אי ספיקת לב

חולי אי ספיקת לב וסוכרת המטופלת עם אינסולין מצויים בסיכון מוגבר

במחקר זה הושוו 3 קבוצות של חולי אי ספיקת לב עם מקטע פליטה שמור (חולי סוכרת עם או בלי טיפול עם אינסולין, חולים ללא סוכרת) מבחינת תוצאים שונים של תחלואה ותמותה ממחלות לב וכלי דם  

קרדיולוג. אילוסטרציה

מטרתו של מחקר זה הייתה להעריך את השפעתם של סוכרת והטיפול עם אינסולין על התוצאים הקליניים של מטופלים הסובלים מאי ספיקת לב עם מקטע פליטה שמור, שגויסו למחקר הקליני המכונה TOPCAT.

החוקרים בדקו את ההשפעה של קיום סוכרת (מטופלת עם אינסולין, לא מטופלת עם אינסולין) או היעדר סוכרת במצב הבסיס, על הזמן עד להתפתחות של נקודת הסיום הראשונית. נקודה זו הוגדרה כשילוב של תמותה מתחלואת לב וכלי דם, אשפוזים בגין אי ספיקת לב, ודום לב שחלף כתוצאה מהתערבות. נקודות סיום משניות כללו את המרכיבים של נקודת הסיום הראשונית, אוטם שריר הלב, שבץ מוחי, תמותה מכל סיבה, רמת אשלגן גבוהה בדם והחמרה בתפקודי הכליות. לאור הבדלים אזוריים ניכרים בין המטופלים שהשתתפו ב-TOPCAT מבחינת מאפייני בסיס ותוצאים, שעיקרם היה מספר אירועים נמוך באופן חריג בקרב המטופלים מרוסיה וגאורגיה, ניתוח הנתונים הוגבל למטופלים ממדינות יבשת אמריקה.

בהשוואה למטופלים ללא סוכרת, לחולי סוכרת המטופלת עם אינסולין היה סיכון כפול לערך להגיע לנקודת הסיום הראשונית, אשפוזים בגין אי ספיקת לב, ואוטם שריר הלב (יחסי סיכונים 1.80, 1.97, 2.27, בהתאמה), וסיכון מוגבר בכ-50% לתמותה מכל סיבה ולתמותה מתחלואת לב וכלי דם. הסיכונים לתוצאים הללו הוגברו אצל חולי סוכרת המטופלת עם אינסולין גם ביחס לחולי סוכרת ללא טיפול עם אינסולין (יחסי סיכונים 1.63, 1.65, 2.73, בהתאמה, וכן עלייה של 40$ בסיכון לתמותה מכל סיבה ותמותה ממחלות לב וכלי דם). לחולי סוכרת שלא טופלו עם אינסולין היו סיכונים דומים למשתתפים ללא סוכרת, מבחינת הגעה לנקודת הסיום הראשונית ולכל נקודות הסיום המשניות.

החוקרים סיכמו שנראה שקיים סיכון לתוצאים שליליים בקרב חולי אי ספיקת לב עם מקטע פליטה שמור הסובלים גם מסוכרת המטופלת עם אינסולין. ממצאים אלה מעידים על הצורך במחקרים נוספים לטובת שיפור הפרוגנוזה של חולים אלה, המצויים בסיכון מוגבר.

מקור: 

Huynh, T. et al. (2019). The American Journal of Cardiology. 123(4):611-617

נושאים קשורים:  אי ספיקת לב,  סוכרת,  אינסולין,  מקטע פליטה שמור,  מחקרים
תגובות