חדשות

הנזק הכלכלי במשבר האופיואידים בארה"ב: יותר מ-600 מיליארד דולר

מגיפת משככי הכאבים, שגבתה את חייהם של מאות אלפי אמריקאים, הטילה גם מעמסה כבדה על כלכלת ארה"ב | חברות התרופות טבע תשלם פיצוי של כ-45 מיליון דולר על חלקה במשבר

משככי כאבים (צילום: אילוסטרציה)

מגיפת האופיואידים – התרופות הנרקוטיות לשיכוך כאבים – גבתה לא רק חייהם של מאות אלפי אמריקאים אלא גם הטילה מעמסה כבדה על כלכלת ארה"ב – 631 מיליארד דולר לאורך שלוש שנים. כך דווח אתמול (ב') בתקשורת האמריקאית.

הדיווח מסתמך על דו"ח רשמי שעומד להתפרסם בנושא הזה. המחיר הכלכלי הכבד של משבר האופיואידים, שהוכרז ב-2017 כבעיית חירום בבריאות הציבור על ידי הרשויות הפדרליות, נאמד לכלכלה האמריקאית לפחות ב-631 מיליארד דולר בין השנים 2015 ל-2018. הדו"ח הוכן בידי צוות אקטוארים (Society of Actuaries, SOA). הסכום שחושב הוא גדול יותר מהתל"ג של מדינות כמו בלגיה, שוודיה וטייוואן.

הדו"ח פורסם בעת שהתנהל עדיין המו"מ עם חברות וספקיות תרופות גדולות, שנועד להשיג הסדרים מחוץ לבתי המשפט כדי להימנע מהתדיינות ממושכת ביותר מ-2,700 תביעות שהוגשו נגדן בעשרות בתי משפט שונים ברחבי ארה"ב. הן נתבעו על חלקן ביצירת התמכרות ובקידום מכירות לתרופות לשיכוך כאבים.

המו"מ ידע עליות ומורדות אולם אמש (ב') דווח כי הושג הסכם עקרוני ראשון עם ארבע מאותן חברות, ביניהן "טבע" שבהגדרתה היא חברת התרופות הגנריות הגדולה ביותר והמטה שלה בישראל, בשווי כולל של 260 מיליון דולר. על ההסכמה הודיע שופט בבית משפט מקומי בעיר קליבלנד, אוהיו.

במסגרת ההסדר, שייתכן שיהיה ראשון מרבים שצפויים בהמשך במדינות אחרות ברחבי ארה"ב, "טבע", כך דווח ב"ניו יורק טיימס", תשלם פיצוי על חלקה ב"משבר" בסך 20.4 מיליון דולר במזומן ותממן טיפולים בתרופות נגד התמכרות בשווי 25 מיליון דולר. לא נמסרו פרטים נוספים על ההסדר הזה, הנכון לקליבלנד בלבד.

במו"מ שעדיין נמשך הציעו החברות המעורבות לממן מיוזמתן טיפולים רפואיים ותרופות לאורך תקופה מסוימת. לפי אחד התחשיבים כלל החברות שנגדן הוגשו התביעות הציעו בהסדרים להעמיד סכום מצטבר של כ-50 מיליארד דולר כדי שלא להמשיך בהתדיינות המשפטית נגדן.

בדו"ח צוין ככמעט שליש מעלות המשבר – 186 מיליארד דולר – נפל על גורמי ממשל, פדרליים מקומיים ומדינתיים העוסקים בתחומי הבריאות והטיפול הרפואי, שנדרשו לנהל את הנסיקה שחלה בתמותה ובתחלואה עקב השימוש בתרופות הללו. שאר הסכום שחושב על ידי האקטוארים – 445 מיליארד דולר – נפל כמעמסה כלכלית על הסקטור הפרטי ועל  האנשים עצמם שנאלצו להתמודד עם הבעיה.

בנוסף לסכום שצוין בדו"ח, הכלכלה האמריקאית תספוג בשל משבר זה עוד 124 מיליארד דולר עד סוף 2019. הסכומים הללו מביאים בחשבון את מחיר אובדן החיים של אנשים שהתמכרו לתרופות.

על פי הערכת ה-CDC, יש לצפות בעתיד הנראה לעין להתייצבות בשיעורי התמותה עקב שימוש בתרופות אלו ובמינוני היתר שלהן, אבל עדיין אין מדובר כנראה בהיפוך מגמה, כך הדגיש יועץ לניהול טיפול רפואי בחברת הייעוץ מילמן שהיה בצוות שהכין את הדו"ח החדש.

על פי המסמך החדש, האובדנים הגדולים ביותר עקב משבר האופיואידים מקורם בעלויות הקשורות בתמותה: אובדן הכנסות לעובדים עקב מוות מוקדם - אובדני הכנסות מעבודה והשתכרות חושבו לכדי 40% מסך המחיר שעלה המשבר לכלכלה האמריקאית – 253 מיליארד דולר. עוד כ-205 מיליארד דולר עלה לכלכלה האמריקאית מחיר הטיפול הרפואי הנוסף, או המיותר, באנשים שסבלו מתופעות רפואיות שונות עקב נטילת התרופות, סכום הכולל טיפולים שנעשו בבתי חולים או במסגרות אחרות וכן טיפול נלווה שניתן בבני משפחה של קורבנות משבר האופיואידים.

בין 1999 ל-2017, לפי מסמכים רשמיים של ה-CDC, כמעט 400 אלף בני אדם מתו בארה"ב מוות מוקדם עקב שימוש יתר במשככי כאבים. לפי הדו"ח, באחד מכל 30 בתי אב בארה"ב אפשר למצוא לפחות בן משפחה אחד שנפל קורבן למשבר משככי הכאבים ולקה בהפרעה כלשהי עקב כך. יש מקרים רבים שמדובר בתופעות בריאותיות מורכבות שחייבו טיפול רפואי.

הדו"ח גם כלל את ההשלכות הבריאותיות ארוכות הטווח של השימוש באופיואידים על ילודים לאמהות או אבות שהשתמשו בתכשירים אלה. גם הם יזדקקו לטיפולים רפואיים שעלותם גבוהה ולכן מטילים מעמסה כלכלית על מערכת הבריאות.

כן כלל הדו"ח הערכות לגבי עלות הבעיה הזאת על מערכת אכיפת החוק והמשפט, בכלל זה גם על בתי כלא שאליהם הובאו משתמשי אופיואידים בעקבות הליכים משפטיים עקב התנהגות אלימה. נושא זה עלה לכלכלה האמריקאית לערך 36 מיליארד דולר, כ-6% מסך העלות שחושבה. עלויות לערך בשיעור דומה היו לתכניות חינוכיות מיוחדות ולתמיכה במשפחות שבהן היו קורבנות לשימוש בתרופות אלו. סכום של 96 מיליארד דולר חושב על היעדרויות מעבודה, פשיעה הקשורה בנטילת משככי כאבים וכן הוצאות שהוטלו על מעסיקים לשם השתתפות בטיפול בעובדיהם שהתמכרו.

נושאים קשורים:  אופיואידים,  מגיפת האופיואידים,  כלכלת ארה"ב,  חברת טבע,  משככי כאבים,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
22.10.2019, 20:08

ועוד 20 שנה יגידו ש

אנונימי/ת
22.10.2019, 21:31

ואותו דבר , אולי יותר גרוע , יהיה עם הקנאביס ומוצריו. שיזהר מי שנוגע במדיקליזציה של הקנאביס. שלא יתקרב לעולם הרפואה . די לו במה שהוא . צמח לסבבה. שמעמדו יהיה כשל הוויסקי והוודקה והיין. אם זה יהפוך להיות מוצר "רפואי" עולם הרפואה של מחר נצטרך להתמודד עם תוצאות הרות אסון מבחינה כלכלית.

אנונימי/ת
23.10.2019, 09:41

ארה"ב - אומה של קיצוניות שלא יודעת להגיע למצב מאוזן. במשך 10 שנים רשמו לכל האוכלוסיה נרקוטיקה PO ביחד עם אקמול ללא שום אינדיקציה. עכשיו יהיה מאבק ב "מגיפת אופיאטים" לעוד 10 שנים. במקביל - מאפשרים קנאביס לכל דורש.... כשהמערכת שלך לא יעילה, משבר יבוא אחרי משבר ומגיפה אחרי מגיפה....