנכנסו להריון חסינות בשל הנוגדנים שמייצרת המערכת החיסונית.

כאשר תושאלו נדבקים מקרב הציבור הערבי בצפון הארץ התברר שכולם נהגו לאכול קובנייה - מאכל ערבי מסורתי המוגש בחתונות ולאחר לוויות ומכיל בשר נא. המאכל נפוץ בקרב ערבים בגליל ולא בחלקים אחרים של ישראל. מחקרים מראים שגם בלבנון ובסוריה, החולקות מסורת בישול דומה עם ערביי הצפון, יש שכיחות גבוהה של הידבקות במחלה.

בעקבות הממצאים מציעים החוקרים מצפון הארץ להרחיב את ההסברה בקרב נשים בגיל הפוריות והרופאים המטפלים בהן לגבי המחלה, שכיחותה וגורמי הסיכון להידבקות בה ובעיקר עד כמה חשוב להימנע מאכילת בשר נא בתקופת ההריון. כן המליצו לשקול ביצוע בדיקת סקר טרום הריוני לאבחון המחלה בציבור הערבי.

נושאים קשורים:  בשר נא,  קובנייה,  הריון,  סיכון לעובר,  טוקסופלזמה,  בית החולים בני ציון,  טוקסופלזמה גונדי,  ד"ר אסאלה אבו-אחמד,  פרופ' ישראל פוטסמן,  חדשות
תגובות