חדשות

נדחה ערעור רופא המשפחה שכפה על מטופלת שלו יחסי מין - רשיונו נשלל

בית המשפט המחוזי בירושלים דחה את ערעורו של ד"ר ג'יימס רייכמן על כך שרשיונו לעסוק ברפואה הותלה לשמונה שנים | הרופא נמצא אשם בקיום יחסי מין בכוח עם מטופלת במרפאתו וללא הסכמתה

פסק דין. אילוסטרציה

שופטת בית המשפט המחוזי בירושלים ענת זינגר דחתה את ערעורו של רופא משפחה על כך שרשיונו לעסוק ברפואה הותלה לשמונה שנים לאחר שנמצא אשם בקיום יחסי מין בכוח עם מטופלת במרפאתו וללא הסכמתה, בעת בדיקה רפואית גינקולוגית שערך לה על מיטת טיפולים. התליית הרשיון תיכנס לתוקף ב-17 בנובמבר.

בפסק הדין, שניתן לפני כעשרה ימים ומשתרע על 23 עמודים, מתוארים פרטי המקרה: האישה, חרדית, גרושה ואם לחמישה, הגישה תחילה את תלונתה למשטרה אלא שהתיק הפלילי נסגר מחוסר ראיות לאחר שהרופא, ד"ר ג'יימס רייכמן, טען שיחסי המין התקיימו בהסכמה. בעקבות זאת הוגשה הקובלנה למשרד הבריאות ובה נטען להתנהגות שאיננה הולמת רופא מורשה בעת מילוי תפקידו. ועדת משמעת מיוחדת במשרד הבריאות דנה בפרשה, בהליך ממושך ומסובך שחייב הוכחות.

בפסק הדין של השופטת זינגר מתוארת השתלשלות העניינים שהובילה לקובלנה: ד"ר רייכמן, שהגיש את הערעור (שמו מופיע בפסק הדין, בעוד שמה של המתלוננת רק בראשי תיבות), מומחה ברפואה פנימית, הועסק בקופת חולים לאומית כרופא משפחה במשך כ-14 שנה. במסגרת זו שימש רופא למשפחת המתלוננת וילדיה וסיפק לה מרשמים לתרופות שונות, לרבות נגד דיכאון ותרופות פסיכיאטריות.

ב-16 בינואר 2014 עברה המתלוננת ניתוח כריתת רחם. במכתב השחרור ממנו נאמר כי עליה להימנע מקיום יחסי אישות וכן מהרמת משאות כבדים או טבילה במקווה במשך חודש. זמן קצר לאחר מכן אושפזה האישה שוב עקב דימום נרתיקי וסיבוכים נוספים ועברה ניתוח נוסף שבסיומו קיבלה מכתב שחרור שבו נדרשה להמשך טיפול אנטיביוטי וביקורת אצל רופא נשים בעוד שלושה שבועות. נאמר לה כי אם תהיה החמרה במצבה עליה לחזור לטיפול רפואי.

ב-24 בפברואר 2014 נבדקה המתלוננת על ידי גינקולוגית לאחר שהתלוננה על כאבים באגן ועל תסמינים נוספים. בבדיקה זאת לא אותר ממצא חריג. המתלוננת קיבלה מרשם לציפרודקס וכעבור יומיים פנתה לרופא המשפחה שלה. הוא ביצע בדיקה גינקולוגית וגם נטל דגימה לבדיקת תרבית בקטריאלית וגינלית ונתן לה מרשם למוקסיפן לעשרה ימים. בקובלנתה נטען, כתבה השופטת זינגר, כי "לאחר הביקור הזה החלו להירקם אצל הרופא פנטזיות מיניות ומשיכה למתלוננת".

בהמשך מפרטת השופטת את צורת התקשורת שהתנהלה בין המתלוננת לבין הרופא עד שהגיעה למרפאתו בשעת ערב מאוחרת, כאשר המרפאה כבר היתה ריקה ממטופלים. הרופא ביצע בדיקת בטן ובדיקה גינקולוגית ו"תוך כדי כך הרים את חצאיתה וחזייתה ובעל אותה בכוח". האישה התחננה שיפסיק אבל הוא המשיך במעשיו ורק לאחר שהגיע לסיפוקו המיני, התנצל על מעשיו.

מיד לאחר האירוע ניסתה האישה ליצור קשר, ללא הצלחה עם שני אנשים, לרבות עם רופא פסיכיאטר כדי לדווח על האירוע שחוותה. היא הגיעה באותו הערב למרפאה לנפגעות תקיפה מינית ב"הדסה", דיווחה שם שעברה תקיפה מינית ונבדקה. בבדיקה נמצאו, בין היתר, שרידי זרע, שרידי תפרים ודימום. פרטי האירוע דווחו למנהל האדמיניסטרטיבי של מרפאות לאומית באזור ירושלים שקיים על כך שיחה עם הרופא וזה הכחיש בצורה גורפת שבדק את המתלוננת או שהיה מגע מיני.

בהמשך הוגשה התלונה למשטרה. בחקירתו שם טען הרופא כי קיים יחסי מין, אולם בהסכמה. במצב הזה הועבר התיק לפרקליטות, שהחליטה על סגירתו בנימוק של חוסר ראיות. ערר שהוגש על ידי האישה - נדחה. רק אז הועבר העניין לטיפולו של משרד הבריאות – תחילה, כמקובל, לדיון בוועדת המשמעת.

זו המליצה ברוב דעות (1-2) לקבוע כי התקיימו יסודות העבירה וכי לא ניתנה הסכמה של המתלוננת. דעת המיעוט בוועדה קבעה שהעבירה אכן התקיימה, אך לעמדתה לא היה צורך לדון בשאלה האם דובר ביחסי מין שקוימו בכוח. דעת המיעוט סברה שהדיון בכך חורג מהתחום האתי אל עבר התחום הפלילי – וזאת ללא שהדבר נדרש מהוועדה. דעת הרוב בוועדת המשמעת שהרשיעה את הרופא המליצה להתלות את רשיונו לעסוק ברפואה למשך שנתיים, בעוד דעת המיעוט המליצה להתלות את רשיונו לשלושה חודשים.

כמקובל, הועברה ההמלצה להכרעה הסופית של השופט (בדימוס) אמנון סטרשנוב - מכוח סמכויות שהואצלו לו על ידי שר הבריאות. סטרשנוב אימץ את המלצת הרוב באשר לעצם המעשה, אולם דחה את המלצות הוועדה לעניין העונש וקבע כי אמצעי המשמעת שעליו הומלץ איננו מספק. הוא הורה להחמיר בעונש ופסק כי התליית רשיונו של הרופא תהיה לתקופה של שמונה שנים. על כך הגיש הרופא את הערעור.

השופטת זינגר, שדנה בערעור, קבעה כי למרות הפער הגדול שבין המלצות הרוב בוועדת המשמעת לבין החלטתו של השופט בדימוס סטרשנוב, ראוי לכבד את ההחלטה של סטרשנוב ולא להתערב באמצעי המשמעת שנקט או בתקופת ההתליה.

נושאים קשורים:  ד"ר ג'יימס רייכמן,  התליית רישיון רופא,  פסק דין,  חדשות,  תקיפה מינית,  השופט אמנון סטרשנוב
תגובות
אנונימי/ת
06.10.2019, 09:18

יצא בזול.
היה עוד יכול לגמור מאחורי הסורגים

אנונימי/ת
06.10.2019, 09:33

פריווילגיה של אלים.

אנונימי/ת
06.10.2019, 11:35

מדוע אתם כותבים יחסי מין בכח. אין כאן שום אלמנט של יחסים מיניים. יש כאן אך ורק אונס. וקשה ביותר

אנונימי/ת
06.10.2019, 13:15

בדיוק!!
והעונש - בזיון!

אנונימי/ת
07.10.2019, 19:07

בדיוק.
״נמצא אשם בקיום יחסי מין בכח עם מטופלת במרפאתו וללא הסכמתה״, אונס מבחיל של מטופלת סובלת שנזקקת לעזרה רפואית. למה לא לכתוב אנס? יש משמעות למילים, הגיע הזמן להיות אמיצים ולהבין שהדברים האלה קורים גם בעולם הרפואי ולצערי הרב לא מעט.

אנונימי/ת
10.10.2019, 08:34

לא ניתן לקרוא לכך אונס, משום שהוא לא הורשע באונס בהליך פלילי.
הוא הורשע בהתנהגות שאינה הולמת רופא בהליך משמעתי. אכן יש משמעות למלים.

אנונימי/ת
06.10.2019, 15:10

הזוי.
אנס, ורק נשלל רשיונו. עולה בי קבס

אנונימי/ת
06.10.2019, 17:35

מה עם תביעה פלילית בגין אונס?

אנונימי/ת
06.10.2019, 21:32

מה עם לקרוא לפני שמגיבים? התיק הפלילי נסגר מחוסר ראיות.

07.10.2019, 20:09

חוסר ראיות? היא ניגשה למרפאת נפגעות תקיפה מינית בהדסה ונמצאו שרידי זרע.
אני מריחה פה טיוח והשתקה מקוממים.

08.10.2019, 07:55

בושה וחרפה. האיש אנס. במקום לשבת בכלא הוא מבלה. מה קורה פה במדינה????

אנונימי/ת
10.10.2019, 08:29

יעל, לא כתוב שלא נמצאו ראיות לקיום יחסי מין (הוא בעצמו הודה בכך), ייתכן שלא הייתה תשתית ראייתית לעבירת אינוס כפי שמוגדרת.
לפרקליטות אין שום אינטרס לטייח. לא סתם אחוזי ההרשעה בפשעים חמורים בישראל הם מהגבוהים בעולם. כנראה שהפרקליטות אוהבת לקחת רק תיקים בטוחים.

07.10.2019, 18:13

נורא ואיום בכל כך הרבה רמות. מי יודע אם נשים חרדיות אינן קורבן קל מידי בגלל הפחד להתלונן.

ומה נסגר עם הפרקליטות?! הם בודקים תיקי אונס אחרי כוס בירה עם רופיס?!

אנונימי/ת
07.10.2019, 21:37

אונס. לא יחסי מין בכוח.
מגיע לו לשבת בכלא ולא רק להתלות רשיונו

האיש ( לא מגיע לו שיקראו לו רופא ) אנס את המטופלת לא פחות מזה . הוא לא קיים עמה יחסים שלא בהסכמה או בהסכמה . לא מתקבל על הדעת לסגור את התיק הפלילי עקב ״ חוסר ראיות ״ קיימות ראיות למכביר . היה נכון לגזור את דינו בבית הכלא לשנים רבות ולא להסתפק בהתליית רשיונו ל8 שנים . אני כותב זאת כמכיר את העובדות והראיות בתיק מקרוב .

08.10.2019, 08:50

מצב שבו יש לשלול רגיון לצמיתות.

החולה התלוננה על אונס. נמצאו שרידי זרע. האם לא נשלחו לבדיקת DNA ? אם כן יש לבצע בדיקת התאמה לאנס (קשה לי לקרוא לו רופא).
האם לאור ממצאי ועדת הבדיקה של משרד הבריאות לא ניתן לבקש את פתיחת התיק בפרקליטות ? גם ועדת משרד הבריאות וגם השופטים התרשמו שאכן מדובר באונס של מטופלת, במרפאה ועל מיטת הטיפולים. האם הנושא הועבר ללישכה לאתיקה בשאלה האם אנס כזה יוכל בכלל להמשיך חלביות רופא ?

אנונימי/ת
08.10.2019, 11:30

לפי הדס שטייף בגל״צ היתה התאמה לאנס

אנונימי/ת
10.10.2019, 08:32

התשובה היא לא.
ועדת הבדיקה לא מצאה שום ממצא פורנזי חדש שלא היה ידוע לפרקליטות. התאמה ב DNA לא רלוונטית, משום שהוא הודה שקיים יחסי מין איתה.

אנונימי/ת
10.10.2019, 10:35

מה זה מכבסת המילים הזו? זה אונס. אונס. אונס. !!

אנונימי/ת
12.10.2019, 20:40

אז עוד 8 שנים הוא חוזר להיות רופא??

אנונימי/ת
12.10.2019, 21:49

הוא חוזר לקבל רישיון. עדיין לא אומר שיעסיקו אותו