חדשות

חיסוני השפעת מתעכבים: האם הציבור בישראל יספיק להתחסן בזמן?

משרד הבריאות הודיע שהחיסונים כבר פה אבל בקופות החולים נמסר למבוטחים שיתחילו לחסן רק באמצע נובמבר | איגודי הרופאים קראו למקבלי החלטות להעמיד בדחיפות תקציב להיערכות לעונת החורף

חיסון נגד שפעת. צילום: מרים אליסטר/ פלאש 90

רשמית, מבצע חיסוני השפעת למבוטחי ארבע קופות החולים אמור להתחיל השבוע, באיחור של שבועיים מהמועד הרגיל, אבל מעשית מבוטחים שפנו לברר מתי החיסונים יינתנו במרפאות הקופות השונות שמעו כי הן יחלו לחסן רק באמצע החודש ולא לפני 15 בנובמבר. הודעות על כך נתלו בכניסות למרפאות קהילה שונות של "כללית" וגם נמסרו למבוטחי "מכבי" ו"מאוחדת" שפנו לברר זאת. רופאי משפחה בקופות שנשאלו על כך על ידי מטופלים, יעצו להם שלא לפנות לפני אמצע נובמבר.

אמש (א') נמסר ממשרד הבריאות כי החיסונים נגד שפעת הגיעו לישראל ויסופקו לקופות החולים החל מה-4.11.2019. למשרד הבריאות דווח עד כה על שני חולים בני 55 ו-36 עם שפעת שאובחנו בקהילה. בשניהם אובחן זן H1N1-pandemic, הכלול בתרכיב נגד שפעת שנמצא בשימוש העונה. המשמעות היא: החלה עונת השפעת בישראל, ובהתאם לכך, קרא משרד הבריאות לציבור להתחסן נגד המחלה.

על פי נתוני הקופות, "כללית הזמינה למבצע השנה 1.1 מיליון מנות חיסון ובשלב זה קיבלה כ"פעימה ראשונה" כ-275 אלף חיסונים. "מכבי" הזמינה 467 אלף ובשלב זה הגיעו עבורה 67 אלף מנות חיסון. "מאוחדת" הזמינה 250 אלף חיסונים וקיבלה כ"פעימה ראשונה" 70 אלף ו"לאומית" הזמינה 115 אלף וקיבלה כ-45 אלף מנות חיסון.

"כללית" הודיעה כי לצורך מבצע החיסונים נעשתה היערכות מיוחדת ב-1,500 מרפאות הקופה ויבוצע מעקב שוטף אחרי קצב ההתחסנות ואחר מלאי החיסונים. הפעימה השנייה של הגעת החיסונים לשם הפצה למרפאות תהיה בעוד כעשרה ימים מיום תחילת החיסונים. גם "מכבי" הודיעה כי המשלוח השני של החיסונים, להשלמת ההזמנה, צפוי להגיע בעוד כשבוע ויחולק למרפאות עד אמצע החודש.

איגודי הרופאים קוראים לציבור להתחסן - "יש להיערך לכל התרחישים"

בתוך כך פרסמו בסוף השבוע שני איגוד רופאים בהסתדרות הרפואית – האיגוד לרפואה פנימית ואיגוד רופאי בריאות הציבור – קריאה לציבור להתחסן. בין השאר, כדי לנסות ולהביא לכך ששיעור ההתחסנות, חרף העובדה שחל איחור במתן החיסונים בגלל עיכובים בשרשרת הייצור (בחו"ל) והאספקה וההגעה שלהם לישראל, לא יירד מזה שהיה בשנים קודמות.

בהודעה שפרסם איגוד רופאי בריאות הציבור הודגש: "חיסון הוא האמצעי היעיל ביותר למניעת מחלת השפעת. החיסון מומלץ לכל אדם מעל גיל שישה חודשים והוא חשוב במיוחד לאנשים בסיכון גבוה לסיבוכים ולתמותה. החיסונים השנה הגיעו באיחור יחסי ולכן חשוב למהר ולהתחסן, בפרט שהחיסון מקנה הגנה רק לאחר כשבועיים ממועד ההתחסנות בפועל. חוץ מקבלת החיסון, חשוב להקפיד על היגיינה אישית ולבודד חולים.

"באוסטרליה, עונת השפעת השנה היתה קשה במיוחד. למרות שלא ניתן לחזות את חומרת השפעת בישראל, יש להיערך לכל התרחישים. לצערנו, מערכת הבריאות הציבורית בישראל קורסת עקב מחסור במשאבים ובכוח אדם, כך שאנו לא מוכנים כראוי אפילו לתרחישים הקלים ובוודאי שלא לתרחישים החמורים". האיגוד שב וקרא למקבלי ההחלטות "להקצות באופן מיידי את המשאבים החיוניים למערכת הבריאות על מנת להגן על בריאות הציבור בישראל בחורף הקרוב".

האיגוד לרפואה פנימית פרסם בנושא זה נייר עמדה.

יו"ר הר"י: "מי שלא חייב – שלא יבוא למיון"

על פי הערכת משרד הבריאות, נדרש באופן מיידי תקציב של כ-40 מיליון שקל רק לשם היערכות לעונת השפעת והחיסונים. מאחר שהממשלה היא כיום במעמד של ממשלת מעבר ואין למדינה תקציב מאושר לשנת 2020, נדרשות החלטות מיוחדות לעניין זה שאמורות להתקבל בדיון חירום בוועדת הכספים של הכנסת שמתוכנן להתקיים היום (ב') ואליו הוזמנו נציגים ממשרדי האוצר והבריאות. הדיון גם אמור לעסוק בבעיית התקציב לוועדת סל התרופות.

אתמול (א') התייחס יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, לתחזית לפיה החורף הקרוב צפוי להיות קשה עבור מערכת הבריאות. בראיון ל-ynet אמר פרופ' חגי: "מי שלא חייב – שלא יבוא למיון". הוא הוסיף: "כשיתחיל החורף, גם מקום האשפוז במסדרונות בתי החולים ייגמר". עוד אמר: "אנחנו רגע לפני הידרדרות למצב שבו אנשים ימותו בגלל הצפיפות והעומסים. אנשים כבר מתים למעשה, וזה עוד לפני החורף, שצפוי על פי ההערכות להיות קשה מאוד".

פרופ' חגי קרא "לציבור להקים קול זעקה, אחרת אשפוז במסדרונות, אם תהיה מגפת שפעת רצינית, יהיה לוקסוס. יש לנו כוח אדם מעולה, אבל לא השקיעו בתשתיות כבר עשרות שנים. הציבור מתמרמר ובצדק. מערכת הבריאות מסכנת את חיי הציבור".

נושאים קשורים:  חדשות,  שפעת,  חיסונים,  חיסון נגד שפעת,  תחלואת חורף,  פרופ' חגי ציון
תגובות
אנונימי/ת
04.11.2019, 18:48

במכבי החלו לחסן אתמול.

אנונימי/ת
05.11.2019, 10:35

מדוע לא מייבאים לישראל תרכיבים יעודיים לאוכלוסיה המבוגרת? קיימים מחקרים גם מחו"ל וגם כאלה שנעשו באוכלוסיה בישראל המציגים חוסר יעילות מוחלט של תרכיבי השפעת הקיימים כאן לאוכלוסיה המבוגרת.

אנונימי/ת
05.11.2019, 12:06

למה הם משקרים? עונת השפעת באוסטרליה היתה קלה.
Activity – Currently, influenza and influenza-like illness (ILI) activity is lower than average for this time of year compared to previous years, and is consistent with past activity following a peak in notifications and coming to the end of the influenza season. At the national level, notifications of laboratory-confirmed influenza have decreased in the past fortnight.
Impact – Impact for the season to date, as measured through the number of sentinel hospital beds occupied by patients with influenza and the rate of Flutracking respondents absent from normal duties, is low to moderate.
Severity – Clinical severity for the season to date, as measured through the proportion of patients admitted directly to ICU, and deaths attributed to influenza, is low.

https://www1.health.gov.au/internet/main/publishing.nsf/Content/cda-surveil-ozflu-flucurr.htm

אנונימי/ת
05.11.2019, 13:06

האם לא כדאי לקחת בדיקת דם לנוגדנים לחצבת לאוכלוסיה משנה מסוימת לפי מיפוי שהוחלט עליו . כאנשים שיש לחסן אותם שוב [ילידי 1957 עד 1977] וזאת להוזיל עלויות?

אנונימי/ת
05.11.2019, 21:20

היעילות של מנה נוספת בגיל מבוגר מאוד מצומצמת. גם לגבי מבוגרים שמעולם לא חוסנו ולא חלו אני לא מכיר עבודות ארוכות טווח על יעילות חיסון בגיל מבוגר.

אנונימי/ת
05.11.2019, 14:26

למה תמיד מתעוררים בחורף שיצאו למאבק בקיץ.
אלה שמקבלים טיפול אחמים בבית החולים לא באמת קשובים לאזרח הסובל בעיקר כשהאחראי עסוק בתיק שלו.(לא ביבי)