• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

רופאי מיון ילדים יוזמים מסד נתונים ארצי לתופעת תסמונת התינוק המנוער

כנס מקצועי רב תחומי שיעסוק בבעיה מהיבטים רפואיים, משפטיים וחינוכיים יתקיים מחר בבית החולים מאיר בהשתתפות מומחים לנושא שיגיעו מארה"ב

פעוט בוכה בחדר מיון. אילוסטרציה

ביוזמה של רופאים ממחלקות רפואה דחופה (מיון) ילדים בכמה מבתי החולים בארץ, הוחל באיסוף נתונים על מימדיה של תופעת התינוקות והפעוטות שמגיעים למיון עם חבלות קשות, כתוצאה מטלטולים. עד כה אין בישראל מסד נתונים ארצי על התופעה - התעללות המוכרת בספרות המקצועית בשם "תסמונת התינוק המנוער".

ד"ר הדס יחיעם, רופאה בכירה במיון ילדים במרכז הרפואי מאיר בכפר סבא, המארגנת מחר (ד') בבית החולים, יחד עם עמיתתה ד"ר איילת שלז, כנס מקצועי רב תחומי, ראשון מסוגו בארץ, שיעסוק בבעיית התינוקות המנוערים והמטולטלים, אמרה ל"דוקטורס אונלי": "אנחנו ב'מאיר' רואים מדי שנה 20-10 תינוקות שהגיעו למיון ילדים כשהם סובלים מחבלות ראש שאינן תאונתיות והתרחשו בגן ילדים או פעוטונים ולא בבית. כולם נחבלו כתוצאה מטלטול. זה נתון משמעותי. בשיחות עם רופאים-עמיתים שמתעסקים בנושא, התברר שגם הם רואים שיעור כזה ולכן יש צורך במסד נתונים ארצי, שכרגע איננו קיים, גם כדי לבצע מחקרים על מימדי התופעה.

"ההערכה היא", אמרה ד"ר יחיעם, "שאנחנו רואים רק את קצה הקרחון של התופעה החמורה, מאחר שיש ילדים ופעוטות שעברו טלטול וניעור שלא מגיעים אלינו למיון מאחר שלא נפגעו באופן קשה, אך לא ברור איזו השפעה תהיה בעתיד. המקרים החמורים והקשים ביותר הם דימומי מוח, שברים וחבלות קשות, וכל זה עלול להוביל לנכות. יש להדגיש: התינוקות, במקרים רבים, לא נפגעו בביתם.

"אנחנו מתכוונים", הדגישה, "לפעוטות עד גיל שנתיים. באלה גם עוסקות עבודות מחקר שונות שנעשו בחו"ל על תסמונת התינוק המנוער – ניעור אגרסיבי בידי מבוגר. ניתן למנוע אותה. השכיחות הגבוהה ביותר היא בקרב תינוקות בני 8-4 חודשים, אבל אני כבר נתקלתי גם בבני חודשיים. המבוגרים שטלטלו עשו זאת בעיקר כדי להשקיט את התינוק הבוכה. לא בהכרח מרוע אלא מחוסר ידע למה שהטלטול עלול לגרום. אירועים כאלה מתרחשים כאשר לגננת אין סייעת.

"בארץ", הוסיפה עוד ד"ר יחיעם, "לא מלמדים אנשים העוסקים בטיפול ובהשגחה על תינוקות ופעוטות על הנושא הבעייתי הזה. החלטנו לכן זמן לכנס לדיון נרחב על כך רופאים, משפטנים וגם בכירים מתחומי החינוך, הבריאות, הכלכלה והרווחה וכן ארגונים שונים שבבעלותם פעוטות וגני ילדים כדי לגבש תכנית הכשרה לשם מניעה.

"אני יכולה גם להצביע על כך שגני ילדים פרטיים הם בגדר 'חור שחור' בהקשר לתופעה החמורה. הפיקוח עליהם חלקי או לא קיים והגננות והסייעות, אם קיימות בכלל, לא מקבלות הכשרה".

לכנס שיעסוק בבעיה הרפואית-משפטית-חינוכית יגיעו גם אורחים מומחים מארה"ב. אלה הם פרופ' דן כהן, מנהל מלר"ד ילדים בבית החולים לילדים בקולומבוס, אוהיו, שהוא גם דיקן בית הספר לרפואה באוניברסיטת אוהיו; ד"ר ג'ונתן טקרי, ראש החוג לרפואת ילדים בקהילה וסגן ראש המחלקה לרפואת ילדים בבית הספר לרפואה Wright State University Boonshoft School Of Medicine, רופא מומחה לאיתור, טיפול ותיעוד פגיעות מכוונות בילדים (Child Abuse Physician), מבית החולים לילדים בדייטון, אוהיו; ד"ר סנדרה ספנסר, רופאת רפואה דחופה בילדים ומומחית בהוראת QI במחלקות לרפואה דחופה; ד"ר קולין ברסלר, מומחית ברפואת ילדים עם התמחות על ברפואה דחופה ילדים ואיתור, טיפול ותיעוד פגיעות מכוונות בילדים (Child Abuse Physician) וכן ליסה קרול, אחות מוסמכת שזה עשר שנים מובילה תכניות למניעת AHT (תסמונת התינוק המנוער) ומקדמת חקיקה בנושא זה במדינת אוהיו.

"פעמים רבות", אמרה עוד ד"ר יחיעם, "הצורה הזאת של התעללות ופגיעה בילדים ופעוטות היא תוצאה של חוסר ידע וחוסר משאבים. המשמעות היא שניתן למנוע סוג כזה של התעללות. מכאן נובעת החשיבות הגדולה להטמעת ידע על התופעה בקרב צוותים המטפלים בילדים. התעללות בילדים היא מחלה. איתורה והטיפול בה מחייבים עבודת צוות. אין דיסציפלינה שיכולה לקחת על כתפיה לבדה את הטיפול בתופעה. זה האתגר הגדול ומטרת הכנס: גיבוש שפה אחידה וסימון יעד משותף לכל העוסקים בתחום".

בחלק הראשון של הכנס ירצו הרופאים האורחים מארה"ב. הם ישתפו את באי הכנס בידע ובניסיון הרב שצברו. בחלק השני של האירוע יתקיימו שלושה פאנלים. מטרתם להתאים את התכנית למבנה מערכת החינוך לגיל הרך בישראל. בין השאר תידון סוגיית החקיקה. את הפאנל הזה תנחה היועצת המשפטית למועצה לשלום הילד, עו"ד כרמית פולק כהן. נושא אחר, שידון בפאנל השני, יתמקד בהטעמת  הנושא באמצעות אקדמיה. תנחה אותו ד"ר תרצה יואלס מאוניברסיטת חיפה יחד עם ד"ר חנה צור מהאוניברסיטה העברית ושני נציגים מהמשלחת האמריקאית. מטרתו לדון בצורך בסטנדרטיזציה של השכלת מובילי הפעוטונים והטמעת ההכשרות בנושא התעללות בילדים.

הפאנל השלישי יעסוק בהטמעת שינויים במסגרת הקיים בשטח. מטרתו להבין את המערכת כפי שהיא מתנהגת כיום בארץ ולהציע רעיונות להטמעת הידע במסגרת המגבלות והאפשרויות הקיימות. את הפאנל תנחה יערה שילה, ממייסדי הקואליציה לחינוך מלידה.

נושאים קשורים:  ד"ר הדס יחיעם,  בית החולים מאיר,  מיון ילדים,  מלר"ד ילדים,  תסמונת התינוק המנוער,  פגיעות מכוונות בילדים,  התעללות בילדים,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
04.04.2019, 09:45

זו ממש שליחות כל הכבוד!