חדשות

ב"שיבא" מציעים לנשים טיפול בדיכאון לאחר לידה ביחידת אם-תינוק

האמהות הסובלות מדיכאון לאחר לידה יגיעו יחד עם תינוקותיהן ל"טיפול דיאדי" לחיזוק הקשר ביניהם במסגרת טיפול יום

דיכאון לאחר לידה (צילום: אילוסטרציה)

המרכז הרפואי שיבא מרחיב את אפשרויות הטיפול בנשים הסובלות מדיכאון אחרי לידה. הן יטופלו במסגרת חדשה - יחידת טיפול יום אם-תינוק שהיא, כך מסר בית החולים, ראשונה מסוגה בישראל. היא אמורה לתת מענה ייעודי וכוללני לנשים הסובלות ממצוקה שלאחר לידה. יחידות טיפול דומות, באשפוז מלא או לטיפול יום, קיימות במדינות רבות בעולם.

האם תגיע לטיפול הזה יחד עם התינוק. הטיפול יתרכז בקשר ביניהם באמצעות "טיפול דיאדי" לחיזוק הקשר שבין האם לתינוקה. שיפור הקשר משפר את מצבה הנפשי של האם ומשפר את הפרוגנוזה של התינוק.

בישראל  170 אלף לידות בשנה. "היולדות", מסרה מנהלת השירות ד"ר ורד בר, "עוברות שינויים גופניים, חברתיים, בין-אישיים ורגשיים משמעותיים. כ-80% מהן מפתחות תסמינים רגשיים קלים בימים שלאחר הלידה והם חולפים באופן עצמוני בתוך ימים ספורים. אולם, כ-15% מהיולדות סובלות מדיכאון שלאחר הלידה, התחלואה הנלווית השכיחה ביותר בתקופה שאחרי ההריון והלידה. היא מתאפיינת במצב רוח ירוד, בירידה בהנאה ובעניין, בחוסר חשק, הפרעות שינה, ירידה בתיאבון, קושי בריכוז וכן במחשבות קשות סביב האימהות ופקפוק בטיב האימהות שלהן.

"דיכאון אחר לידה עלול לפגוע גם בקשר שבין האם לתינוקה. אולם מתברר שכאשר מושג שיפור במצבה של האם מבלי להתייחס לקשר שלה עם התינוק, אין בכך כדי לשפר את הקשר עם תינוקה וגם אינו עוזר ליילוד. נשים הסובלות מדיכאון אחרי הלידה יכולות להיות מושקעות בתינוקן עד כדי הזנחת כל צורכיהן: הן אינן ישנות, לא אוכלות, לא מתפנות לצרכיהן, ואף עשויות לפתח פחד מהתינוק ומהבכי, מתוך תחושה שהבכי מהווה אות לכשלונן כאמהות ומתוך כך לפתח הימנעות ממגע עם תינוקן.

"מחקרים ארוכי טווח מראים שדיכאון אחרי לידה שלא טופל כהלכה, גובה מחיר יקר מהאם, מהילוד ומכל המשפחה", ציינה עוד ד"ר בר. "האם עלולה לסבול מדכאונות נוספים והילוד עלול לסבול מהתפתחות מעוכבת ומתסמינים נפשיים בגיל צעיר.

לדבריה, ביחידה שנפתחה עתה יתאפשר טיפול מיטבי באם, במקביל לטיפול מיטבי בקשר שלה עם התינוק תוך שיפור במצבה של האם וחיזוק הקשר עם התינוק בטווח המיידי והארוך, תוך חיסכון בהוצאות גדולות הנלוות להיעדר טיפול בזמן. הטיפול יתקיים במרחב טיפולי מותאם, שלוש פעמים בשבוע. בכל יום טיפול הנשים יקבלו התערבויות קבוצתיות, אישיות ודיאדיות.

נושאים קשורים:  קשר אם-תינוק,  טיפול דיאדי,  חדשות,  המרכז הרפואי "שיבא",  דיכאון אחרי לידה
תגובות