משרד הבריאות הפיץ טיוטת חוזר להערות של אנשי מקצוע לקראת מתן אישור להפעלת שירותי ייעוץ בטלפון או בצ'אט עם רוקח וגם לאפשר לקבל תרופות מרשם במשלוח לבית המטופל, במקום שיגיע פיזית לבית המרקחת ויידרש גם לעמוד בתור.
עוד בעניין דומה
הכוונה היא לבצע אסדרה בשירותי טֶלהֶ-רוקחות בדומה לשירותי התייעצות טלפוניים עם רופאים שמפעילות כבר קופות החולים, כך דיווחה מיכל יסעור בית-אור ב"ישראל היום".
את טיוטת החוזר הכין אלי מרום, סגן מנהל אגף הרוקחות במשרד הבריאות. הוא סבור כי בעידן שבו מטופלים יכולים לבקש מהרופא מרשם באינטרנט או בטלפון, ניתן לאפשר להוביל תרופות לבית המטופל. בשל המחסור ברוקחים, קופות החולים מאפשרות כיום קבלת מרשמים כרוניים לשלושה עד ארבעה חודשים ורופאים יכולים להפנות את המרשמים שהם מאשרים, באופן מקוון, למערכות מחשב של בתי המרקחת של הקופה או לאלה שהקופות הגיעו עימם להסדר במתן השירות הזה.
עד כה, נמסר בדיווח, לא היה תחליף לייעוץ פרטני עם הרוקח, שבו נותנים למטופל הדרכה בדבר השימוש נכון בתרופה וגם נבדק אם אין סתירה בין תרופות או בין תרופות לתוספי תזונה שמטופל מבקש לרכוש. בייעוץ עם רוקח, הוא אמור להדריך מטופל בדבר תופעות לוואי ואפילו לזהות מצבים שבהם יש מקום לשקול שינוי בטיפול, ולהעיר זאת למטופל כדי שיברר את הנושא עם הרופא שלו.
בטיוטת החוזר שהופצה כאמור להערות להסדרת מתן שירות במתכונת זאת צוין כי מטופל יוכל להזמין את תרופות המרשם באתר או באפליקציה של בית המרקחת. ההזמנה תיבדק על ידי הרוקח. ייעשה תשאול בשיחת טלפון או בווידאו, בה הרוקח ידריך את המטופל בשימוש בתרופות ואחר כך הן ינופקו למטופל אם יגיע לבית המרקחת או שייארזו למשלוח לביתו הלקוח.
בחודשים האחרונים מפעילה רשת סופר־פארם מוקד טלפוני לפניות מטופלים לקבלת ייעוץ, אם נדרש, לאחר רכישת התרופות. בספטמבר, מסר טל רווה, הרוקח הראשי בקופת חולים לאומית, יופעל על ידי הקופה מהלך בשם "רוקחות עד הבית".
בדיווח צוטט דוד פפו, יו"ר הסתדרות הרוקחים: "תשאול רוקחי מרחוק הוא נושא שאין להקל בו ראש. חשוב לתת את הדעת איך עושים זאת מבלי לפגוע בשכבות החלשות". הוא התריע שמהלך כזה "עלול להוביל לסגירת בתי מרקחת ובפועל ירחיק את הרוקחים מאנשים הזקוקים למענה אנושי. כמו כן צריך לתת את הדעת מה עושים עם תרופות נרקוטיות, שקיים חשש שייעשה בהן שימוש לרעה, ועם תרופות שחייבות להימצא בקירור בטמפרטורה נמוכה".