חדשות

ה-WHO: "סיגריות אלקטרוניות - טקטיקה של חברות הטבק למכר צעירים לניקוטין"

דו"ח חדש של ארגון הבריאות העולמי טוען כי סיגריות אלקטרוניות משווקות במסווה של תרומה לבריאות הציבור בעוד שלא הוכח עדיין כי אינן מזיקות | המלצה לאסור שיווק סיגריות אלקטרוניות בטעמים

סיגריות אלקטרוניות. אילוסטרציה

ארגון הבריאות העולמי (WHO) פרסם שלשום (א') דו"ח חדש בן 120 עמודים על אודות מגפת הטבק העולמית. פרק מיוחד בדו"ח (עמודים 59-56) הוקדש לסיגריות האלקטרוניות לסוגיהן ומחברי הדו"ח קבעו כי הן מהוות, בשיעור ניכר, "שער כניסה" לעישון סיגריות רגילות עבור צעירים ומשמשות בידי חברות הטבק כטקטיקה להרחבת הבסיס הצרכני של הסיגריות במסווה של תרומה לבריאות הציבור.

עורכי הדו"ח ממליצים למדינות חברות הארגון לאסור שיווק סיגריות אלקטרוניות בטעמים, מאחר שידוע שהן גורם מפתה לצעירים להתנסות בהן. כמו כן מומלץ לאמץ מדיניות ורגולציה שיאלצו את היצרנים להפוך את המוצרים ללא אטרקטיביים לצעירים באמצעות אריזה אחידה ככל מוצרי הטבק.

בעקבות קביעת האיגוד המקביל בארה"ב וקביעת ה-WHO כי סיגריות אלקטרוניות בטעמים מסכנות באופן ברור את בריאותם של בני נוער וצעירים המשתמשים בהם, קורא הבוקר (ג') האיגוד הישראלי לרפואת ילדים, להחמיר את ההתייחסות לסיגריות אלקטרוניות בישראל. ראשי האיגוד, פרופ' שי אשכנזי וד"ר צחי גרוסמן, מציינים כי "מדובר באותה גברת אפילו בלי שינוי האדרת: בעיות ההתמכרות, הנזק הריאתי והמעבר לעישון רגיל רק יחריפו. אם אנחנו חפצים שבני נוער ישאפו לחיים ולא ישאפו סכנה לריאותיהם, יש להתנגד לשיווק והפצת סיגריות אלקטרוניות בקרב צעירי ישראל".

Champix
Pfizer
RX
Partially covered by the Health basket
Champix

Health basket inclusion: Champix will be given to the treatment of smoking cessation parallel to supportive means. TABS: 55 x 0.5 mg, 56 x 1 mg; starter pack: 11 x 0.5 mg + 14, 28 x 1 mg. Days 1 – 3: 0.5 mg ×1/d. Days 4– 7: 0.5 mg ×2/d. Day 8 – end of tmt.: 1 mg ×2/d. Pts. should be treated with Varenicline for 12 wks. For pts. who have successf. stopped smok. at the end of 12 wks., an addit. course of 12 wks. tmt. with Varenicline is recomm. to further incr. the likelihood of long-term abstinence. Pts. with ren. impair. No dosage adjust. is necessary for pts. with mild- moder. renal impair. For pts. with sev. renal impair. (estimated CrCl <30 mL/min), the recomm. start. dose of Varenicline is 0.5 mg ×1/d. The dose may then be titrated as needed to a max. dose of 0.5 mg×2/d. For  pts. with end-stage renal dis. underg. hemodialysis, a max. dose of 0.5 mg mg×/d may be admin. if toler. Aid to smoking cessat. for adults over 18 yrs. C/I: Not to pts. under 18 yrs., hypersens.

עוד נאמר בדו"ח ה-WHO שלא ניתן, נכון להיום, לטעון שסיגריות אלקטרוניות מסייעות בגמילה מעישון מאחר שהראיות המדעיות בעניין הזה מוגבלות ויש מגוון של סיגריות אלקטרוניות וחלקן אף לא נחקרו מעולם על ידי היצרנים עצמם. למשל ה"ג'ול".

האגודה למלחמה בסרטן: "החלפת נזק יותר מאשר הפחתת נזק"

בתגובה לדו"ח נמסר מהאגודה למלחמה בסרטן: "אנחנו מצטרפים לעמדת ארגון הבריאות העולמי ומדגישים כי מחקרים מעודכנים מצאו שסיגריות אלקטרוניות מכילות חומרים רעילים ומסרטנים שעלולים לגרום להתפתחות גידולים סרטניים, אוטם שריר הלב, אירועים מוחיים וסיכון מוגבר למחלות לב - כפי שמודים היצרנים בעצמם שלרוב הם שותפים או בעלים בחברות הטבק הוותיקות, הממשיכות במקביל לייצר ולשווק סיגריות רגילות וזקוקות למתמכרים חדשים.

"אנחנו מאוד מודאגים מהגאדג'טים שקוסמים לבני הנוער והצעירים ומאפשרים לצרוך בדרך אלקטרונית וחדשה את אותו ניקוטין ממכר שאנחנו מכירים מסיגריות הטבק הרגילות. רק שעכשיו הוא מופיע בריכוזים גדולים והמשתמשים שואפים וסופגים ברצף ניקוטין, בכמות שלעתים עולה משמעותית על זו שבסיגריות הרגילות.

"בניגוד לטענת היצרנים, אין הסכמה שסיגריות אלקטרונית הן חלופה פחות מזיקה מסיגריות טבק רגילות. אין מחקר שמוכיח שהן מפחיתות נזק. הטענה הזו לא הוכחה מדעית, שלא לדבר על הנזקים ארוכי הטווח שעדיין לא ידועים. יש לזכור גם שנזקי עישון הסיגריות הרגילות, הוכחו רק כ-40 שנה לאחר שנעשו נפוצות בקרב הציבור.

"רשות בריאות הציבור הבריטית, שפרסמה בעבר דו"ח תמיכה בסיגריות האלקטרוניות והציגה אותן כפחות מזיקות, הואשמה על ידי ארגוני רפואה ובריאות הציבור באנגליה ובמקומות אחרים בהעלמת עין ובהתעלמות מראיות מצטברות. חוות הדעת הזו (של הרשות הבריטית) משמשת בגדר עלה תאנה עבור יצרני הסיגריות האלקטרוניות והם חוזרים על המסר המטעה.

"זו טענה שנועדה לפתות מעשני סיגריות רגילות לעבור לסיגריות אלקטרוניות - במקרים רבים על חשבון גמילה מוחלטת. החמור והמדאיג מכל: להכניס צעירים ונוער למעגל העישון. לכן מדובר בהחלפת נזק יותר מאשר בהפחתת נזק. לטעון שסיגריה אלקטרונית פחות מזיקה מסיגריה רגילה, בשלב זה, שקול לטענה שהתקף לב פחות מזיק מסרטן.

"האגודה למלחמה בסרטן תמשיך ותפעל כדי להגן על הציבור מפני כל סוגי העישון ובמיוחד על הדור הצעיר מלהתמכר אליו. עישון הוא עישון הוא עישון - וצריך למגר את ההתנהגות הזו ולא לשמר אותה".

יותר מ-20% מהתיכוניסטים בארה"ב מעשנים סיגריות אלקטרוניות

מסמך ה-WHO פורסם 48 שעות לאחר שבתקשורת האמריקאית דווח על כך שבעקבות עישון סיגריה אלקטרונית, שמונה בני נוער במדינת ויסקונסין אושפזו בחודש שעבר עם נזק ריאות קשה. הם הציגו תסמינים כמו שיעול עמוק, קוצר נשימה ועייפות. בית החולים לילדים שבו אושפזו דיווח כי כמה מהנערים נזקקו להנשמה וסבלו מהקאות ומשלשולים שגרמו לירידה במשקלם. הם הודו שעישנו סיגריית אידוי אלקטרונית לפני שהגיעו לאשפוז. בבית החולים הם קיבלו טיפול אינטנסיבי שכלל סטרואידים וכמה מהם נזקקו לסיוע של חמצן כאשר שוחררו לבתיהם.

לפני כשישה חודשים הודיע ה-FDA כי יאסור על מכירת סיגריות אלקטרוניות בטעמים במטרה למנוע מהצעירים להתמכר לעישון. על פי נתוני ה-FDA, יותר מ-20% מתלמידי התיכון בארה"ב ויותר מ-570 אלף תלמידי חטיבות ביניים מעשנים סיגריות אלקטרוניות.

בתגובה להודעה ה-FDA מסר האיגוד האמריקאי לרפואת ילדים: "סיגריות וסיגריות אלקטרוניות בטעמים מאיימות להפוך דורות של צעירים למכורים לניקוטין. אנו רואים יותר ויותר בני נוער שעוברים לעישון סיגריות לאחר שהתמכרו לסיגריות אלקטרוניות. חרף האיסור על מכירת הסיגריות בטעמים, הצעירים מצאו דרכים לרכוש את המוצרים המסוכנים". האיגוד קרא ל-FDA לנקוט בצעדים משמעותיים יותר כדי שהמוצרים המסוכנים הללו יוסרו מהשוק ויורחקו מידם של ילדים ונוער.

בשבוע שעבר בשימוע בקונגרס בוושינגטון אמר בכיר ב"ג''ול" כי החברה  מעולם לא התכוונה שהשימוש בסיגריה אלקטרונית יאומץ על ידי בני נוער.

נושאים קשורים:  סיגריות אלקטרוניות,  ה-WHO,  התמכרות לניקוטין,  נזקי עישון,  חדשות,  האגודה למלחמה בסרטן
תגובות
אנונימי/ת
30.07.2019, 21:00

גם בגלל תמיכתו וקשריו של ליצמן לנושא הסיגריה האלקטרונית יש לפטר את ליצמן
ולהעמידו לדין פלילי .