אלרגיה לאבקנים

אוויר מזוהם מגביר אלרגניות של אבקני פרחים

עליה בפעילות NADPH אוקסידאז ורמות H2O2, הגורמים לאלרגיה, באבקני צמח, לאחר חשיפת הצמח לאוויר מזוהם

זיהום אוויר. הציבור בישראל נחשף למגוון מזהמים סביבתיים (צילום: שאטרסטוק)

קבוצת חוקרים מספרד, חקרה, בפעם לראשונה בהיסטוריה, את היחסים בין מידת זיהום האוויר, המצב הפיזיולוגי של הצמחים ורמת האלרגניות בבני אדם של האבקה שהם מייצרים. המחקר שעורר הדים ברחבי העולם ופורסם החודש בכתב העת Plant Biochemistery and Biology, מראה לראשונה קשר בין רמות זיהום האוויר אליהם נחשף הצמח בזמן גדילתו לבין כמות החומרים באלרגנים לבני אדם שהצמח מייצר בבגרות.

החוקרים בחנו את המצב הפיזיולוגי של צמחי Lolium prenne שגדלו בשתי ערים (מדריד וסיאודאד ריאל) בהם יש רמה גבוהה של פקקי תנועה, אבל עם רמות שונות של זיהום אוויר. החוקרים מדדו מספר גורמים ביוכימיים שכללו: יעילות פוטוסינתטית של הצמחים באמצעות פליטת הקרינה של PSII, מידת העקה החמצונית (פעילות אנזימטית הקשורה למחזור ascorbate - גלוטתיון), מצב החמצון (חיזור וחמצון של ascorbate וגלוטתיון) וריכוז של malondialdehyde. במהלך תקופת ההתפתחות של הצמחים, נמדדו רמות גבוהות יותר של NO2 ו- SO2 במדריד מאשר בסיאודאד ריאל.

מידת זיהום האוויר הגבוהה יותר בצמחים שגדלו במדריד באה לידי ביטוי ביעילות פוטוסינתטית נמוכה יותר ובמידה רבה יותר של עקה חמצונית. בנוסף, פעילות NADPH אוקסידאז ורמות H2O2 באבקני הצמח ממדריד היו גבוהות יותר באופן משמעותי, דבר המצביע על יכולת אלרגנית גבוהה יותר של אבקה זו הקשורה לזיהום אוויר גבוה יותר.

Staquis
Pfizer
RX
Not covered by the Health basket
Staquis

OINT.: 2.5, 30, 60, 100 g. Should be applied twice dly. to affected areas. The drug is for topical use only and not for ophthalm., oral, or intravag. use. Topical tmt. of mild- moder. atopic dermatit. in pts. 2 yrs. of age and older. C/I: Hypersens.

מקור:

Lucas, Jose Antonio, Enrique Gutierrez-Albanchez, Teresa Alfaya, Francisco Feo Brito, and Francisco Javier Gutiérrez-Mañero. "Oxidative stress in ryegrass growing under different air pollution levels and its likely effects on pollen allergenicity." Plant Physiology and Biochemistry (2018).

נושאים קשורים:  אלרגיה לאבקנים,  אלרגיה לצמחים,  זיהום אוויר,  בריאות הציבור,  אטופיק דרמטיטיס,  אסטמה של העור,  אלרגיה,  מחקרים
תגובות