מגזין

פרופיל רפואי: ד"ר מיכאל ז'רדב, מנהל המחלקה לדימות רפואי ב"פדה-פוריה"

מי שהקים ב-2015 את יחידת ה-MRI ב"פדה-פוריה", אומר היום: "הטכנולוגיה בתחום הרדיולוגיה התפתחה מאוד אלא שהתקנים לא עודכנו בהתאמה להתפתחויות ולעלייה הדרמטית בהיקף הבדיקות שדורשים הרופאים, והצוותים הולכים ונשחקים"

ד"ר מיכאל ז'רדב, מנהל המחלקה לדימות רפואי ב"פדה-פוריה", נולד בעיר בריאנסק בברית המועצות, בבית החולים ליולדות שאותו ניהלה סבתו הגינקולוגית, ונראה שכבר מלידה היה ברור שיגדל להיות רופא. "סבתא שלי היא דמות מאד דומיננטית במשפחה, היא היתה גיבורה במלחמת העולם השנייה, אז שימשה ככירורגית בבית חולים שדה. לא היה לי ספק שאלך בעקבותיה, לאורך השנים היא היתה מודל והשראה עבורי", הוא מספר. אגב, הלידה שלו לא היתה פשוטה, ד"ר ז'רדב, המיתמר לגובה של 1.97 מטר, היה תינוק גדול במיוחד.

ז'רדב, בן 46, נשוי + 2, מתגורר ביקנעם. הוא הגיע  למרכז הרפואי פדה-פוריה לפני  שמונה שנים, אחרי התמחות ברדיולוגיה אבחנתית בבית החולים לגליל בנהריה ותת התמחות בנוירו-רדיולוגיה במרכז הרפואי רמב"ם. ד"ר יעקב פרבשטיין, שניהל אז את בית החולים, קרא לו להקים את יחידת ה-MRI החדשה. לאחר השלמת הבנייה ורכישת מכשיר MRI משוכלל ומתקדם, נפתחה היחידה בשנת 2015.

"הייתי שותף לכל התהליך החל משרטוטי הבנייה ותכנון החדרים ועד הזמנת כל הציוד הנלווה", הוא נזכר. "כשמכשיר ה-MRI הגיע, אני זוכר שהביאו מנוף והכניסו אותו דרך התקרה. הרגשתי ממש כמו ילד שקיבל מתנה ענקית!", הוא אומר ועדיין מתרגש.

"התחלנו את הכל ממש מההתחלה, על פי הסטנדרטיים העולמיים והמחמירים ביותר. בהתחלה הייתי רופא אחד, לאט לאט ובתמיכתו של ד"ר און, מנהל המרכז הרפואי, הצלחתי לגייס מומחים נוספים. עכשיו אנחנו שלושה מומחי MRI, בתחומים שונים: נוירו-רדיולוגיה, מערכת שריר ושלד ומומחה בדימות גוף. אני גאה על היחידה המקצועית מאוד שמבצעת מגוון רחב של בדיקות, חלקן לא מבצעים בכל בית חולים, ובנוסף אנחנו מקפידים על תור קצר לבדיקה - לא יותר משבועיים המתנה לבדיקות רוטיניות".

על דרכו המקצועית הוא מספר: "למדתי רפואה ברוסיה ומיד אחרי שסיימתי, חודש וחצי אחרי שקיבלתי את הדיפלומה, עליתי לארץ. הורים שלי עלו כבר קודם. באוגוסט 1997 הגעתי לקיבוץ פלמחים, שם למדתי עברית באולפן. זה היה כמו אגדה, קיבוץ על חוף הים, אנשים טובים שקיבלו אותנו באהבה, הרגשתי כמו בחופשה ארוכה".

בהמשך הגיע לחיפה לאולפן לרופאים, שם פגש לראשונה את אשתו, רופאה גינקולוגית, ולאחר מכן עבר הכנה למבחנים וסטאז' בבית החולים רמב"ם בחיפה. בצבא שירת כרופא בבי"ח 10 בחיפה ובבסיס הדרכה במרכז הארץ. בתום השירות בצה"ל החל התמחות בבית החולים בנהריה.

מדוע בחרת בתחום הרדיולוגיה?

"במהלך השירות הצבאי החלטתי להתמחות ברדיולוגיה, היה לי ברור שזה התחום שלי. בעיני, התחום הזה נמצא במרכז הרפואה, אין רפואה בלי דימות. זה תחום שמערב הרבה טכנולוגיה וחדשנות, מאוד דינמי ומתפתח. צריך ידע מקצועי וגם קליניקה ולדעת לחבר אחד לשני ולהגיע לאבחנה".

ספר בבקשה על מקרה בלתי נשכח מהחיים המקצועיים?

"בהיותי במילואים בלשכת גיוס, באחת הבדיקות גיליתי קישורית זעירה באחד האשכים של נער שבדקתי. שלחתי אותו לעוד בדיקות וכעבור כמה חודשים קיבלנו מכתב תודה. התברר שבבדיקות אותר גידול אגרסיבי מאוד. המזל היה שתפסתי את זה בשלב מוקדם מאוד, כך שלשמחתנו הטיפול הסתיים בניתוח קטן ללא צורך בכימותרפיה ובטיפולים נוספים. הבדיקה הזאת ממש הצילה את חייו".

מהו המוטו שלך בעבודה היומיומית?

"סוד ההצלחה הוא מקצועיות ללא פשרות וניהול נכון. כמנהל מחלקה אני מקפיד על ההכשרה של המתמחים - ככל שהמתמחה עובר הכשרה טובה יותר, אנחנו יכולים להיות רגועים. כשיש במשמרת מתמחה שעבר הכשרה ולמד, אני יכול לישון טוב בלילה".

מי המודל לחיקוי שלך, המאסטר?

"המנהל הראשון שלי, ד"ר נורמן לוברנט, שהיה מנהל מחלקת דימות בבית החולים לגליל בנהריה. ד"ר לוברנט הוא אדם חכם, בעל ידע מקצועי רב, בעל ראיית עולם אופטימית ורחבה, שהגיע מתחום הרפואה הדחופה וזו היתה התמחות שנייה שלו".

אם לא היית רופא...?

"הייתי רופא, אין סיכוי שהייתי הולך לתחום אחר. לשמחתי הרבה, הבן שלי, בן 17, כבר שלוש שנים משוכנע שהוא יהיה רופא. זה מקצוע מעולה, יש הרבה אחריות אבל גם הרבה סיפוק. לצד הרגעים הקשים, יש תחושה שאנחנו עושים משהו משמעותי מאוד".

אילו תחביבים יש לך?

"מוזיקה, אבל אין לי היום זמן פנוי. אמא שלי מורה למוזיקה, לכן בילדות למדתי לנגן על פסנתר, סקסופון וקלרינט. היום אין לי זמן וכשאני מנגן זה דווקא על גיטרה. כשהייתי סטודנט התפרנסתי מעבודות תחריט מעץ שהייתי יוצר. גם זה כבר שנים שאני לא עושה".

לסיום, מה הייתי משנה במערכת הבריאות?

"כל הצוות בתחום הרדיולוגיה  - רופאים, אחיות, טכנאים - כולם עמוסים מאוד כי יש חוסר בתקנים וזה עלול לגרום לשחיקה. עם ההתפתחות הטכנולוגית, רופאים דורשים וצריכים הרבה  יותר בדיקות לכל מטופל אלא שהתקנים לא עודכנו בהתאמה להתפתחויות האלו ולעלייה הדרמטית בהיקף הבדיקות".

נושאים קשורים:  ד"ר מיכאל ז'רדב,  דימות,  רדיולוגיה,  חדשות,  מגזין,  המרכז הרפואי "ברוך פדה" בפוריה
תגובות
25.07.2019, 15:11

זכינו ברופא מיקצועי ואדם מיוחד שהקים יחידה לתפארת